کشف یک پروتئین فرازمینی برای اولین بار در داخل یک شهاب‌سنگ!

دانشمندان برای اولین بار موفق به کشف یک پروتئین ناشناخته در داخل یک شهاب‌سنگ شده‌اند. این پروتئین جدید که hemolithin نامگذاری شده، حاوی آهن و لیتیوم است و احتمال دارد نقش مهمی در به وجود آوردن حیات بر روی سیارات قابل‌سکونتی مثل زمین داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد، پروتئین hemolithin را در داخل شهاب‌سنگی که به Acfer 086 معروف است یافته‌اند. این شهاب‌سنگ در سال 1990 میلادی در الجزایر پیدا شده بود. hemolithin یک پروتئین نسبتا کوچک است که عمدتا از آمینواسیدها تشکیل شده و با اتم‌های آهن، اکسیژن و لیتیوم پوشیده شده است. در حالیکه همه این اجزا کاملا شناخته‌شده هستند، اما آرایش آن‌ها به گونه‌ای است که قبلا شبیه آن هرگز بر روی زمین دیده نشده است.

پروتئین hemolithin، جدیدترین مدرکی است که نشان می‌دهد واحدهای سازنده حیات، ابتدا در فضا شکل گرفته‌اند و سپس از طریق سنگ‌های فضایی به زمین و احتمالا سایر سیارات انتقال یافته‌اند. دانشمندان در گذشته آمینواسیدهای زیادی را در داخل شهاب‌سنگ‌ها یافته‌اند. آن‌ها همچنین موارد ارگانیک، قندها، اشکال خاصی از مولکول‌ها را هم در فضا و شهاب‌سنگ‌ها کشف کرده‌اند.

اما پیدا کردن آمینواسیدهایی که در ساختار پیچیده‌ای مانند یک پروتئین در کنار هم قرار بگیرند، کشف کاملا جدیدی است. در حالیکه هنوز دقیقا مشخص نیست که hemolithin چگونه در فضا شکل گرفته است، پژوهشگران حدس می‌زنند که واحدهای تشکیل‌دهنده آن احتمالا ابتدا بر روی سطح دانه‌های گردوغبار فضایی ساخته شده‌اند؛ سپس ابرهای مولکولی گرم، شرایط مناسبی را به وجود آورده‌اند تا این واحدها به هم بپیوندند و تبدیل به زنجیره‌های پلیمری و درنهایت پروتئین‌ها شوند.

پروتئین hemolithin، به‌خودی‌خود نشان‌دهنده هیچ حیات فرازمینی نیست، اما می‌تواند سرنخ‌های خوبی را درباره اینکه حیات چگونه بر روی زمین یا سیارات مشابه آن شروع شده است در اختیار ما قرار دهد. اتم‌ها موجود در این پروتئین، نوعی اکسید آهن تشکیل داده‌اند که به جذب فوتون‌های نور و جدا کردن مولکول آب به هیدروژن و اکسیژن معروف است.

Julie McGeoch، سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: این اکسید آهن، کاندیدای خوبی برای شکستن پیوندهای آب و ایجاد اولین منابع انرژی بر روی سیاراتی مانند زمین است. ما می‌توانیم این فرضیه را در مورد سایر سیارات کیهان هم تصور کنیم و به وجود حیات فرازمینی امیدوار باشیم.

نسخه اولیه این مطالعه در arXiv قابل‌دسترس است.

2 در مورد “کشف یک پروتئین فرازمینی برای اولین بار در داخل یک شهاب‌سنگ!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH