آنتی‌ویروس مک

با سه مورد از بهترین آنتی‌ویروس‌های سیستم‌عامل مک آشنا شوید

از لحاظ تاریخی، سیستم‌عامل مک را می‌توان یک اکوسیستم امن دانست. از ابتدا رایانه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل بیشتر توسط شرکت‌ها خریداری می‌شدند تا کاربران عادی. این رایانه‌ها از پروتکل‌های امنیتی سخت‌گیرانه‌تری بهره برده و هنگامی‌که بحث بر سر دانلود و نصب نرم‌افزارها باشد، کاربران مجبور خواهند بود که پیش از ادامه، گذرواژه‌ای را وارد کنند. همچنین به‌صورت اختیاری می‌توان منابع دانلود نرم‌افزارهای سیستم‌عامل مک را به منابع معتبر محدود کرد. در نتیجه این رویه‌ها، بدافزارها بسیار سخت‌تر می‌توانند به این سیستم‌عامل نفوذ کنند.

رایانه‌های مک تغییر نکرده‌اند. این دستگاه‌ها هنوز هم به‌اندازه روز اول خود باارزش هستند. چیزی که در این میان تغییر کرده، ویروس‌ها و بدافزارهای رایانه‌ای و همچنین شیوه انتشار آن‌ها است. بدافزارهای قدیمی جهت انتشار خود بیشتر بر ابزارهای فیزیکی همانند درایوهای فلاپی تکیه داشتند، بدافزارهای امروزی می‌توانند از پتانسیل‌ اینترنت در این زمینه استفاده کنند.

مرورگرهای اینترنت از طریق اجازه‌های متعدد، دسترسی وسیعی به سیستم‌عامل شما دارند. بنابراین اگر گذرواژه‌های امنیتی رایانه‌های مک به ویروس‌های اجازه  نفوذ ندهند، این بار بدافزارها از طریق مرورگرهای اینترنتی و از طریق دانلود برخی فایل‌ها به‌راحتی می‌توانند به رایانه شما وارد شوند. اگر به تاریخچه بدافزارهای سیستم‌عامل مک نگاهی بیندازید، مواردی مانند: لینک‌های مخرب، کدک‌هایی که به شما امکان مشاهده یک ویدیو را می‌دهند، ویروس‌های ضمیمه‌شده به فایل‌های دانلودی محافظ صفحه‌نمایش، بدافزارهایی که خود را شبیه به نرم‌افزارهای عادی جلوه می‌دهند و … مشاهده خواهید کرد. در سال 2006، شرکت اپل با انتشار آگهی تبلیغاتی زیر، سریعا به نخستین ویروس شناخته‌شده برای سیستم‌عامل Mac OS X واکنش نشان داد:

https://www.namasha.com/v/5Yd7babW

تهدیدات امنیتی از طریق نرم‌افزارها، استخراج ارزهای دیجیتال، تاریخچه صفحه‌کلید، نرم‌افزارهای جمع‌آوری داده، آسیب‌پذیری‌های روز صفر و … به رایانه شما دسترسی پیدا می‌کنند. با اتخاذ رویه‌های امن همانند به‌روز نگه‌داشتن سیستم‌عامل خود، دقت بیشتر در شیوه دانلود و نوع فایل‌های دانلودی، می‌توانید امنیت خود را بهبود بخشید. یکی دیگر از راه‌های بهبود امنیت کاربران، استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس است.

شاخص‌های نرم‌افزارهای امنیتی سیستم‌عامل macOS چه چیزهایی هستند؟

اگر با این‌گونه نرم‌افزارها آشنایی کافی نداشته باشید، شاید فکر کردن درباره آن‌ها چندان برای شما خوشایند نباشد. شرکت‌هایی که آنتی‌ویروس‌ها را توسعه می‌دهند، از این موضوع آگاهی داشته و سعی می‌کنند تا استفاده از این نرم‌افزارها را آسان‌تر نمایند. در زیر به‌صورت خلاصه به ویژگی‌های مهم این محصولات اشاره کرده و اطلاعات مختصری را نیز درباره میزان اهمیت آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • قابلیت‌های اسکن: همانند محافظان امنیتی، نرم‌افزارهای امنیتی نیز باید اسکن‌های مرتبی را بر روی فایل‌های مورد محافظت خود انجام دهند. این اپلیکیشن‌ها باید بتوانند انواع مختلف فایل‌ها را اسکن کنند. شیوه اسکن می‌تواند تمامی رایانه شما و یا قسمت‌های ریزتر مانند فایل یا پوشه‌ای مشخص را در بر گیرد. برخی از نرم‌افزارهای امنیتی حتی جهت پیدا کردن بدافزارها، ایمیل‌های دریافتی را نیز اسکن می‌کنند.
  • مسدود کردن تهدیدات مخرب: یک اپلیکیشن امنیتی باید بتواند رایانه شما را در برابر انواع حملات مانند: جاسوسی‌ها، تبلیغات مزاحم، باج‌افزارها و فیشینگ محافظت نماید. این نرم‌افزارها همچنین باید این توانایی را داشته باشند که اگر بدافزاری از شکاف‌های امنیتی آن‌ها عبور کرد، پیش از وارد‌کردن هرگونه ضربه‌ای، آن را به‌سرعت قرنطینه کنند.
  • تأثیر کم بر عملکرد سیستم: نرم‌افزارهای امنیتی باید به‌‎گونه‌‌ای باشند که به‌آرامی در پس‌زمینه به فعالیت پرداخته و عملکرد رایانه شما را تحت تأثیر قرار ندهند؛ درست همانند یک بادی‌گارد. آنتی‌ویروس‌ها نباید بخشی قابل‌توجهی از منابع رایانه شما را در اختیار خود گرفته و یا حتی موجب کندی آن شوند. برخی از نرم‌افزارهای امنیتی جهت نیل به این هدف، به کاربران خود این اجازه را می‌دهند که اسکن را به‌گونه‌ای ترتیب دهند که در ساعات بلااستفاده بودن رایانه انجام شوند (مثلا در هنگام خواب).
  • راحتی در استفاده: ازآنجایی‌که آنتی‌ویروس‌ها از آن دسته نرم‌افزارهایی هستند که مردم به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، پس شیوه بهره‌برداری از آن‌ها نیز باید آسان باشد. نباید فهم یکی از عملکردهای چنین نرم‌افزارهایی ساعت‌ها به‌ طول بینجامد. یک اپلیکیشن امنیتی مناسب باید بخش‌های برچسب‌خورده‌ای داشته باشد و همچنین چندین گزینه شخصی‌سازی را نیز در اختیار کاربران خود قرار دهد. بسیاری از این برنامه‌ها همچنین ویژگی‌های اضافی مانند: مدیریت گذرواژه، خدمات VPN، محافظت از هویت و یا یک فایروال شخصی را نیز نیز پیشنهاد داده که می‌توانید آن‌ها را با پرداخت هزینه‌های اضافی به دست آورید.
  • قیمت‌‌گذاری منصفانه: فقط به این دلیل که این برنامه‌ها به‌سختی مشغول فعالیت بوده تا از رایانه شما محافظت کنند، کاربران نباید مجبور شوند که قیمت‌هایی غیرمنصفانه را بابت آن‌ها بپردازند، مخصوصا در حالتی که نرم‌افزار خریداری شده دقیقا نیازهای شما را برآورده نسازد. مراقب هزینه‌های خرید اشتراک، کارمزدهای مخفی و سایر هزینه‌هایی که پس از دوره آزمایشی (معمولا 30 روزه) ظاهر می‌شوند، باشید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها یک دوره آزمایشی را پیشنهاد داده و شما در این مدت باید به توانایی‌های نرم‌افزار موردنظر توجه کنید تا بدین شیوه منابع مالی خود را بیهود هدر ندهید.

بهترین آنتی‌ویروس در حالت کلی: Bitdefender Total Security 2020

آنتی‌ویروس مک

Bitdefender Total Security 2020 (با هزینه اشتراک سال اول به مبلغ 44.99 دلار و سال‌های پس از آن به مبلغ 89.99 دلار)، قدرتمندترین و جامع‌ترین نرم‌افزار امنیتی سیستم‌عامل macOS در بازار است. چه بخواهید که تمامی رایانه خود را اسکن کنید و چه بخواهید که فقط قسمت مشخصی را بررسی کنید، در هر صورت این آنتی‌ویروس شما را راضی خواهد کرد. Bitdefender اسکن‌هایی خودکار را اجرا کرده و همچنین اقداماتی قابل‌اجرا را نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا اسکن‌ها و گزینه‌های این نرم‌افزار را به‌صورت دلخواه شخصی‌سازی کنید.

این نرم‌افزار از یک رابط کاربری زیبا بهره برده و قابلیت‌های آن نیز به‌صورت واضحی برچسب خورده و سازماندهی شده‌اند. ظاهر ساده و مدرن این آنتی‌ویروس، استفاده از آن و نیز مشاهده وضعیت کنونی امنیت رایانه شما را آسان‌تر کرده است. Bitdefender به همان اندازه که زیبا است، به همان اندازه نیز در پس‌زمینه به‌آرامی اجرا شده و تأثیر بسیارکمی بر عملکرد رایانه شما دارد. همچنین کنترل‌های پایه‌ای والدینی نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده و از این طریق می‌توانید دسترسی کودکان خود به محتوای مخرب آنلاین را محدود کنید.

Bitdefender جهت محافظت در مقابل تهدیدهای جاسوسی، بدافزارها، تبلیغات مزاحم، باج‌افزارها و فیشینگ، یک گزینه قدرتمند به حساب می‌آید. این آنتی‌ویروس در برابر بدافزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل‌ مک و ویندوز، عملکردی عالی را از خود نشان داده و همچنین در صورت استفاده از این اپلیکیشن جهت تهیه پشتیبان از فایل‌های شما، این آنتی‌ویروس از قابلیت ماشین زمان نیز برخوردار است. شما همچنین می‌توانید فایل‌های بسیار مهم خود را در لیست دیده‌بانی اختصاصی Safe Files آنتی‌ویروس Bitdefender به‌صورت بهتری محافظت کنید؛ این اقدام باعث می‌شود تا هر کسی که مورد تأیید شما نیست، نتواند این فایل‌ها را تغییر دهد.

کاربران همچنین می‌توانند از سرویس داخلی VPN این نرم‌افزار نیز بهره جویند. این سرویس می‌تواند روزانه تا 200 مگابایت از ترافیک اینترنتی شما را رمزنگاری کند. در نهایت باید بگوییم که Bitdefender Total Security 2020 می‌تواند رایانه شما را در برابر تمامی تهدیدهای شناخته‌شده محافظت کند، استفاده از آن آسان بوده، ویژگی‌های اضافی مناسبی داشته و همین باعث می‌شود تا این آنتی‌ویروس بهترین انتخاب کاربران سیستم‌عامل مک باشد.

بهترین گزینه‌ اقتصادی: AVG Antivirus

آنتی‌ویروس مک

اگر می‌خواهید که امنیت رایانه مک شما تضمین شود و درعین‌حال نیز منابع مالی محدودی دارید، AVG Antivirus (رایگان) می‌تواند انتخابی آشکار جهت استفاده در سیستم‌عامل macOS Yosemite و یا نسخه‌های بالاتر باشد. اپلیکیشن‌‌های امنیتی رایگان فراوانی وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها همانند AVG قابل‌اعتماد نیستند. هرچند که این اپلیکیشن تنها محافظت‌های پایه‌ای را ارائه می‌دهد، اما کیفیت همین سطح از محافظت را می‌توان با گزینه‌های پولی مقایسه کرد.

AVG Antivirus در مقابل تهدیدات امنیتی سیستم‌عامل مک مقاوم بوده و علاوه بر این‌ها می‌تواند گزینه‌ای مناسب جهت مقابله با ابزارهای جاسوسی، ویروس‌های رایانه‌های شخصی (سایر سیستم‌عامل‌ها) و همچنین بدافزارهای سیستم‌عامل اندروید باشد. در فضای آنلاین و در مقابل وب‌سایت‌ها، دانلودها و ایمیل‌های مخرب نیز از حمایت بی قید و شرط این آنتی‌ویروس برخوردار خواهید شد.

یکی از قابلیت‌های عالی AVG این است که به‌صورت دائمی پایگاه اطلاعاتی بدافزارهای بالقوه و همچنین روش‌های شناسایی خود را به‌روزرسانی می‌کند. این نرم‌افزار در هر جایی که ویروسی جدید را شناسایی کند، سریعا آنتی‌ویروس شما را به‌روزرسانی می‌کند. با این اوصاف رایانه مک شما در هر لحظه در برابر جدیدترین بدافزارها نیز مقاوم است.

این نرم‌افزار همیشه در پس‌زمینه اجرا می‌شود، بنابراین نباید نگران فعال کردن آن و یا به‌روزرسانی دستی آن باشید. اگر محافظت و عملکرد بهتری را نیاز دارید، AVG گزینه‌های پولی اضافی مانند VPN امن، نرم‌افزار بهینه‌سازی رایانه و یا پشتیبانی فنی ویژه را نیز ارائه می‌دهد.

بهترین گزینه برای کنترل والدین: Sophos Antivirus Mac Home Premium

آنتی‌ویروس مک

Sophos Antivirus Mac Home Premium (با 42 دلار اشتراک سالیانه) گزینه‌ای قدرتمند و بدون ایراد بوده که برای والدین نگران بسیار مناسب است. اگر می‌دانید که کودکان شما جهت تکالیف مدرسه و یا گفت‌و‌گو با دوستان خود، به اینترنت نیازمند هستند، بهتر است که نرم‌افزاری را در اختیار داشته باشید که بتواند محتوای قابل‌دسترسی آن‌ها را کنترل کند. Sophos لیستی را از تلاش‌های دستیابی به صفحه‌های ممنوعه نگه می‌دارد. همچنین می‌توان این نرم‌افزار را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که در هنگام بازدید از یک وب‌سایت ممنوعه، به کاربر هشدار دهد که بازدید از صفحه موردنظر ثبت خواهد شد، آیا در هر صورت مایل است که از وب‌سایت موردنظر بازدید کند یا خیر؟

این اپلیکیشن می‌تواند در مقابل تهدیداتی همانند باج‌افزار، بدافزار، ویروس‌ها، کرم‌ها، ربات‌ها و سایر تهاجم‌های ناخواسته نیز از کاربران خود محافظت نماید. تمامی فایل‌های مشکوک با تهدیدات مشخص‌شده در پایگاه اطلاعاتی SophosLabs مطابقت داده می‌شوند. این شرکت از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بهره می‌برد تا با توجه به خصوصیات بدافزارهای قدیمی، بتواند برنامه‌های مخرب جدید را نیز تشخیص داده و در نتیجه رایانه مک شما را امن نگه دارد. بر خلاف سایر گزینه‌های نرم‌افزاری، Sophos مدیریت از راه دور را نیز ارائه می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید با استفاده از یک اتصال اینترنت، دستگاه‌های موردنظر خود را اسکن کنید. این ویژگی برای کسانی که زیاد به مسافرت می‌روند، عالی است.

علاوه بر آسودگی خیال، Sophos ویژگی‌هایی قدرتمند و برخی از قابلیت‌های اضافی مانند محافظت از وب‌کم و میکروفن و پشتیبانی از مشتریان ویژه را نیز ارائه می‌دهد. یکی دیگر از این ویژگی‌های اضافی این نرم‌افزار، گواهی‌نامه‌ای است که تا 10 دستگاه از جمله دستگاه‌های ویندوزی را پوشش می‌دهد. این نرم‌افزار یک دوره آزمایشی را نیز ارائه می‌دهد تا کاربران پیش از خرید اشتراک بتوانند شناخت بهتری نسبت به آن پیدا کنند. با توجه به ویژگی‌های همه‌جانبه و برخی از قابلیت‌های اضافی، Sophos را می‌توان گزینه‌ای عالی برای والدین و سایر اشخاص قلمداد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH