ماموریت مریخ‌نورد اگزومارس به علت شیوع ویروس کرونا 2 سال به تعویق افتاد

روز سه‌شنبه آژانس‌های فضایی روسیه و اروپا اعلام کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات فنی، ماموریت مشترک اروپا و روسیه برای فرستادن کاوشگر اگزومارس (ExoMars) به مریخ، به مدت دو سال به تعویق افتاده است.

دیمیتری روگوژین (Dmitry Rogozin) رییس آژانس روسکاسموس روسیه گفت: ما یک تصمیم دشوار اما منطقی برای به تعویق انداختن ماموریت مریخ تا سال 2022 گرفتیم.

کاوشگر بدون سرنشین اگزومارس قرار است برای پیدا کردن نشانه‌ای از حیات، بر روی سیاره سرخ فرود آید.

این ماموریت قرار بود اواخر امسال و بعد از تاخیرهای فراوان انجام گیرد. مقامات آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه گفتند که آن‌ها با به تعویق انداختن این پروژه تا آگوست یا سپتامبر 2022، برای انجام تست‌های بیشتر، موافقت کرده‌اند.

در بیانیه آن‌ها آمده است: کارشناسان اگزومارس در پی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که تست‌های لازم برای ساخت همه تجهیزات فضاپیما، نیاز به زمان بیشتری برای کامل شدن دارند.

ژان ورنر (Jan Wörner)، رییس آژانس فضایی اروپا گفت: هر دو طرف می‌خواهند که مطمئن شوند ماموریت مریخ با موفقیت ۱۰۰ درصد انجام می‌شود. ما اجازه هیچ خطایی نداریم. انجام تست‌های بیشتر، پرتاب امن و بهترین نتایج علمی را تضمین خواهد کرد.

روگوژین همچنین به تاثیر شیوع ویروس کرونا در اروپا اشاره کرد و گفت: تشدید شرایط اپیدمیولوژیک، پرتاب برنامه‌ریزی‌‌شده ما را مختل کرده است.

ماموریت اگزومارس در ماه‌های گذشته با مشکلات فنی و تاخیرهای زیادی مواجه شده است. در ماه آگوست سال گذشته، آژانس فضایی اروپا متوجه مشکلاتی در سیستم چتر فرود کاوشگر شد و همین موضوع سوالاتی را درباره احتمال انجام نشدن ماموریت در سال 2020 ایجاد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH