پتنت گوشی تاشو شیائومی شباهت فراوانی با اسمارت‌فون هواوی میت X دارد

روز جمعه پتنت جدید کمپانی شیائومی توسط دفتر ثبت مالکیت معنوی چین (CNIPA) منتشر شد. پتنت مذکور نشان‌دهنده الگوی طراحی یک اسمارت‌فون بوده و در اواخر سال 2019 به ثبت رسیده است. تاکنون شاهد ثبت اشکال مختلفی از پتنت‌های اسمارت‌فونی در قالب‌های طراحی گوناگون از جمله دستگاه‌های تاشو و گوشی‌هایی با الگوی صدفی‌شکل بوده‌ایم. با این‌حال بایستی همواره به‌خاطر داشت که ثبت پتنت یک طراحی جدید توسط کمپانی تولیدکننده لزوما به‌معنای عملیاتی شدن آن در مقیاس انبوه نیست. در ادامه به بررسی جدیدترین پتنت ثبت شده توسط شیائومی می‌پردازیم.

الگوی طراحی اسمارت‌فون تاشو شیائومی در نگاه نخست شباهت فراوانی با گوشی تاشوی میت X هواوی دارد. کیفیت تصاویر مربوط به پتنت توسط تیم وبسایت LetsGoDigital تا حدودی ارتقاء یافته است. این تصاویر نشان‌دهنده دستگاهی مجهز به یک نمایشگر تاشونده به سمت خارج و قطعه‌ای نواری‌شکل جهت ایستادن گوشی هستند. قطعه نواری‌شکل نه‌تنها ضخیم‌ترین بخش اسمارت‌فون به‌شمار می‌رود؛ بلکه این قسمت از دوربین‌های چهارگانه گوشی میزبانی می‌کند. اسمارت‌فون شیائومی فاقد هرگونه دوربین سلفی اختصاصی است؛ لذا دوربین‌های فوق جهت ثبت تصاویر سلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این‌بار نیز همانند اسمارت‌فون میت X شاهد استقرار درگاه شارژ در قسمت انتهایی دستگیره دوربین هستیم. هنگام قرارگیری گوشی در وضعیت تانشده این قسمت به‌عنوان تکیه‌گاهی برای دست راست عمل می‌کند. هنوز مشخص نیست که این محصول همانند میت ایکس هواوی از لولایی با مکانیسم بال شاهین (Falcon Wing) بهره خواهد برد یا خیر. هنگام تا کردن گوشی نمایشگر حول قسمت‌های جلویی و پشتی آن خم می‌شود و در این وضعیت اندازه حواشی اطراف آن بسیار باریک است.  در صورت بازگشایی دستگاه نمایشگر به یک نمونه تبلتی بزرگ تبدیل شده و دوربین‌های چهارگانه به قسمت پشتی دستگاه منتقل می‌شوند. در غیر این‌صورت هنگام بسته بودن گوشی، قسمتی از دستگاه با فضای نمایشی بزرگتر به نمایشگر اصلی تبدیل می‌شود.

اسمارت‌فون میت Xs هواوی با برچسب قیمتی حدودا 2700 دلاری یک محصول بسیار گران‌قیمت با امکان عرضه محدود در بازار است. صرفنظر از قیمت‌گذاری بسیار بالای هواوی میت Xs این محصول فاقد سرویس‌های گوگلی خواهد بود؛ موضوعی که موجب می‌شود این هندست در رقابت با سامسونگ گلکسی فولد؛ تنها حریف واقعی خود در بازارهای غربی دچار چالشی جدی شود.

تصاویر هواوی میت Xs

چنان‌چه شیائومی اقدام به عرضه یک گوشی تاشوی قابل رقابت با میت Xs یا گلکسی فولد نماید؛ در این‌صورت یک محصول جایگزین (احتمالا با قیمت‌گذاری ارزان‌تر) وجود دارد که یقینا از خدمات گوگل پلی نیز بهره خواهد برد. شیائومی تا به امروز هرگز یک اسمارت‌فون تاشو را به بازار عرضه نکرده است؛ اما بر اساس تصاویر مشاهده شده در پتنت به‌نظر می‌رسد که کمپانی چینی مایل به انجام چنین کاری است.

بیش از 1 سال پیش شیائومی تیزری از اسمارت‌فون تاشوی دوگانه خود که توسط لین بین؛ بنیان‌گذار کمپانی مورد استفاده قرار گرفته بود را منتشر کرد. با این‌حال اسمارت‌فون تاشو شیائومی تا کنون به بازار عرضه نشده است. اکنون تمامی کارشناسان کنجکاو هستند تا ببینند که آیا در سال 2020 شیائومی بالاخره اسمارت‌فون تاشوی خود با الگویی مشابه تصاویر فوق را روانه بازار خواهد کرد یا خیر. صرفنظر از ماهیت محصول در حال توسعه توسط شیائومی یقینا  طراحی و تولید چنین گجتی نیازمند صرف زمان زیادی خواهد بود؛ خصوصا آنکه تمامی کاربران از چالش‌های فزآینده سامسونگ پس از عرضه اسمارت‌فون گلکسی فولد مطلع هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH