ایجاد فضاهای سبز بیشتر در شهرها می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد!

وجود فضاهای سبز در شهرها می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت ذهنی و جسمی افراد بگذارد. براساس یک مطالعه جدید، دسترسی بیشتر به فضای سبز شهری حتی می‌تواند مانع از مرگ‌های زودرس شود.

این مطالعه که در مورد شهر فیلادلفیا آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که کاشت درختانِ بیشتر در مناطق فقیر شهر می‌تواند جان صدها نفر را در سال نجات دهد.

نویسندگان در مقاله خود گفته‌اند که با پوشش دادن ۳۰ درصد از سطح شهر با درختان می‌توان هر سال جلوی مرگ ۴۰۰ نفر را در مناطق ثروتمند شهر گرفت و جان بیش از ۳۰۰ نفر را در مناطق فقیر شهر نجات داد.

به گفته آن‌ها مجموع این افراد، چیزی حدود ۳ درصد کل مرگ‌ومیرهای سالانه شهر فیلادلفیا می‌شود که به‌راحتی می‌توان با ایجاد فضاهای سبز بیشتر مانع از مرگ زودرس آن‌ها شد.

میشل کوندو (Michelle Kondo) دانشمند علوم اجتماعی از موسسه Forest Service و از نویسندگان مقاله می‌گوید: درست است که درختان به ما کمک می‌کنند تا زندگی‌های طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم، اما این موضوع تاکنون به‌صورت علمی کمی‌سازی نشده است.

مطالعه جدید، بر پایه بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر روی زندگی بیش از ۸ میلیون نفر صورت گرفته است. تحلیل‌های این سازمان نشان داده بود که فضاهای سبز شهری می‌تواند جلوی مرگ‌ومیر‌های زودرس را بگیرد. لااقل همه ما می‌دانیم که یکی از مزیت‌های افزایش فضاهای سبز شهری کاهش آلودگی هواست. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، هر ۵۰۰ مترمربع فضای سبز در یک شهر می‌تواند میزان مرگ‌ومیرهای زودرس مردمان آنجا را چهار درصد کاهش دهد.

کوندو و همکارانش با استفاده از داده‌های بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی و به‌‌کارگیری آن در سطح محلی، برای اولین بار پیش‌بینی کردند که اگر شهر فیلادلفیا به هدف ۳۰ درصد پوشش فضای سبز خود تا سال ۲۰۲۵ دست یابد، تاثیر آن روی میزان مرگ‌ومیر و اقتصاد شهر چه میزان خواهد بود.

شهر فیلادلفیا در زمانی که مطالعه انجام می‌شد حدود ۲۰ درصد پوشش سبز داشت و از آن زمان تاکنون درختان بیشتری بریده شده‌اند. اما هدف ۳۰ درصد همچنان پابرجاست و اگر این شهر بتواند فضای سبز خود را در چند سال آینده تاحدودی افزایش دهد و سطوح بتنی و سایر سطوحی که مانع رشد گیاهان می‌شوند را حذف کند، این کار می‌تواند تاثیر بزرگی روی شهر داشته باشد.

حتی اگر فیلادلفیا به هدف ۳۰ درصد پوشش فضای سبز خود تا سال ۲۰۲۵ دست نیابد و فقط بتواند تعداد درختان خود را در مناطقی که بدون درخت هستند تا ۵ درصد افزایش دهد، باز هم می‌تواند مانع از مرگ حدود ۳۰۰ نفر در سال بشود. ضمن اینکه، اضافه کردن ۵ درصد فضای سبز بیشتر باعث صرفه‌جویی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در هزینه‌های شهر خواهد شد.

مارک نیوونهاجسن (Mark Nieuwenhuijsen) مدیر موسسه Urban Planning, Environment and Health Initiative می‌گوید: درست است که هر شهری ویژگی‌های خاص خودش را دارد، اما این مطالعه صرفا یک ایده برای همه شهرهای دنیا ارایه کرده و آن این است که زندگی‌های بیشتری می‌تواند با افزایش تعداد درختان و محیط‌های سبز شهری نجات یابد. به‌علاوه، فضاهای سبز می‌توانند تنوع زیستی را افزایش دهند و با کاهش تاثیر تغییرات آب‌وهوایی، شهرهای ما را زیست‌پذیرتر کنند.

مطالعه حاضر که با بهره‌گیری از داده‌های بیش از ۷ میلیون نفر انجام شده نشان می‌دهد که چگونه فضاهای سبز شهری می‌توانند میزان مر‌گ‌ومیر ساکنان شهرها را کاهش دهند. البته این مطالعه از آنجاییکه علت‌ تک‌تک مرگ‌های زودرس را بررسی نکرده نمی‌تواند بگوید که درختان چگونه در دنیای واقعی، زندگی افراد را نجات می‌دهند.

با وجود این، نویسندگان مقاله چند ایده دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که هرچه فضای سبز شهری بیشتر شود، روابط اجتماعی مردمان آن شهر مستحکم‌تر خواهد شد و آن‌ها همچنین استرس کمتر، فعالیت فیزیکی بیشتر و زندگی‌های سالم‌تر و شادتری خواهند داشت.

محله‌های بیشتر برخوردار هر شهری معمولا تمایل به داشتن درختان و فضاهای سبز بیشتر دارند، بنابراین جای تعجبی ندارد که مردمان این مناطق سلامت بهتری نسبت به افرادی که مناطق کمتر برخوردار و فقیر شهر زندگی می‌کنند داشته باشند.

نویسندگان در مقاله خود گفته‌اند که برنامه‌های کاشت درختان در شهرها به‌ندرت به توزیع مساوی درختان در سطح شهر منتج می‌شود.

در حالیکه برنامه درختکاری شهر فیلادلفیا نسبت به سایر شهرها توزیع بهتری دارد، اما نویسندگان مقاله می‌گویند که این‌گونه مداخلات اغلب می‌تواند به اعیان‌سازی برخی مناطق این شهر کمک کند.

آن‌ها در مقاله خود نوشته‌اند: گرچه مطالعات بیشتری نیاز است تا ما بدانیم آیا کاشت درختان، کمکی به اعیان‌سازی شهرها می‌کند یا نه؛ اما لازم است که در کنار برنامه‌های درختکاری در مناطق فقیر شهر، از برنامه‌ها و سیاست‌های تکمیلی مانند ارایه خانه‌های ارزان‌قیمت نیز برای حفظ اقتصاد این مناطق استفاده شود.

نویسندگان مقاله معتقدند که اگر این کارها انجام بگیرند، برنامه‌های فضای سبز شهری می‌تواند سلامت عمومی را بهبود ببخشد، نابرابری را کاهش دهد و عدالت فضای شهری را بیشتر کند.

این مطالعه در مجله The Lancet Planetary Health چاپ شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH