تاریخچه شرکت Rockstar Games

تاریخچه شرکت Rockstar Games | ستاره درخشان بازی‌های ویدیویی

تمامی گیمرها، نام، لوگو و بازی‌های محبوب شرکت Rockstar Games را می‌شناسند، اما به نظر شما چند درصد از همین افراد از تاریخچه و سیر تکامل این شرکت و عناوین آن باخبر هستند. در این مقاله قصد داریم تا به تاریخچه شرکت Rockstar Games و فرنچایزهای مطرح آن بپردازیم، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

Rockstar Games شرکت ناشر پشت استودیوهایی است که سری بازی‌های محبوب Grand Theft Auto، Midnight Club ،Max Payne ،Manhunt ،Red Dead ،Bully و L.A. Noire را برای ما به ارمغان آورده‌اند.

Acme Software > DMA Design > Rockstar North

تاریخچه شرکت Rockstar Games

همه چیز از Acme Software در سال 1984 آغاز شد. توسعه‌دهندگانی اسکاتلندی به نام‌های دیوید جونز (David Jones)، راسل کی (Russell Kay)، استیو هاموند (Steve Hammond) و مایک دیلی (Mike Dailly) به‌طور معمول در باشگاه کامپیوتر «Kingsway Amateur Computer Club» واقع در داندی اسکاتلند، حضور می‌یافتند. این اشخاص که به‌صورت جداگانه بازی‌های مستقل و کوچکی همچون Moonshadow (به Zone Trooper تغییر نام داد)، Freek Out و The Game With No Name را توسعه داده و منتشر کرده بودند، تجربه‌های خود را در زمینه کنسول‌های Amiga ،Spectrum و Commodore 64 نیز با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. پس از مدتی این اشخاص، کار بر روی پروژه آزمایشی «CopperCon1» را آغاز کردند. البته پس از ملاقات با ناشران، از جانب شرکت Hewson Consultants از آن‌ها درخواست شد که این عنوان را به نسخه Amiga بازی «Zynaps» تبدیل کنند. در ادامه توسعه‌دهندگان اسکاتلندی از امضای این قرارداد امتناع ورزیده و در عوض با شرکت Psygosis قراردادی را منعقد کرده و نام بازی خود را نیز به «Draconia» تغییر دادند.

در سال 1987 این شرکت تصمیم گرفت که «DMA Design» را به‌عنوان نام جدید خود برگزیند. این عنوان از راهنماهای برنامه‌نویسی آن زمان کنسول Amiga الهام گرفته شده بود. در واقع این نام به کلمات «Direct Memory Access» اشاره کرده و در حقیقت جایگزینی برای Visual Voyage (نوعی نورپردازی) بود. بازی Draconia باری دیگر تغییر نام داد و این بار تحت عنوان «Menace» در سال 1988 برای کنسول Amiga منتشر شد. مدتی بعد این بازی برای کنسول‌های Atari ST ،Commodore 64 و سیستم‌عامل MS-DOS نیز منتشر شد. 20000 نسخه از بازی Menace به فروش رسید و همین موضوع باعث شد تا DMA Design بتواند بر روی پروژه‌های آینده همچون Blood Money ،Glancey ،Hired Guns، پورت بازی Shadow of the Beast بر روی کنسول TurboGrafx-16 و در نهایت بازی Lemmings در سال 1991، کار کند. فروش بیش از 15 میلیون نسخه و همچنین عرضه 5 دنباله و 2 بسته توسعه مخصوص کریسمس در بین سال‌های 1991 و 2000 میلادی، فرصت بیشتری را در اختیار این استودیو قرار داد.

مشهورترین عنوان این استودیو، بازی دوبعدی اکشن جهان‌-باز Grand Theft Auto بود که در اصل «Race’n’Chase» نام داشت و توسعه آن در آوریل 1995 آغاز شد. از آن زمان تا هنگام ورود گری پن (Gary Penn) به این استودیو، پیشرفت چندانی حاصل نشد. عرضه Grand Theft Auto در سال 1997 برای سیستم‌عامل ویندوز، باعث موفقیت‌های تجاری بسیاری شد و همچنین نظر مثبت منتقدان را نیز برانگیخت. مدتی بعد، DMA به مبلغ 4.2 میلیون یورو توسط ناشر بریتانیایی یعنی Gremlin Interactive خریداری شد و پیش از خرید خود Gremlin توسط Infogrames به مبلغ 24 میلیون یورو، بازی‌های Body Harvest ،Space Station Silicon Valley ،Tanktics و Wild Metal Country استودیوی DMA تحت نام Gremlin، روانه بازارها شدند.

در مارس 1998، Take-Two Interactive (ناشر)، شرکت BMG Interactive که در آن زمان ناشر Grand Theft Auto بود را خریداری کرد. همین خرید باعث شد تا تهیه‌کنندگان انگلستانی یعنی سم هاوزر (Sam Houser) و دن هاوزر (Dan Houser) از BMG، نسبت به تشکیل Rockstar Games به‌عنوان شرکت تابعه Take-Two Interactive اقدام کنند. در این زمان پورت Nintendo 64 بازی Grand Theft Auto لغو شد. Take-Two Interactive اعلام کرد که DMA Design را با قیمت 11 میلیون دلار از Infogrames خریداری کرده است. پس از این خرید، Rockstar Games اعلام کرد که DMA Design به توسعه GTA3D و Grand Theft Auto Online: Crime World ادامه خواهد داد. در ادامه، GTA3D به Grand Theft Auto III تغییر نام داد و عرضه Crime World نیز لغو شد. GTA III در سال 2001 منتشر شد و DMA Design نیز در تاریخ 7 فروردین 1381 (27 مارس 2002) به جمع استودیوهای Rockstar پیوست و تنها چند ماه بعد در تاریخ 9 خرداد 1381 (30 مه 2002)، به Rockstar North تغییر نام داد. این استودیو در آن زمان حدود 25 کارمند داشت. در ادامه تاریخچه شرکت Rockstar Games، به بازی‌های معروف این غول بازی‌سازی می‌پردازیم.

Race’n’Chase > Grand Theft Auto

تاریخچه شرکت Rockstar Games

توسعه Grand Theft Auto که به Race’n’Chase نیز شناخته می‌شد، از آوریل 1995 توسط DMA Design در داندی اسکاتلند آغاز شد. ابتدا قرار بود که این بازی بر روی MS-DOS ،Windows 95 ،PlayStation ،Sega Saturn و Nintendo 64 منتشر شود، هرچند که پورت Nintendo 64 و Sega Saturn هیچ‌وقت منتشر نشد. ایده اصلی بازی، یک عنوان اعتیادآور و چندنفره ماشین سواری بود که از گرافیکی جدید استفاده می‌کرد.

دیوید جونز، بازی Pac-Man را منبع الهام خود ذکر کرد و گری پن (Gary Penn) نیز که کارگردان خلاقیت استودیوی DMA بود، منبع الهام اصلی خود را بازی Elite می‌دانست. گیم‌پلی بازی بر مبنای تعقیب و گریز دزد و پلیس بود و در ادامه نیز سریعا تغییر یافت، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواست که در نقش پلیس باشد!

Smuggler’s Run / Midnight Club: Street Racing

تاریخچه شرکت Rockstar Games

در پی موفقیت بازی Midtown Madness (منتشر شده توسط مایکروسافت)، Rockstar نیز به توسعه‌دهنده آن (Angel Studios) علاقه‌مند شد و این استودیو را جهت کار بر روی بازی‌های رانندگی «Smuggler’s Run» و «Midnight Club: Street Racing» خود، انتخاب کرد.

در 29 آبان 1381 (20 نوامبر 2002)، Take-Two Interactive استودیوی Angel Studios را به همراه 125 کارمندش به ارزش 34.7 میلیون دلار خریداری کرد. امروزه نام این استودیو، Rockstar San Diego است.

Max Payne

تاریخچه شرکت Rockstar Games

Max Payne در اصل توسط Remedy Entertainment با همکاری 3D Realms/Apogee توسعه داده شد و سپس توسط شرکت Gathering of Developers (از شرکت‌های تابعه Take-Two) در سال 2001 میلادی منتشر شد. با برون‌سپاری توسعه نسخه کنسولی این بازی به Rockstar Games، شرکت Take-Two Interactive مبلغ 10 میلیون دلار را جهت خرید حقوق معنوی Max Payne پرداخت کرد.

در ادامه، Max Payne 2: The Fall of Max Payne در اکتبر 2003 توسط Rockstar Games منتشر شد. پس از فروش ناامیدکننده این نسخه، دیگر Remedy Entertainment در توسعه این فرنچایز دخالت نکرد.

Manhunt

تاریخچه شرکت Rockstar Games

Rockstar North با استفاده از موتور بازی‌سازی RenderWare، توسعه بازی Manhunt را آغاز کرد. در هنگام انتشار این بازی، یکی از کارمندان سابق Rockstar تأیید کرد که این بازی باعث جدال‌های داخلی بسیاری در شرکت شده است. وی همچنین اظهار کرد که جنجال‌های GTA III و GTA Vice City با Manhunt متفاوت هستند. در GTA، بازی‌بازان می‌توانستند در صورت تمایل به‌صورت اخلاقی عمل کنند، اما قضیه Manhunt فرق داشت و تجربه این بازی یک بی‌رحمی تمام‌عیار بود.

Red Dead Revolver

تاریخچه شرکت Rockstar Games

Angel Studios با همکاری Capcom به‌عنوان ناشر، در سال 2000  میلادی توسعه بازی Red Dead Revolver را با الهام از Gun.Smoke آغاز کرد. در اوت 2003، این پروژه توسط Capcom لغو شد و در دسامبر همان سال، حقوق این فرنچایز توسط Rockstar Games اخذ شد. با خرید Angel Studios توسط Take-Two Interactive، این ناشر تصمیم گرفت که از میان پروژه‌های قدیمی این استودیو، به احیای Red Dead Revolver بپردازد. در ادامه مضمون این بازی از وسترن آمریکایی به وسترن ایتالیایی تغییر داده شد و بنابراین امکان افزودن خشونت بیشتر و شخصیت‌های اغراق‌آمیز نیز فراهم شد. همان‌طور که می‌دانید، در ادامه نام قسمت‌های بعدی این بازی به Red Dead Redemption تغییر داده شد. 

Bully / Canis Canem Edit

تاریخچه شرکت Rockstar Games

Rockstar Vancouver (همان Barking Dog Studios سابق) توسعه بازی Bully را با استفاده از موتور بازی‌سازی RenderWare در اوایل دهه 2000 میلادی آغاز کرد. بررسی‌ اولیه این بازی در سال 2005 باعث جنجال بسیاری شد. حتی جهت جلوگیری از گسترش این موضوع، نام این بازی در کشورهای PAL به «Canis Canem Edit» تغییر داده شد.

در نهایت عرضه Bully در سال 2006 به حدی موفقیت‌آمیز بود که نسخه ریمستر آن نیز توسط Rockstar New England در سال 2007 تحت عنوان Bully: Scholarship Edition (حتی در مناطق PAL) روانه بازارها شد. برخلاف نسخه اصلی این بازی، در تمامی پورت‌های نسخه Scholarship Edition، از موتور بازی‌سازی Gamebryo استفاده شده است.

L.A. Noire

تاریخچه شرکت Rockstar Games

استودیوی Team Bondi مشغول توسعه بازی سبک کارآگاهی خود بود. داستان این بازی در دهه 1940 میلادی و در لس‌آنجلس جریان داشت. مدتی بعد Sony Computer Entertainment مسئولیت انتشار این عنوان را برعهده گرفت. در سال 2006، Rockstar Games جای Sony Computer Entertainment را گرفت. بودجه ترکیبی توسعه و بازاریابی L.A. Noire حدود 50 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. همچنین تمامی جرائم و پرونده‌های این بازی از موارد واقعی شهر لس‌آنجلس در همان زمان الهام گرفته شده‌اند.

RAGE

تاریخچه شرکت Rockstar Games

در ادامه تاریخچه شرکت Rockstar Games، قصد داریم تا به موتور بازی‌سازی RAGE یا همان Rockstar Advanced Game Engine بپردازیم. این موتور در نسل هشتم خود قرار داشته و در واقع جایگزینی برای AGE یا همان Angel Game Engine است. اولین محصول موتور بازی‌سازی RAGE، بازی «Rockstar Games Presents Table Tennis» بود که موجب تعجب مردم و رسانه‌ها در آن زمان شد.

Social Club

تاریخچه شرکت Rockstar Games

در ادامه تاریخچه شرکت Rockstar Games نوبت به Social Club می‌رسد که از سال 2008، حقوق دیجیتال، ارتباطات و بازی‌های چند نفره این شرکت (همزمان با GTA IV) را مدیریت می‌کند. Social Club بسته به نوع بازی می‌تواند آمارها، تابلوی بازی‌های آنلاین، ویرایشگرهای ویدیو، بازی‌های چندنفره و مچ میکینگ، دستاوردها، ابزارهای اسکرین‌شات، مینی گیم‌ها و … را به بازی‌بازان ارائه دهد. 

استودیوهای تابعه فعال:

  • Rockstar International
  • Rockstar North
  • Rockstar Leeds
  • Rockstar London
  • Rockstar New England
  • Rockstar San Diego
  • Rockstar Games Toronto
  • Rockstar Lincoln
  • Rockstar India

استودیوهای تابعه غیرفعال:

  • Rockstar Vancouver
  • Rockstar Vienna

در این مقاله سعی کردیم که تاریخچه شرکت Rockstar Games را برای شما بازگو کنیم. در ادامه خوشحال می‌شویم که نظرات شما عزیزان را نیز جویا شویم.

1 در مورد “تاریخچه شرکت Rockstar Games | ستاره درخشان بازی‌های ویدیویی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH