بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S5e

سامسونگ گلکسی تب S5e یک تبلت میان‌رده اندرویدی با ظاهری زیبا و وزنی بسیار سبک است. این محصول اگرچه در رده تبلت‌های اقتصادی طبقه‌بندی نمی‌شود؛ اما کماکان قیمت‌گذاری آن نسبت به مدل پرچم‌دار گلکسی تب S4 بسیار ارزان‌تر است. گلکسی تب S5e مجهز به یک نمایشگر 10.5 اینچی، تراشه اسنپ‌دراگون 670، حافظا رم 4 گیگابایتی و 64 گیگابایت حافظه‌داخلی با قابلیت ارتقاء است. این گجت با قیمت‌گذاری مشابه آی‌پد عرضه شده در 2 سال پیش روانه بازار می‌شود؛ اما آیا توان پردازشی این 2 تبلت با یکدیگر برابری خواهند کرد؟ در ادامه به بررسی گلکسی تب S5e از جنبه‌های گوناگون می‌پردازیم:

قیمت‌گذاری و عرضه

گلکسی تب S5e در 2 ورژن وای‌فای و LTE و با 3 مدل رنگی مختلف شامل مشکی، طلایی و نقره‌ای روانه بازار می‌شود. قیمت‌گذاری پایه مدل‌های وای‌فای و LTE به‌ترتیب برابر با 35999 و 39999 روپیه بوده و این محصول از طریق فروشگاه‌های الکترونیکی سامسونگ، Opera House و سایر خرده فروشی‌های محلی قابل خریداری است.

طراحی، نمایشگر و عملکرد صوتی

هنگامی‌که برای نخستین بار گلکسی تب S5e را در دست می‌گیرید؛ وزن سبک و طراحی زیبای این تبلت یقینا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتی با وجود ابزارجانبی کیبورد و وزن قابل ملاحظه آن نیز گلکسی تب S5e همانند یک نوت‌بوک باریک به‌نظر می‌رسد. کاربران به آسانی می‌توانند این تبلت را درون یک کیف کوچک قرار داده و با خود همراه داشته باشند و حتی اتصال صفحه‌کلید به دستگاه نیز مانع از حمل آن با یک دست نخواهد شد. وزن حدودا 400 گرمی محصول امکان حمل آسان و بی‌دردسر آن در طولانی‌مدت را فراهم می‌کند.

ابعاد گلکسی تب S5e معادل 245x160x5.5 میلی‌متر است؛ بنابراین بی‌تردید با یکی از باریک‌ترین تبلت‌های موجود در بازار سروکار داریم. اما متاسفانه این موضوع به حذف جک صوتی هدفون از دستگاه منتهی شده است؛ لذا کاربران بایستی با استفاده از دانگل تبدیل USB-C ارائه شده در بسته‌بندی دستگاه، هدفون‌های سیمی خود را به آن متصل نمایند. 1 پورت USB-C و 1 درگاه اختصاصی POGO جهت اتصال کیبورد هوشمند تنها درگاه‌های تعبیه شده در گلکسی تب S5e به‌شمار می‌روند.

کلید پاور/ قفل دستگاه در قسمت فوقانی سمت راست بدنه تبلت (هنگام حمل دستگاه به‌صورت عمودی) قرار دارد و حسگر اثرانگشت نیز با این دکمه یکپارچه شده است. این پدیده بدان معناست که در قسمت جلویی تبلت هیچ دکمه‌ای وجود ندارد؛ لذا فضای اضافی جهت افزایش ابعاد نمایشگر فراهم شده است. با این‌حال حواشی اطراف نمایشگر تبلت چندان باریک نبوده و اگرچه در مقایسه با تبلت‌های قدیمی‌تر باریک‌تر هستند؛ اما پهنای آن‌ها کماکان قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد. کلیدهای تنظیم میزان بلندی صدا در سمت راست بدنه و پایین‌تر از دکمه پاور قرار دارند و دسترسی به آن‌ها نیز نسبتا آسان است.

بدنه فلزی یکپارچه گلکسی تب S5e حس یک تبلت مستحکم و ممتاز را به کاربران القاء می‌کند؛ اما متاسفانه طراحی پنل پشتی تبلت شباهت فراوانی با مدل‌های اقتصادی عرضه شده طی چند سال گذشته دارد. بدین‌ترتیب گلکسی تب S5e به لحاظ اصول زیبایی‌شناسی مغلوب آی‌پد اپل خواهد شد.


تبلت جدید سامسونگ فاقد مکانی جهت قرارگیری قلم S Pen است و از هیچ قلم خارجی دیگری نیز پشتیبانی نمی‌کند. ماژول دوربین مربعی‌شکل در گوشه فوقانی سمت چپ پنل پشتی دستگاه قرار دارد و لوگوی کرومی سامسونگ و برند AKG نیز به‌ترتیب در قسمت میانی و تحتانی بدنه حک شده است. گلکسی تب S5e مجهز به 4 اسپیکر استریو طراحی شده توسط کمپانی AKG است. این اسپیکرها دارای خروجی صوتی قدرتمند و باکیفیتی بوده و پاسخگوی کلیه نیازهای کاربران هنگام پخش ویدیو‌ها و صداها خواهند بود.

نمایشگر باکیفیت سوپر آمولد با رزولوشن QHD دومین مولفه قابل تحسین در گلکسی تب S5e قلمداد می‌شود. کیفیت بصری این نمایشگر احتمالا فراتر از حد انتظارات کاربران بوده و نسبت ابعاد بالای آن نیز توجه مخاطبان را نسبت به خود جلب می‌کند. نمایشگرهای آمولد در مقایسه با پنل‌های LCD دارای غنای رنگ بالاتر بوده و رنگ مشکی را به شکلی عمیق‌تر نمایش می‌دهند. بنابراین تماشای ویدیوها روی نمایشگر چشم‌نواز گلکسی تب S5e یقینا تجربه‌ای لذتبخش به‌شمار می‌آید.

مولتی تسکینگ و گیمینگ

گلگسی تب S5e به لطف بهره‌گیری از تراشه اسنپ‌دراگون 670 و 4 گیگابایت حافظه رم قادر به ارائه تجربه‌ای باثبات از سیستم‌عامل اندروید است. با اجرای بازی‌های مختلف از جمله PUBG بر روی گلکسی تب S5e متوجه توان پردازشی بالاتر آن نسبت به گلکسی تب S4 خواهید شد. قالب طراحی دستگاه آن‌را به گزینه‌ای مطلوب‌تر برای گیمینگ تبدیل نموده است. گلکسی تب S5e می‌تواند بازی PUBG Mobile را در تنظیمات گرافیکی متوسط بدون کوچکترین وقفه اجرا نماید. با این‌حال آی‌پد 9.7 اینچی اپل کماکان در زمینه گیمینگ برتر ظاهر می‌شود.

تجربه مولتی تسکینگ روی گلکسی تب S5e کاملا روان است و این پدیده امکان مدیریت همزمان کلیه امور پردازشی روی تبلت را فراهم می‌کند. با این‌حال پس از گذشت مدت زمانی خاص از اجرای اپلیکیشن‌ها، کارآیی دستگاه دچار افت نسبی می‌شود. بنابراین گلکسی تب S5e اگرچه گجتی سریع است؛ اما تجربه استفاده از آن به اندازه گلکسی تب S4 و آی‌پد اپل روان نیست.

گلکسی تب S5e دارای 64 گیگابایت حافظه‌داخلی است؛ اما سامسونگ از وسواس بالای اکثر مخاطبان خود نسبت به پشتیبانی از کارت حافظه آگاهی دارد و اکنون تبلت جدید کمپانی از کارت‌های حافظه با حداکثر ظرفیت 512 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. این ویژگی امکان ذخیره‌سازی کلکسیون‌های حجیم از عکس، ویدیو و داده بر روی گلکسی تب S5e را فراهم خواهد کرد.

نرم‌افزار

گلکسی تب S5e با سیستم‌عامل اندروید 9.0 و رابط کاربری One UI سامسونگ روانه بازار می‌شود. این نرم‌افزار دارای کاربری آسان و عملکردی نسبتا مطلوب است؛ اما طراحی آیکون‌ها یکی از ویژگی‌های بحث برانگیز رابط کاربری One UI محسوب می‌شود. تجربه پیمایشی و کیفیت نمایش انیمیشن‌ها در مقایسا با گذشته به میزان چشمگیری بهبود یافته است. سامسونگ به منظور سازگاری هرچه بیش‌تر برنامه‌های اندرویدی با تبلت‌ جدید خود از شرکت گوگل کمک گرفته است. با این‌حال رابط کاربری دستگاه با انواع به‌کارگیری شده در گوشی‌های جدید گلکسی شباهت فراوانی دارد. تنها تفاوت کلیدی به حالت DeX مربوط می‌شود. این مشخصه به منظور خلق تجربه کاربری مشابه با کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفته و از طریق منوی اقدام سریع در نوار اعلان قابل فعال‌سازی خواهد بود. دستیار صوتی بیکسبی و تنظیمات امنیتی کودک سایر امکانات نرم‌افزاری دستگاه را تشکیل می‌دهند. بدین‌ترتیب والدین می‌توانند دسترسی فرزندان خود به برنامه‌های خاص را محدود نمایند.

باتری

بر اساس ادعای سامسونگ باتری 7040 میلی‌آمپرساعتی گلکسی تب S5e تا حداکثر 14.5 ساعت شارژدهی خواهد داشت. در واقع این باتری حداکثر برای مدت 1 روز کاری کاربران را همراهی خواهد کرد. تماشای یک ویدیوی 52 دقیقه‌ای با کیفیت اچ‌دی از طریق نت‌فلیکس و در بستر شبکه LTE حدودا 9 درصد از شارژ باتری را مصرف می‌کند. اجرای بازی PUBG Mobile برای مدت 1 ساعت نیز نیازمند همین میزان از انرژی است. گلکسی تب S5e کماکان از قابلیت شارژ سریع تطبیقی پشتیبانی می‌کند؛ اگرچه سرعت شارژ باتری با گوشی‌های پرچم‌دار بازار قابل رقابت نیست. شارژ کامل باتری این تبلت بین 120 تا 140 دقیقه زمان خواهد برد.

دوربین


دوربین فوق‌العاده احتمالا آخرین اولویت کاربرانی است که به‌دنبال خریداری یک تبلت هستند. در واقع دوربین هیچگاه به‌عنوان یکی از نقاط قوت تبلت‌ها تلقی نشده است. تبلت‌ها با محوریت عکس‌برداری تولید نمی‌شوند و غالبا جهت برقراری تماس‌های ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گلکسی تب S5e مجهز به دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها در شرایط نوری مطلوب، قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH