شناسایی سیگنال‌های رادیویی عجیب از مرکز کهکشان راه شیری!

دانشمندان سیگنال‌های عجیبی را شناسایی کرده‌اند که از مرکز کهکشان راه شیری به سمت ما می‌آیند. آن‌ها فکر می‌کنند که این سیگنال‌ها را سیاه چاله غول‌پیکر موجود در مرکز کهکشان ارسال می‌کند.

محققان دانشگاه Keio فکر می‌کنند که این سیگنال‌های رادیویی سریع در اثر تشعشات گازهای اطراف سیاه چاله *Sgr A ساطع می‌شوند و می‌توانند تصویری از آشفتگی غیرقابل‌تصور مرکز کهکشان ما در اختیارمان قرار دهند.

دانشمندان قبلا تشعشات بزرگ‌تر و کندتری را از مرکز کهکشان‌ ما کشف کرده بودند، اما حالا به‌لطف تلسکوپ رادیویی آلما (ALMA) می‌توانند سیگنال‌های سریع‌تر و بیشتری را شناسایی کنند.

یوهای ایواتا (Yuhei Iwata) سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: این‌بار ما با استفاده از تلسکوپ آلما داده‌های باکیفیتی را به دست آورده‌ایم که شامل نوسانات شدید سیگنال‌های ارسالی از سیاه چاله *Sgr A در بازه زمانی ۱۰ روزه  (۷۰ دقیقه در هر روز) می‌شوند. ما موفق به ردیابی دو روند شدیم: تغییرات شبه‌تناوبی با مقیاس زمانی ۳۰ دقیقه‌ای و تغییرات کند یک ساعته.

پروفسور توموهارو اوکا (Tomoharu Oka) از دانشگاه Keio می‌گوید: این تشعشات ممکن است مربوط به پدیده عجیب‌وغریبی باشد که در اطراف سیاه چاله غول‌پیکر *Sgr A در حال اتفاق افتادن است.

ایجاد چنین سیگنال‌هایی احتمالا ناشی از چرخش گازها به دور سطح سیاه چاله است که شاید بتواند توضیح دهد چرا مشاهده مستقیم این اجرام بسیار دشوار است.

اوکا می‌گوید: به‌طور کلی، هر چه حرکت گازها سریع‌تر باشد، عکس گرفتن از سیاه‌چاله بسیار سخت‌تر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH