DLC

هر آنچه که باید در رابطه با DLC یک بازی ویدیویی بدانید

تقریبا تمامی بازی‌های ویدیویی مهم به شکلی از حداقل یک DLC بهره‌مند شده‌اند. DLC محتوایی است که پس از عرضه یک بازی، به آن اضافه شده و موجب گسترش تجربه بازی‌باز می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به مفهوم DLC نگاهی انداخته و دلیل وجودی آن را بررسی کنیم، پس پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

DLC چیست؟

DLC

DLC به‌معنای «downloadable content» یا همان محتوای قابل دانلود است. DLC در واقع محتوایی دیجیتال بوده که کاربر می‌تواند آن را بر روی یک بازی کامل نصب کند. محتوای قابل دانلود را می‌توان از طریق خود بازی و یا از طریق پلتفرم‌هایی همانند استیم و یا Playstation Store در اختیار بازی‌بازان قرار داد. گاهی اوقات DLC‌ها به‌صورت رایگان، گاهی اوقات به‌صورت پولی و در برخی از مواقع نیز در قالب باندل‌های همراه با بازی اصلی به دست کاربران می‌رسند.

DLC می‌تواند انواع محتوا را شامل شود. برخی از این محتواها فقط به تغییرات ظاهری همانند پوسته‌ها و صداگذاری‌ها ختم می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از محتواها شامل محیط‌ها، داستان و یا مکانیک‌های جدید گیم‌پلی شده که به کلی تجربه بازی‌باز را دستخوش تغییر می‌کنند.

برخی از محتواهای قابل دانلود تا صدها ساعت محتوا را به بازی اضافه می‌کنند. توسعه‌دهندگان معمولا از DLC جهت به‌روز کردن یک بازی و حفظ علاقه بازی‌بازان تا ماه‌ها (گاهی اوقات تا سال‌ها) پس از عرضه اولیه عنوان اصلی استفاده می‌کنند.

با DLC دیگر نیازی به بازسازی مجدد یک بازی نیست

DLC

در واقع می‌توان محتوای قابل دانلود را جایگزینی طبیعی برای پک‌های گسترش یک بازی دانست. مفهوم گسترش بازی از بازی‌های کارتی و سبک نقش‌ آفرینی نشأت گرفته است. پک‌های گسترش‌دهنده راهی را پیش‌روی توسعه‌دهندگان قرار دادند که با استفاده از آن دیگر لازم نبود جهت افزودن محتوا، بازی موردنظر از اول طراحی شود. بسته‌های گسترش‌دهنده معمولا آیتم‌ها، شخصیت‌ها و یا قابلیت‌هایی را به بازی افزوده و همین موضوع طول عمر بازی و علاقه بازی‌بازان را افزایش می‌داد.

بسته‌های گسترش‌دهنده در ابتدا در اختیار بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی قرار گرفتند. این پک‌ها بر روی دیسک‌هایی قرار گرفته و کاربران می‌توانستند محتوای آن‌ها به بازی‌های نصب‌شده خود اضافه کنند. بسته‌های توسعه در بازی‌های چندنفره آنلاین بزرگ (MMO) همانند Ultima Online و World of Warcraft بسیار رایج بودند.

امروزه مفهوم «بسته‌های گسترش‌دهنده» به محتوای قابل دانلود گران‌قیمتی اشاره دارد که محتوای زیادی را به بازی اضافه می‌کند.

DLC به‌عنوان راهی جهت کسب درآمد

DLC

بسیاری از شرکت‌ها از DLC به‌عنوان روشی جهت افزایش درآمد بهره می‌برند. این درآمد از یک سنت تا مبلغی بیش از قیمت خود بازی اصلی، متغیر است. توسعه‌دهندگان معمولا محتوای قابل دانلود بازی‌های خود را به چندین بخش قابل خریداری به نام ریزتراکنش تقسیم می‌کنند. این بخش‌های قابل خریداری معمولا شامل آیتم‌ها، لباس و یا حالت‌های قابل بازی هستند. ریزتراکنش‌ها را می‌توان در بازی‌های رایگان و جهت کسب درآمد مورد استفاده قرار داد.

یکی از دیگر از راه‌های کسب درآمد، استفاده از season pass‌ها است. این ویژگی معمولا در نزدیکی عرضه اولیه بازی اصلی به کاربران ارائه می‌شود. season pass به بازی‌بازان اجازه می‌دهد تا تمامی DLC‌های فعلی و آینده را در بازه زمانی مشخصی دانلود کنند. اگر کاربران محتواهای season pass را به‌صورت جداگانه خریداری نماید، آنگاه باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کند. season pass معمولا در بازی‌هایی استفاده می‌شود که محتوای آن‌ها تا هنگام عرضه نسخه جدید، به‌صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

به‌هرحال، بسیاری از بازی‌بازان نسبت به season pass‌ها موضع گرفته و می‌گویند که قیمت آن‌ها معقول نبوده و همچنین از شفافیت کافی نیز برخوردار نیستند، زیرا بازی‌بازان بسیاری از محتوای این سرویس‌ها را تا ماه‌ها پس از خریداری دریافت نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده تا تعیین ارزش چنین سرویس‌هایی مشکل شود.

علاوه بر این‌ها، بسیاری از توسعه‌دهندگان، DLC‌های گران‌قیمت خود را در season pass‌ها قرار نداده و آن‌ها به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسانند.

DLC‌های تولید شده توسط کاربران

DLC

تمامی DLC‌ها توسط شرکت‌های بازی‌سازی منتشر نمی‌شوند. بسیاری از بازی‌ها، کاربرانی دارند که برای آن‌ها تولید محتوا کرده و سپس آن را در قالب یک DLC در اختیار سایرین قرار می‌دهند. DLC‌‌هایی که توسط کاربران یک بازی تولید شده، ماد (mod) نامیده می‌شوند. این‌گونه محتواها می‌توانند به هر طریقی بازی را دستخوش تغییر کنند. معمولا جوامع و انجمن‌هایی تشکیل می‌شوند که به ایجاد، انتشار و بررسی مادهای یک بازی می‌پردازند.

یکی از نمونه‌های عالی مادسازی، بازی The Elder Scrolls V: Skyrim است. حتی با وجود اینکه 9 سال از عمر این بازی می‌گذرد، اما بازهم این عنوان یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین جوامع مادسازی در سرتاسر وب را در اختیار دارد. با یک جست‌و‌جوی کوچک در گوگل می‌توانید به هزاران راهنما، پایگاه اطلاعاتی و ابزار مخصوص مادسازی بازی Skyrim دسترسی پیدا کنید. یکی از دلایل عمده این قضیه این است که شرکت Bethesda Game Studios (توسعه‌دهنده این عنوان) این بازی را به‌گونه‌ای طراحی کرده که به‌آسانی بتوان برای آن ماد تولید کرد.

معمولا هنگامی‌که خود توسعه‌دهنده به انتشار به‌روزرسانی‌های یک بازی نمی‌پردازد، محتوای تولید شده توسط انجمن‌ها می‌تواند طول عمر آن عنوان را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال: Warcraft III در سال 2003 توسط شرکت Blizzard منتشر شد، اما هنوز هم جامعه‌ای فعال از بازی‌بازان از آن حمایت می‌کنند. این مهم به دلیل مادهای بسیاری است که همچنان برای این بازی ساخته می‌شوند.

DLC‌ها موجب می‌شوند تا شما بیشتر به بازی کردن بپردازید

DLC

درحالی‌که شرکت‌ها از DLC‌ بازی‌های خود کسب درآمد می‌کنند، اما در عوض بازی‌بازان نیز می‌توانند تجربه بهتری از بازی‌های خود داشته باشند. یکی از نمونه‌های استفاده مناسب از DLC، بازی جهان‌-باز اکتشافی No Man’s Sky است. در هنگام عرضه، به دلیل فقدان محتوا و ویژگی‌های متمایزکننده، بسیاری از این بازی ایراد گرفتند.

در هر صورت، از آن زمان DLC‌های بزرگ و رایگانی برای این بازی منتشر شده‌اند. تمامی این محتواهای پس از عرضه باعث شده‌اند تا گیم‌پلی بهبود یافته و همچنین قابلیت چندنفره و محتوایی بیشتر نیز به این عنوان اضافه شود. همین موارد نیز به نوبه خود توانسته‌اند که تجربه بازی را لذت‌بخش‌تر سازند.

حال می‌بینیم که نسخه‌های زیادی از بازی No Man’s Sky به فروش می‌رسد. در نهایت اینکه اگر به یک بازی علاقه‌مند باشید، علی‌رغم برخی از نکات منفی، همچنان DLC‌ها می‌توانند تجربه آن را بهبود بخشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH