ایلان ماسک آمازون

ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که اکنون زمان تجزیه شدن آمازون است

ایلان ماسک سه روز پیش به تمامی دنبال‌کنندگان خود در توییتر گفته بود که مدتی در این شبکه اجتماعی فعالیت نخواهد کرد. اما به تازگی، این شخص به عنوان مدیرعامل SpaceX و تسلا از بستر توییتر برای ارسال یک پیام به مقامات آمازون استفاده کرد. ماسک در توییت خود گفته است که شرکت آمازون باید تجزیه شود.

وی در توییتی خطاب به جف بزوس، مدیرعامل آمازون و الکس برنسون خبرنگار سابق نیویورک تایمز گفت که اکنون زمان تجزیه شدن آمازون بوده و انحصار در این زمینه‌ها کار غلطی است.

ایلان ماسک آمازون
الکس برنسون

ماسک این اظهارنظر را در پاسخ به توییت الکس برنسون که انتقادات زیادی به دولت آمریکا در قبال کنترل شیوع ویروس کرونا وارد کرده بود، منتشر کرد. برنسون ادعا می‌کند که آمازون فروش کتاب جدیدش با نام Unreported Truths about COVID-19 and Lockdowns را متوقف کرده است.

آمازون نیز در پاسخ به برنسون ایمیلی به او ارسال کرد که این ایمیل از بخش انتشارات آمازون کیندل به دست او رسیده است. براساس محتوای ایمیل، آمازون کیندل اظهار می‌کند که این کتاب با خط مشی‌های شرکت مطابقت ندارد. در این ایمیل به دلایل دقیقی درباره توقف فروش کتاب برنسون اشاره نشده است، اما این تصمیم با سیاست‌های آمازون در رابطه با مسئله ویروس کرونا ارتباط دارد. ایلان ماسک نیز تصمیم توقف فروش این کتاب توسط آمازون را “احمقانه” خواند.

ایلان ماسک آمازون

با این حال، آمازون پس از توییت‌های دنباله‌دار ماسک تصمیم گرفت که اجازه فروش کتاب برنسون در سایت خود را صادر کند. پس از آن نیز برنسون ایمیل دیگری از طرف آمازون دریافت کرد که در آن نوشته شده بود: “ما هم‌اکنون کتاب شما را منتشر کردیم و ظرف چند ساعت آینده در وب‌سایت موجود خواهد شد.”

برنسون در کتاب خود به مواردی هم‌چون بررسی تعطیلی‌های مربوط به شیوع کرونا و پوشیدن ماسک به منظور کاهش سرعت شیوع COVID-19 می‌پردازد. به علاوه، برنسون در این کتاب گزارش رسانه‌ها درباره وحشتناک بودن و ترس از این ویروس را هم مورد بررسی قرار می‌دهد. او در این کتاب از نحوه مدیریت دولت در مراکز درمانی و مرگ و میرهای ناشی از آن انتقاد کرده است.

ایلان ماسک آمازون

با این که شرکت‌ آمازون به صورت مستقیم با شرکت‌های تسلا یا SpaceX رقابت نمی‌کند، اما ایلان ماسک و جف بزوس در صنعت فضایی دشمنان قدیمی یکدیگر هستند. بزوس مالک دو شرکت Blue Origin و پروژه Kupier است که رقیب جدی برای سرویس ماهواره‌ای Starlink SpaceX ایلان ماسک به شمار می‌رود. ایلان ماسک نیز اعلام کرد که آزمایش عمومی این سرویس از اوایل ماه اوت آغاز می‌شود.

شرکت جف بزوس طی ماه‌های اخیر از طرف کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری آمریکا تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته است. جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنا در ماه آوریل از وزارت دادگستری درخواست کرده بود که درباره اقدامات انحصارطلبانه این شرکت که با قانون ضد انحصار طلبی این کشور در تضاد است تحقیقاتی انجام دهد.

البته، هردو شرکت روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند و محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها به همراه داشته است. تیم بری، معاون و مهندس بخش مهم سرویس وب آمازون (AWS) در اعتراض به رفتار آمازون با کارکنان خود در ماه مه از مقام خود استعفا داد. این شرکت به دلیل اعتراض کارکنانش علیه وضعیت موجود در آمازون، تعداد زیادی از آن‌ها را اخراج کرد.

ایلان ماسک آمازون

ماسک نیز انتقادات شدیدی به تعطیلی‌های مرتبط با ویروس کرونا داشته است که شرکت‌های او را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. وی در ماه مارس به کارکنان SpaceX گفته بود که احتمال کشته شدن آن‌ها در تصادف رانندگی بیشتر از احتمال مبتلا شدن به COVID-19 است.

کارخانه تسلا در شهر آلامدا کالیفرنیا از اواسط ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا و قانون فاصله‌گذاری اجتماعی در این شهر بسته شده بود و ماسک از این موضوع به شدت انتقاد می‌کرد. ماسک نیز تهدید کرده بود که دفتر مرکزی و پروژه‌های بعدی این شرکت را به تگزاس منتقل می‌کند.

تسلا در گزارش مالی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به تاخیر در تحویل محصولات خود به دلیل تعطیلی کارخانه‌ شهر فرمونت و تعلیق فعالیت‌های کارخانه‌های تولید باتری گیگافکتوری در نیویورک و نوادا هشدار داده است. بنابراین، انتظار می‌رود که تحویل خودروهای تسلا در سه‌ماهه کنونی تاخیر داشته باشد.

ایلان ماسک آمازون

هرچند، قوانین مربوط به قرنطینه باعث نشد که توسعه پروژه SpaceX متوقف شود. این شرکت از زمان آغاز شیوع کرونا در آمریکا فعالیت‌های زیادی در زمینه پرتاب ماهواره‌های مخابراتی داشته است. هم‌چنین، SpaceX در هفته گذشته مجوز پرتاب 30.000 ماهواره نسل دوم را از کمیسیون ارتباطات فدرال درخواست کرد.

اما شرکت جف بزوس در بخش خدمات پهن باند اینترنتی ماهواره‌های خود که پروژه Kuiper نام دارد، هیچ ماهواره‌ای به فضا پرتاب نکرده است. حتی، این شرکت تعهد خود برای پرتاب 3200 ماهواره که مجوز آن‌ها را از FCC دریافت کرده بود، عملی نکرده است.

OnWeb یکی دیگر از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای، با وجود تاثیر منفی ویروس کرونا و رفتن تا مرز ورشکستی، مجوز پرتاب حدود 48.000 ماهواره از FCC را خواستار شد. این شرکت از اواسط ماه مارس گزارش‌های مالی مثبتی نداشته است.

ایلان ماسک آمازون

به گزارش خبرگزاری Geekwire در ماه ژانویه، شرکت Kuiper به عنوان زیرمجموعه آمازون از FCC درخواست کرده بود که فرآیند تصویب مجوز ماهواره‌های این شرکت را تسریع ببخشد.

دو شرکت SpaceX و Kuiper در حال مبارزه بر سر طیف ماهواره‌ای Ka هستند. SpaceX ادعا می‌کند که اشتراک گذاری این طیف با Kuiper باعث تضعیف سرویس Starlink شده است. اما Kuiper می‌گوید که ماهواره‌های این شرکت تمامی مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند و هیچ تاثیری برروی سایر ماهواره‌ها نخواهند داشت.

1 در مورد “ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که اکنون زمان تجزیه شدن آمازون است”

  1. خوش به حالشون چه کشوری دارن راحت توش موشک هوا میکنن و ماهواره میفرستن و هر کار میخوان میکنن. ما یه کوادکوپتر تو شهر بخوایم هوا کنیم غیر قانونیه ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH