بر طبق گزارش‌ها تابه‌حال دو سوم موارد ابتلا به ویروس کرونا تشخیص داده نشده‌اند!

تیم مدل‌سازی بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدید خود برآورد کرده است که حدود دو سوم موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر دنیا، تابه‌حال تشخیص داده نشده‌اند. آنالیز‌های آن‌ها نشان می‌دهد که گستردگی شیوع ویروس جدید، بسیار بیش از تعداد تاییدشده کنونی است.

ناتسوکو ایمای (Natsuko Imai)، یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: ما هم‌اکنون در حال دریافت گزارش‌های زیادی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورها و مناطقی خارج از چین هستیم که هیچ سابقه مسافرت یا ارتباطی با شهر ووهان نداشته‌اند. مطالعه ما، ضمن تایید آنالیزهای قبلا منتشرشده توسط سایر گروه‌ها، اهمیت مراقبت و تشخیص موارد ابتلا را برای کنترل موفق اپیدمی اثبات می‌کند.

طبق آخرین آمار منتشرشده تا تاریخ 23 فوریه 2020، بیش از ۷۸ هزار از مردم دنیا به این بیماری مسری مبتلا شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکثر موارد ابتلا، دارای علایم خفیف بوده‌اند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها دچار التهاب شدید ریه شده‌اند. این موضوع باعث شده تا برخی از محققان فکر کنند که شیوع ویروس جدید ممکن است بسیار گسترده‌تر از اعداد فعلی باشد.

سانگیتا باتیا (Sangeeta Bhatia)، یکی دیگر از نویسندگان گزارش می‌گوید: ما در مطالعه خود، میانگین ماهانه تعداد مسافران خارج‌شده از شهر ووهان چین به مقاصد مهم بین‌المللی را با تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین مقایسه کردیم. ما براساس این داده‌ها، دست به مدل‌سازی تعداد موارد تشخیص‌داده‌نشده در سراسر دنیا زدیم و متوجه شدیم که تقریبا دو سوم موارد ابتلا ممکن است تابه‌حال تشخیص داده نشده‌ باشند. یافته‌های ما، آنالیزهای مشابه انجام‌شده توسط سایر گروه‌ها را تایید می‌کند.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تعدادی از زنجیره‌های انتقال تشخیص‌داده‌نشده، در بسیاری از کشورهای دنیا شروع شده‌اند. تدروس گبریسیوس (Tedros Ghebreyesus) رییس سازمان بهداشت جهانی، این نگرانی فزاینده را تصدیق کرده است.

او چند روز پیش گفت: گرچه تعداد کل موارد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین، تابه‌حال نسبتا کم بوده است، اما ما نگرانی‌های بسیار زیادی درباره تعداد موارد ابتلایی که هیچ ارتباط اپیدمیولوژیک، مانند سابقه سفر به چین یا تماس با یک مورد تاییدشده نداشته‌اند، داریم.

هرچند رییس سازمان بهداشت جهانی بیان کرد که “پنجره فرصت برای مقابله با ویروس کرونا در حال بسته شدن است”، اما این سازمان هنوز شیوع آن را به‌عنوان پاندمی (همه‌گیری جهانی) دسته‌بندی نکرده است. در حال‌حاضر کمتر از ۲۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا، در خارج از چین تایید شده‌، اما همانطور که گزارش جدید نشان می‌دهد شیوع این ویروس ممکن است بسیار وسیع‌تر از اعداد رسمی باشد.

جنیفر نوزو (Jennifer Nuzzo)، اپیدمیولوژیست از دانشگاه جان هاپکینز، هفته پیش گفت که شیوع ویروس کرونای جدید، در حال تبدیل شدن به یک پاندمی جهانی است؛ هرچند که سازمان بهداشت جهانی تمایلی به اعلام رسمی آن ندارد. به نظر من، ما در مراحل اولیه یک پاندمی هستیم و بسیار مهم است که به‌طور شفاف درباره این صحبت کنیم که آیا امکان کنترل یک اپیدمی وجود دارد یا اینکه ما در حال تشدید شیوع پاندمیک هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH