رمدسیویر اولین دارویی است که نتایج مثبتی روی بیماران ویروس کرونا نشان داده است

نتایج یک مطالعه بزرگ بالینی نشان می‌دهد که مصرف داروی رمدسیویر (remdesivir) حدود ۳۰ درصد سریع‌تر از شبه‌داروها باعث بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا (کووید۱۹) می‌شود.

این دارو هرچند هنوز به‌عنوان یک درمان قطعی در نظر گرفته نشده است، اما ما برای اولین بار شاهد این هستیم که یک دارو چنین نتایج خوبی در بهبود بیماری کووید۱۹ نشان می‌دهد. ویروس کرونا در حال حاضر جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را گرفته و اقتصاد جهانی را در شرایط نامناسبی قرار داده است.

انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) که بر این مطالعه نظارت داشته، در بیانیه خود گفته است که بیمارانی که داروی رمدسیویر ساخت شرکت Gilead Sciences را مصرف کردند، ۳۱ درصد سریع‌تر از کسانی که یک شبه‌دارو استفاده کرده بوده بهبود یافتند. مدت زمان بهبود بیمارانی که با رمدسیویر درمان شدند ۱۱ روز بود، در حالیکه این مدت زمان برای افرادی که شبه‌دارو مصرف کردند ۱۵ روز بود.

آنتونی فاوچی (Anthony Fauci) رییس NIAID به خبرنگاران گفت: داده‌ها نشان می‌دهند که رمدسیویر اثر مثبت و قابل‌توجهی در کاهش مدت زمان بهبود بیماران دارد. هرچند ۳۱ درصد چندان بالا نیست، اما همین مقدار هم خیلی مهم است و ثابت می‌کند که دارو می‌تواند جلوی ویروس کرونا را را بگیرد.

نتایج مطالعه همچنین نشان می‌دهند که بیمارانی که دارو را مصرف کرده بودند نرخ مرگ‌ومیری کمتری داشتند. نرخ مرگ‌ومیر در بین افرادی که رمدسیویر را دریافت کردند ۸ درصد بود، در حالیکه برای گروهی که شبه‌دارو مصرف کردند ۱۱ درصد بود.

مطالعه مذکور، در تاریخ 21 فوریه شروع شد و شامل ۱۰۶۳ نفر در ۶۸ منطقه از آمریکا، اروپا و آسیا می‌شد. اولین بیماری که در مطالعه شرکت کرد یک آمریکایی بود که بعد از قرنطینه شدن در کشتی کروز Diamond Princess، به کشور خودش برگشته بود و در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا تحت درمان قرار داشت.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوگیری ناخواسته، هیچ‌کدام از بیماران و پزشکان نمی‌دانستند که هر گروه متعلق به چه منطقه یا کشوری است.

پیتر هوربی (Peter Horby)، اپیدمیولوژیست از دانشگاه آکسفورد که در این مطالعه شرکت نداشت گفت: ما باید نتایج کامل مطالعه را ببینیم، اما اگر این موضوع تایید شود، واقعا نتیجه فوق‌العاده‌‌ای است و می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای برای مقابله با کووید۱۹ است.

همچنین اسکات گاتلیب (Scott Gottlieb)، از اعضای سابق سازمان غذا و دارو (FDA) در توییتر خود نوشت: حالا ما داده‌های کافی برای پشتیبانی از استفاده تحت کنترل داروی رمدسیویر در اختیار داریم. این مطالعه به پزشکان اجازه خواهد داد تا خارج از آزمایش‌های بالینی، دارو را برای بیماران تجویز کنند.

رمدسیویر تکثیر ویروس کرونا را متوقف می‌کند

رمدسیویر که قبلا در آزمایش‌های مربوط به مقابله با بیماری ابولا نتایج خوبی نداشته، متعلق به خانواده‌ای از داروهاست که به جای کنترل پاسخ‌های ایمنی غیرعادی و اغلب کشنده ویروس، مستقیما روی خود ویروس عمل می‌کنند. این دارو یکی از چهار بلوک RNA و DNA را کپی‌برداری کرده و وارد ژنوم ویروس می‌شود و پروسه تکثیر آن را متوقف می‌کند.

فاوچی به رسانه‌ها گفت که استفاده از این دارو نتایج مثبتی داشته و می‌تواند راه را برای داروهای بهتر هموار کند.راستفان ایوانز (Stephen Evans) استاد پزشکی دانشگاه لندن، در همین‌ رابطه گفته است: در حالیکه نتایج مطالعه مذکور بسیار مورداستقبال دانشمندان قرار گرفته، اما این موضوع نباید ما را زیاد هیجان‌زده کند.

همچنین دکتر بابک جاوید (Babak Javid) از دانشگاه Tsinghua چین گفت: این داده‌ها امیدوارکننده هستند؛ اما با توجه به اینکه ما هنوز درمان‌های اثبات‌شده‌ای برای کووید۱۹ نداریم، این موضوع ممکن است ما را به تایید سریع رمدسیویر برای درمان کووید۱۹ سوق دهد. ضمن اینکه ما نباید فکر کنیم که در چنین شرایطی رمدسیویر یک داروی معجزه‌آساست.

البته در هفته‌های گذشته خبرهای زیادی نیز درباره یک درمان ضدویروسی داخل وریدی وجود داشت.

خلاصه نتایج این درمان که روی وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده نشان می‌دهد که اثر دارو روی گروه کوچکی از بیماران در چین منفی بوده است. نتایج این مطالعه به‌طور کامل روی وب‌سایت The Lancet منتشر شده است.

مطالعه مذکور روی ۲۳۷ بیمار در ووهان چین انجام شده بود و پزشکان هیچ اثر مثبتی از دارو را مشاهده نکردند. از آنجاییکه آزمایش‌ها برای رسیدن به اهداف اولیه، روی افراد کافی انجام نشده بود، مطالعه خیلی زود متوقف شد و بنابراین نتایج آن ممکن است چندان قابل‌اعتماد نباشد.

فاوچی در همین رابطه گفت: تحقیق پزشکان چینی کامل نبود.

در حال‌حاضر علاوه بر رمدسیویر، داروهای دیگری مانند hydroxychloroquine و chloroquine هم برای مقابله با کووید۱۹ استفاده می‌شوند. ضمن اینکه درمان‌های دیگری نیز مورد مطالعه گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تزریق آنتی‌بادی‌ها خون بیماران بهبودیافته یا آنتی‌بادی‌های موش‌های آلوده به ویروس به بیماران اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH