اولین آزمایش انسانی واکسن ویروس کرونا آغاز شد

مقامات سلامت آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که اولین آزمایش انسانی یک واکسن کاندید برای مقابله با ویروس کرونای جدید، در شهر سیاتل آغاز شده است. این خبر می‌تواند امیدها برای مبارزه جهانی با این ویروس را افزایش دهد.

با این‌حال، دسترسی به این واکسن ممکن است ۱۸ ماه دیگر طول بکشد، برای اینکه اثبات کارآیی و ایمن بودن آن به مراحل آزمایشی بیشتری نیاز خواهد داشت. این واکسن، mRNA-1273 نام دارد و توسط دانشمندان موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) و پژوهشگراتی از شرکت بیوتکنولوژی Moderna توسعه یافته است.

موسسه ملی سلامت آمریکا در این‌باره گفت: “برای آزمایش واکسن جدید، از ۴۵ داوطلب بزرگسال سالم که بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن دارند در طول شش هفته آینده ثبت‌نام به عمل خواهد آمد. اولین شرکت‌کننده، واکسن تحقیقاتی را امروز دریافت کرد.”

بخشی از هزینه این مطالعه توسط ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی اپیدمی (CEPI) که در شهر اسلو مستقر است تامین شده است.

در حال‌حاضر هیچ واکسن تاییدشده یا داروی مشخصی برای درمان بیماری ویروس کرونا یا همان کووید۱۹ وجود ندارد. این ویروس از زمانی که برای اولین بار در اواخر ماه دسامبر در چین تشخیص داده شد تا الان بیش از ۱۷۵ هزار نفر را آلوده کرده و جان بیش از ۷ هزار نفر را عمدتا در چین و ایتالیا گرفته است.

آنتونی فاوسی (Anthony Fauci)، رییس بخش بیماری‌های عفونی در موسسه ملی سلامت آمریکا گفت: “یافتن یک واکسن امن و موثر برای مقابله با ویروس کرونا یک اولویت ضروری برای سلامت عمومی است. فاز اول این مطالعه که با سرعت خوبی شروع شده، مرحله مهمی در رسیدن به هدف نهایی است.”

در آزمایش انسانی واکسن mRNA-1273، تاثیر دوزهای مختلف تزریق آن در ماهیچه‌های بازوی فوقانی داوطلبان مطالعه خواهد شد و عوارض جانبی آن بر روی این افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ویروس‌های کرونا، شکل کروی دارند و میله‌هایی که از سطح‌شان بیرون آمده ظاهر تاج‌مانندی به آن‌ها بخشیده است. میله‌ها به سلول‌های انسان می‌چسبند و اجازه ورود ویروس را به داخل سلول می‌دهند.

واکسن کاندید mRNA-1273 قرار است اطلاعات ژنتیکی این میله‌ها را در ماده‌ای به نام “messenger RNA” حمل کند. تزریق این ماده به بافت انسان باعث رشد آن در داخل بدن خواهد شد و پاسخ سیستم ایمنی بدن را بدون آلوده کردن فرد به ویروس، برخواهدانگیخت.

مسابقه جهانی

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و دارویی مختلف در سراسر دنیا هم‌اکنون در حال رقابت برای توسعه داروها و واکسن‌هایی برای درمان بیماری ویروس کرونای جدید هستند.

یک داروی ضدویروس به نام remdesivir توسط شرکت Gilead Sciences ساخته شده که هم‌اکنون در مراحل پایانی آزمایش‌های کلینیکی خود در آسیا است و پزشکان چینی گزارش داده‌اند که این دارو در مبارزه با بیماری کووید۱۹ موثر بوده است. البته تنها انجام آزمایش‌های تصادفی و رندوم این دارو به دانشنمدان کمک خواهد کرد تا از تاثیر آن در بهبود بیماران مطمئن شوند.

شرکت دیگری به نام  Inovio نیز در حال ساخت یک واکسن مبتنی بر DNA است و گفته است که این واکسن ماه آینده وارد آزمایش‌های کلینیکی خواهد شد.

Regeneron شرکت دیگری است که تلاش می‌کند واکسنی بسازد که آنتی‌بادی‌های تهاجمی ویروس کرونا را ایزوله کند. این کمپانی امیدوار است که آزمایش‌های انسانی این واکسن از تابستان امسال شروع شود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۸۰ درصد از موارد ابتلا به کووید۱۹ دارای علایم خفیف هستند، ۱۴ درصد علایم حاد دارند و حدود ۵ درصد دچار بیماری حاد تنفسی می‌شوند که در آن، ریه‌های فرد با مایع پر شده و بنابراین اکسیژن کافی به ارگان‌های بدن نمی‌رسد.

بیمارانی که علایم خفیف دارند در طول یک یا دو هفته بهبود می‌یابند، اما موارد حاد ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد. ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۱ درصد از همه افراد آلوده، جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH