عرضه اسمارت‌فون‌های نوکیا با کاهش شدیدی در سه ماهه اول امسال مواجه شده است

برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۴، کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاه اسمارت‌فون در یک سه ماهه عرضه شده است. این تعداد در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته، کاهش شدید ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. تحلیلگران موسسه Counterpoint Research گفته‌اند که بازار گوشی‌های هوشمند چین نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است. این موضوع ممکن است سازندگان گوشی را مجبور به متنوع کردن زنجیره تامین خود کند و بخش بزرگی از خطوط تولیدشان را به هند و ویتنام انتقال دهند.

تحلیلگران موسسه Counterpoint پیش‌بینی می‌کنند که رفتار مشتریان حتی بعد از کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تغییر خواهد کرد و آن‌ها خرید آنلاین گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر را ترجیح خواهند داد.

هندست‌های 5G در سه ماهه اول امسال حدود ۸ درصد از کل عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها را تشکیل داده‌اند که بسیار بالاتر از سهم ۱ درصدی آن‌ها در آخرین سه ماهه سال گذشته است و این نشان می‌دهد که بازار 5G در مقابل بحران کرونا مقاوم بوده است. این درصد، با عرضه گوشی‌های 5G زیر ۳۰۰ دلار در آینده، بیشتر نیز خواهد شد.

شرکت ریلمی در سه ماه اول امسال با رشد ۱۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته، بیشترین رشد را در بین سازندگان گوشی هوشمند داشته که این موضوع با توجه به جوان بودن این شرکت قابل توجیه است. شیائومی نیز در این سه ماهه ۷ درصد رشد داشته است. دلیل رشد این دو شرکت آن است که کشور هند یعنی بازار اصلی ریلمی و شیائومی، کمی دیرتر درگیر ویروس کرونا شد.

به نظر تحلیلگران Counterpoint بخش گوشی‌های رده‌بالا کمترین تاثیر را از شرایط کنونی خواهد پذیرفت، در حالیکه، بخش گوشی‌های پایین‌رده در بازارهای نوظهور، به‌خاطر بحران مالی مشتریان این بازارها، کاهش خواهد یافت. هندست‌های میان‌رده هم مثل گذشته به عرضه بالای خود ادامه خواهند داد.

سامسونگ کماکان بزرگترین سازنده اسمارت‌فون در دنیا باقی مانده است، با این‌حال، عرضه گوشی‌های این شرکت در سه ماهه اول امسال کاهش ۱۸ درصدی را نسبت سال گذشته تجربه کرده است. تحلیلگران Counterpoint پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش سه ماهه دوم، حتی بدتر از سه ماهه اول خواهد بود.

هواوی عملکرد قدرتمندی در چین داشته است، اما میزان عرضه گوشی‌هایش نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. به‌خاطر اینکه چین اولین کشوری است که در حال خارج شدن از بحران کرونا است، برندهایی که بیشترین حضور را در این کشور دارند (مانند هواوی) سریع‌تر به وضعیت عادی باز خواهند گشت. شرکت‌هایی با سهم کمتر از بازار چین، مجبور خواهند شد تا بازگشت دوباره بازارهای اصلی‌شان به حالت عادی منتظر بمانند.

اپل فقط ۵ درصد کاهش در عرضه آیفون‌ها و ۷ درصد کاهش در درآمدهای ناشی از فروش آن‌ها داشته است. میزان عرضه گوشی‌های شیائومی هم به‌خاطر بازار هند، ۷ درصد رشد کرده است. این شرکت با داشتن سهم ۳۰ درصدی از بازار هند، همچنان پیشتاز این بازار است.

اما شرکت HMD در بین سایر شرکت وضعیت بدتری دارد. با اینکه اکثر گوشی‌های عرضه‌شده توسط این شرکت از نوع ساده هستند، اما میزان عرضه آن‌ها در سه ماهه اول امسال ۳۴ درصد کاهش یافته و به ۵.۶ میلیون دستگاه رسیده است.

اسمارت‌فون‌های نوکیا هم عملکرد بهتری نداشته‌اند و عرضه آن‌ها از سه ماهه دوم سال گذشته به‌طور ثابت کاهش یافته است. HMD در سه ماهه اول امسال فقط ۱.۷ میلیون اسمارت‌فون نوکیا عرضه کرده که در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

در حالیکه شیوع ویروس کرونا می‌تواند دلیل اصلی کاهش عرضه‌های اکثر سازندگان اسمارت‌فون در سه ماهه نخست امسال باشد، اما عملکرد ضعیف HMD مطمئنا عوامل دیگری نیز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH