ایالات‌متحده به‌دنبال اعمال محدودیت‌های بیش‌تر بر زنجیره تا‌مین و تولید هواوی است

در همهمه رونمایی از پرچم‌داران سری P40 هواوی در روز گذشته و با ادامه جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده و وخامت بیش‌تر روابط میان 2 کشور، غول چینی احتمالا بایستی خود را برای مواجهه با مشکلات بیش‌تر آماده کند.

بر اساس گزارشی از نشریه رویترز، مقامات آمریکایی از سازمان‌های مختلف در روز چهارشنبه با یکدیگر ملاقات نموده و پیرامون تغییرات قانون محصولات مستقیم خارجی گفتگو کردند. این قانون شامل چارچوبی است که امکان تنظیم مقررات مرتبط با کالاهای خارجی که بر اساس فناوری‌ها و نرم‌افزارهای آمریکایی تولید شده‌اند را در اختیار ایالات‌متحده قرار می‌دهد.

پیش‌تر این مجموعه قوانین با موفقیت پیاده‌سازی شدند تا از ورود برخی سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی هواوی نظیر اسمارت‌فون‌ها به بازارهای ایالات‌متحده جلوگیری نمایند. ایالات‌متحده با راه‌اندازی یک کارزار یکپارچه با متحدان خود در راستای محدودسازی مشارکت جهانی هواوی در پروژه‌های زیربنایی 5G تلاش  نموده است. دلیل اصلی این اقدامات، نگرانی‌های موجود پیرامون فعالیت‌های جاسوسی احتمالی هواوی اعلام شد.

با وجود تمامی این مشکلات، هواوی موفق به کنار زدن برخی موانع بزرگ شد و علیرغم تمامی محدودیت‌ها به فعالیت‌های خود خصوصا تحکیم موقعیت در بازار داخلی و ایمن‌سازی وضعیت آینده ادامه داد. بدیهی است که چنین اقداماتی مشخصا برای برخی مقامات ایالات‌متحده خرسندکننده نبوده است. به گفته منبع خبری، تغییرات جدید در قانون محصولات مستقیم خارجی، کمپانی‌های غیر آمریکایی استفاده‌کننده از تجهیزات آمریکایی تولید تراشه را ملزم می‌کند تا پیش از تامین تراشه‌های موردنیاز هواوی، مجوزهای ویژه‌ای را دریافت نمایند.

برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدام مشخصا روابط میان هواوی، واحد نیمه‌هادی این شرکت موسوم به های‌سیلیکون و کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه یعنی TSMC را هدف قرار داده است. TSMC یکی از تولیدکنندگان عمده تراشه‌های پیشرفته شرکت ARM به‌شمار می‌رود. ظاهرا TSMC و اکثر تولیدکنندگان تراشه در خطوط تولید خود از تجهیزات شرکت‌های آمریکایی از قبیل KLA Corp، Lam Research و Applied Materials استفاده می‌کنند.

در صورت عملیاتی شدن قانون جدید، هواوی احتمالا ناچار خواهد بود تا بر روی بخش عمده‌ای از زنجیره تامین خود یا حتی دریافت تراشه‌های کایرین تولید شده برای مصارف بومی مجددا کار کند. بر اساس برداشت برخی تحلیلگران و با نگرشی خوش‌بینانه می‌توان تصور کرد که این وضعیت احتمالا تنها بر اجزای پیچیده تراشه‌ها تاثیرگذار خواهد بود و قوانین جدید، تولید تراشه‌های ارزان‌تر و رایج‌تر را تحت‌تاثیر قرار نخواهند داد.

به‌طور طبیعی اخیرا با شیوع ویروس کرونا، روابط کلی میان چین و ایالات‌متحده بیش از پیش پیچیده شده است. با این‌حال آخرین اظهارات پرزیدنت ترامپ در خصوص اتهامات هواوی، نشان‌دهنده آمادگی مجدد وی برای مذاکره در خصوص شرایط همکاری و احیاء مجدد روابط تجاری است. ترس ناشی از اعمال مقررات سخت‌گیرانه احتمالا قابل چشم‌پوشی نیست و این موضوع احتمالا در نهایت به ضرر اقتصاد ایالات‌متحده تمام خواهد شد؛ وضعیتی که یقینا بسیار ناخوشایند است. با این‌حال هنوز برای هرگونه اظهارنظر پیرامون زمان یا امکان اعمال تغییرات جدید در قانون محصول مستقیم خارجی بسیار زود است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH