بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

بدون شک می‌توان گفت مک‌بوک ایر 2020 عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه قبل خود به نمایش گذاشته‌است. قطعات جدیدی که اپل درساخت آن بکار برده باعث شده تا قدرت آن بشکل قابل توجهی افزایش یابد. البته این تنها پیشرفت‌های مک‌بوک ایر 2020 بشمار نمی‌رود و اپل بجای استفاده از 128 گیگابایت حافظه داخلی در نسخه پایه این لپ‌تاپ همانند قبل، این‌بار دوبرابر آنرا در اختیار کاربران قرار داده‌است.

در سال‌های پیشین همواره شاهد بهبودهای جزئی مک‌بوک ایر بوده‌ایم اما تابه‌حال، تغییری اساسی دراین سری از مک‌بوک‌های ارزان‌قیمت مشاهده نشده‌بود. به لطف مک‌بوک ایر 2020، امسال برای اولین بار شاهد یک تغییر انقلابی هستیم. استفاده از پردازنده 4 هسته‌ای و سقف 16 گیگابایت رم نمونه‌هایی از بهبود اساسی آن هستند. نکته جالب اینست که تمامی تغییرات اعمال‌شده برروی مک‌بوک ایر جدید بدون بالارفتن قیمت آن رخ داده‌اند.

مشخصات فنی مک‌بوک ایر 2020 (نسخه بررسی‌شده)

پردازنده (دو هسته‌ای، 4 رشته، 4مگابایت کش) 1.1GHz Intel Core i3-1000NG4 up to 3.2GHz
گرافیک اینتل Iris Plus
حافظه رم 8GB 3733MHz LPDDR4X
صفحه‌نمایش

رزولوشن

13.3 اینچ

1600*2560 نمایشگر True Tone رتینا (IPS دارای نور پس‌زمینه)

حافظه داخلی 256GB PCIe SSD
پورت‌ها 2 پورت تاندربولت 3 (USB-C)، جک 3.5 میلی‌متری هدفون
شبکه وای‌فای 802.11ac، بلوتوث نسل 5
دوربین وبکم HD فیس‌تایم
وزن 1.29 کیلوگرم
ابعاد 0.63*8.36*11.97 اینچ

درحالی که مک‌بوک ایر 2020، نازک‌ترین لپ‌تاپ موجود در بازار نیست (برای مثال، لپ‌تاپ ال‌جی Gram یکی از چندین لپ‌تاپ سبک‌تر با سیستم‌عامل ویندوز است)، این لپ‌تاپ با داشتن طراحی و کیفیت ساخت معروف شرکت اپل، هنوز دردسته لپ‌تاپ های جمع‌وجور و سبک جای می‌گیرد، و با وجود افزوده‌شدن قطعات جدید که موجب افزایش وزن و حجم مک‌بوک ایر جدید شده‌اند، هنوز قابلیت‌حمل آسان خود را ازدست نداده‌است.

مشخصات فنی مک‌بوک ایر 2020

در بحث قیمت، اپل درحرکتی غیرمنتظره مدل 2020 مک‌بوک ایر را با برچسب قیمتی 999$، 100 دلار ارزان‌تر از نسخه 2019 آن عرضه می‌کند. نه‌تنها این نسخه از مدل‌های پیشین خود ارزان‌تر بوده، بلکه قطعات بکاررفته درآن نیز بهتر هستند.

از لحاظ طراحی، تقریبا همه‌چیز مانند قبل است بجز تغییری که اکثر کاربران خواهان آن بوده‌اند. مک‌بوک ایر 2020 مجهز به کیبورد جدید شرکت اپل است. روزهای استفاده از کیبورد قدیمی پروانه‌ای به‌پایان نزدیک است. این کیبورد برای بسیاری از کاربران عمق نامناسب و زیادی داشت و دربرابر گردوغباری که در لا‌به‌لای آن قرار می‌گرفت آسیب‌پذیر بود. حال این شرکت تصمیم به افزودن کیبورد جدید خود با نام کیبورد جادویی (Magic Keyboard) به مک‌بوک ایر جدید گرفته‌است که در عرضه مک‌بوک پرو 16 اینچ برای اولین بار شاهد آن بودیم. به‌گفته اپل، مشکلات ساختاری کیبورد پیشین دراین نسخه وجود ندارند و طراحی جدید آن نیز مورد پسند کاربران واقع خواهد شد. تابه امروز نیز مورد نقضی برای ادعای اپل یافت نشده‌است و اکثر کاربران از تغییرات جدید راضی بوده‌اند.

نقاط قوت و ضعف مک‌بوک ایر 2020

+ قیمت پایه کمتر نسبت به پارسال

+ پردازنده جدید نسل دهم

+ کیبورد بهبودیافته جدید

– رنگ‌های نمایشگر کمی تیره نمایش داده می‌شود

– عمر باتری معمولی

– وبکم آن هنوز 720p است

 

قیمت و مشخصات نسخه‌های مختلف مک‌بوک ایر جدید

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

نسخه پایه مک‌بوک ایر 2020 که قبل‌تر نیز به آن اشاره‌شد، با برچسب قیمتی 999 دلار، شامل سی‌پی‌یو 2 هسته‌ای نسل دهم Intel Core i3، حافظه داخلی 256GB و 8 گیگابایت رم می‌شود.

همچنین اپل نسخه گران‌قیمتی از مک‌بوک ایر(1299 دلار) را نیز با مشخصات سی‌پی‌یو 4 هسته‌ای نسل دهم Intel Core i5 (اولین حضور پردازنده 4 هسته‌ای در سری مک‌بوک ایر)، حافظه داخلی 512GB و 8 گیگابایت رم برای خرید دردسترس قرار داده‌است.

همانند نسخه‌های پیشین قابلیت ارتقا بیشتر تا سی‌پی‌یو نسل دهم Core i7، حافظه داخلی 2TB و حافظه رم 16 گیگابایت وجود خواهد داشت. برچسب قیمتی این نسخه 2249 دلار تعیین شده‌است.

طراحی

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

بازطراحی اساسی برای مک‌بوک ایر جدید درنظر گرفته نشده‌است و به‌گفته بسیاری از کاربران نیازی نیست تا اپل طراحی فوق‌العاده کنونی را دستخوش تغییر قراردهد.

پس مک‌بوک ایر همانطور که اسمش بیانگر آنست با ابعاد 1.61*21.24*30.41 سانتی‌متر هنوز مانند گذشته سبک‌وزن و باریک ‌است. البته این نسخه از مک‌بوک ایر، 40 گرم از همتای سال 2019 خود سنگین‌‌تر بوده و ضخامت آن نیز بیشتر است.

در مبحث پورت‌های موجود، همانند قبل شاهد جایگاه‌های اتصال اندکی در مک‌بوک ایر 2020 هستیم. در این لپ‌تاپ 2 جایگاه اتصال تاندربولت 3 USB-C و یک جک هدفون وجود دارد. البته با پورت‌های تاندربولت 3 که از جابجایی اطلاعات با سرعت 40Gb/s و پشتیبانی مانیتورهای 6K بهره‌مند هستند، هیچ‌جای نگرانی و کم‌وکاستی وجود نخواهد داشت. از این پورت‌ها همچنین برای شارژ دستگاه می‌توان استفاده نمود.

پس برای شارژ سریع باتری مک‌بوک ایر به شارژر خاصی احتیاج نخواهید داشت اما دراین صورت یکی از پورت‌های دستگاهتان را درحین شارژ از دست خواهید داد.

دردست گرفتن مک‌بوک ایر جدید دقیقا همان‌چیزیست که از لپ‌تاپ سبک‌وزن اپل انتظارش را دارید. بااینکه سبکی آن به ال‌جی گرم و ایسر سوییفت 7 نمی‌رسد، هنوز برای جابجایی و استفاده هنگام سفر، عملکردی بسیارعالی از خود نشان می‌دهد. لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2020 همچنین در رنگ‌های خاکستری فضایی، گولد و نقره‌ای موجود است.

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

فضای خارجی مک‌بوک ایر جدید دچار تغییر اساسی نشده اما همانطور که درقبل نیز به‌آن اشاره شد، کیبورد جادویی جدید اپل دراین نسخه دیده می‌شود. بسیاری از کاربران که با مشکلات فراوان کیبورد پروانه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کردند، از این تصمیم اپل بسیار خشنود هستند.

کلیدها در کیبورد جدید اپل هنگام فشردن 1mm بسمت داخل فرو می‌روند و کلیدهای پیکانی نیز به شکل T برعکس قرارداده شده‌اند که درکل رابط‌کاربری و استفاده از آن را سهولت می‌بخشند.

همچنین برای ورود به سیستم‌عامل macOS و تایید پرداخت‌های دیجیتالی اپل پی، قابلیت Touch ID را نیز در این لپ‌تاپ قرار داده شده‌است. همانند دیگر مک‌بوک‌ها، استفاده از این ویژگی بسیارآسان است و هنگامی که برای اولین‌بار پیکربندی این دستگاه را انجام می‌دهید، بطور پیش‌فرض تنظیمات آن برایتان نمایش داده می‌شوند. هنگام استفاده نیز تشخیص اثرانگشت با سرعت و دقت بالایی صورت می‌گیرد.

اما هنوز کیبورد این لپ‌تاپ کاملا بی‌نقص نیست و در مقایسه با مک‌بوک پروهای بزرگ‌تر، کمی فشرده بنظر خواهد آمد. هنگامی که برای اولین‌بار از کلیدهای پیکانی این طراحی جدید استفاده کنید، نیاز خواهید داشت تا بطور مداوم محل فشردن انگشتتان را چک کنید تا جهت اشتباهی را کلیک نکرده باشید. اما این یک مشکل قلمداد نمی‌شود چرا که در مدت کوتاهی به آن عادت خواهید کرد.

در مبحث صفحه‌نمایش هیچ‌چیز نسبت به سال قبل تغییر نکرده‌است. هنوز این لپ‌تاپ مجهز به نمایشگر 13.3 اینچ با نور پس‌زمینه LED، تکنولوژی IPS و رزولوشن 1600*2560 است. این صفحه‌نمایش دارای تراکم پیکسلی 227 ‌است که در نمایش تصاویر و فیلم‌ها کیفیت خوبی دارد.

همانند مک‌بوک ایر 2019، امسال نیز صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ از تکنولوژی True Tone بهره می‌برد. عملکرد این ویژگی بدین شکل است که میزان دمای رنگ‌های نمایش داده شده را با توجه به شرایط محیطی تغییر می‌دهد.

قدرت پردازش

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

مدل بررسی شده توسط ما مدل پایه این دستگاه با سی‌پی‌یو Core i3 است.

قدرت پردازش اولیه این دستگاه بی‌نظیر عمل‌کرده است. برای مثال، ما توانستیم درکنار اجرای گوگل کروم با 25 زبانه که حافظه رم زیادی نیاز دارد، بدون هیچ مشکلی به ادیت تصاویر نیز مشغول شویم. حتی با اجرای تماس تصویری از طریق کروم که در بسیاری از مک‌بوک ها فشار زیادی به دستگاه می‌آورد، شاهد کندی بسیار خفیف این دستگاه بودیم.

درحالی که استفاده از macOS برروی مک‌بوک ایر 2020 باعث شده تا تقریبا اکثر کارهای روزانه بدون مشکل قابل انجام باشند، هنوز این لپ‌تاپ نتوانسته در مبحث اجرای برنامه‌های سنگین حتی به مک‌بوک پرو نزدیک شود. البته این تفاوت قدرت پردازش تفاوت قیمت قابل‌توجهی را نیز به همراه خواهد داشت.

مک‌بوک ایر با وجود باریک و سبک‌وزن بودن از عملکرد خوبی نیز برخوردار است، اگرچه هنگام عملیات‌های سنگین، داغ‌شدن دستگاه و فعالیت شدید فن‌ها به‌راحتی حس می‌شود. این اتفاق همچنین می‌تواند باعث کندشدن دستگاه شود که بخشی از ویژگی‌های ازپیش طراحی شده این لپ‌تاپ است. هنگامی که دستگاه بیش از حد داغ می‌شود، سیستم بصورت خودکار حداکثر فعالیت سی‌پی‌یو را محدود می‌کند تا آسیبی از جانب گرمای بیش‌از‌حد به دستگاه وارد نشود.

برای اندازه‌گیری عملکرد مک‌بوک ایر 2020 در فضای کاری سنگین، بنچمارک‌های مختلفی را اجرا کردیم که نتیجه آن داغ‌شدن و رسیدن سریع دمای دستگاه به 100 درجه بود. پس ازمدت کوتاهی، فن‌های دستگاه باسرعت و صدای بالایی شروع بکار کردند و بدنه زیرین دستگاه بعلت داغ‌بودن بیش‌ازحد قابل لمس نبود. دراین میان، قدرت فرکانس لپ‌تاپ به حدود 2.31GHz رسید که از 1.1GHz پایه سی‌پی‌یو بالاتر، اما بسیار بافاصله از 3.2GHz که بالاترین فرکانس پردازشی این دستگاه است.

این بدان معناست که برای خنک نگه‌داشتن سی‌پی‌یو، مک‌بوک ایر بطور خودکار قدرت پردازش دستگاه را پایین می‌آورد. پس اگر هدفتان استفاده طولانی مدت در شرایط اجرای برنامه‌های سنگین است، گزینه‌های بهتری همچون مک‌بوک پرو وجود دارند.

شرایطی که در بالا به آن اشاره نمودیم برای افرادی که قصد خرید مک‌بوک ایر را دارند، غیرطبیعی نیست چرا که هدف تولید این لپ‌تاپ استفاده حرفه‌ای از آن نبوده و صرفا برای استفاده سبک تا نیمه‌سنگین طراحی شده‌است.

فضای ذخیره‌سازی اضافه که اپل دراختیار کاربران قرارداده یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ بشمار می‌رود. البته استفاده از تکنولوژی SSD، رابط کاربری macOS را و انتقال داده را بطور چشمگیری سرعت می‌دهد.

عملکرد این لپ‌تاپ در بخش سرگرمی نیز تقریبا عالی است. با اینکه صفحه‌نمایش مک‌بوک ایر 2020 برای دیدن فیلم یا عکس آن‌گونه که باید عمل‌نکرده‌ است، اسپیکرها و صدای خروجی آنرا می‌توان درحد یک لپ‌تاپ حرفه‌ای دانست. (همچنین، هنوز جک هدفون 3.5 میلی‌متری در این لپ‌تاپ یافت می‌شود.)

عمر باتری

بررسی اولیه لپ‌تاپ Macbook Air 2020

اپل مدعی آنست که باتری این لپ‌تاپ 11 ساعت دوام خواهد آورد، البته نتایج بنچمارک‌های مختلف نشان می‌دهد عمر واقعی آن کمی پایینتر از آن چیزی‌است که انتظار می‌رود.

در تست باتری انجام شده که بطور ممتد یک ویدئو با کیفیت 1080p پخش می‌شود، مک‌بوک ایر 2020 توانست رکورد 8 ساعت را بدست آورد. همچنین در تست اجرای چند اپلیکیشن بومی اپل به‌همراه دیگر برنامه‌های سنگین این لپ‌تاپ 7 ساعت دوام آورد. این بدان معناست که مک‌بوک ایر جدید می‌تواند براحتی پاسخگوی یک روز تحصیلی یا کاری باشد. اما اگر تعداد برنامه‌های اجرایی یا روشنایی صفحه‌نمایش را کمی پایین نیاورید، نمی‌توانید به 11 ساعتی که اپل قول آنرا داده‌است دست یابید.

نکته جالبی که درمورد باتری این‌ دستگاه وجود دارد اینست که درحالت استندبای، تقریبا یک درصد هم از شارژ موجود استفاده نخواهد کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که مک‌بوک ایر تست شده کاملا نو بوده و  درحالت بازدهی حداکثری خود قرار دارد.

تفاوت مک‌بوک های اپل با ویندوز اینست که می‌توان روزها آنها را در حالت استندبای قرار داد بدون آنکه باتری آنها دچار تغییر شود درحالیکه برخی از لپ‌تاپ های ویندوز حتی در این‌حالت مصرف باتری بالایی دارند.

نظر شما چیست؟ آیا تغییرات و بهبودهای مک‌بوک ایر 2020 نسبت به نسخه پارسال آن شایسته تحسین است؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH