چگونه یک فروشنده جایگاه اصلی جعبه خرید در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا را تصاحب می‌کند؟

تا کنون فکر کرده‌اید چگونه در فروشگاه دیجی‌کالا، یک فروشنده جایگاه قیمت پیش‌فرض یا جعبه خرید (Buy Box) یک کالا را به دست می‌آورد؟ آیا این فروشنده، ارزان‌ترین قیمت را پیشنهاد داده است و حتما باید کالای مورد نظر را از او خرید؟ آیا دادن قیمت پایین‌تر و ارزان‌تر از رقبا تنها عامل قرار گرفتن در باکس خرید است؟

اگر یک فروشنده هستید و به تازگی وارد مارکت‌پلیس دیجی‌کالا شدید؛ چگونه می‌توانید در رقابت شدید میان فروشندگان دیگر برای تصاحب جایگاه جعبه خرید و پیشنهاد پیش‌فرض به مشتریان برنده شوید؟ چه فاکتورها و عواملی باعث می‌شوند دیجی‌کالا یک فروشنده را از میان چند فروشنده انتخاب و در جایگاه جعبه خرید قرار دهد؟

جعبه خرید برای همه فروشنده‌ها مهم و یک هدف است. فروشنده‌ای که در جایگاه جعبه خرید یک کالا قرار می‌گیرد؛ بیشترین شانس برای فروش محصول را داشته و از نظر دیجی‌کالا مناسب‌ترین و بهترین پیشنهاد به خریدار است. اگرچه توصیه می‌شود همیشه خریداران سراغ فروشنده‌های دیگر هم بروند و قیمت یا زمان ارسال کالای آن‌ها را هم بررسی کنند ولی تجربه و آمارها نشان می‌دهد خریداران به دیجی‌کالا اعتماد دارند و از همان فروشنده اول جایگاه جعبه خرید، کالای خود را سفارش می‌دهد.

فروشگاه دیجی‌کالا از الگوریتم هوشمندی بهره می‌برد که با در نظر گرفتن چندین فاکتور، اقدام به انتخاب بهترین پیشنهاد برای نمایش در جعبه خرید به خریدار می‌کند. نخستین نکته‌ای که باید بدانیم این است که همیشه بهترین پیشنهاد لزوما ارزان‌ترین پیشنهاد نیست و شاید فروشندگان دیگری باشند که کالای مورد نظر را ارزان‌تر بفروشند ولی فاکتورهای دیگر یک خرید مناسب را ندارند.

اما فاکتورهای انتخاب بهترین پیشنهاد و فروشنده برای یک کالا در دیجی‌کالا کدام‌ها هستند؟ اجازه دهید با هم چند ویژگی و عاملی که باعث تصاحب جایگاه جعبه خرید در فروشگاه دیجی‌کالا می‌شود، بررسی کنیم:

قیمت کالا

همان‌طور که شاید حدس زده باشید؛ قیمت ارایه شده از سوی فروشنده برای کالاها، یک فاکتور مهم و رقابتی برای تصاحب جایگاه فروشنده پیش‌فرض یا همان جعبه خرید است. در یک بازار رقابتی که دیجی‌کالا در مارکت‌پلیس خود به وجود آورده است؛ فروشنده‌ها می‌توانند پیشنهادهای قیمتی مناسب‌تری برای هر کالا بدهند تا هم منافع طولانی‌مدت مصرف‌کننده تامین و هم فروشنده از یک سود متعارف برخوردار شود.

در بازارهای رقابتی، یک فروشنده به تنهایی نمی‌تواند روی قیمت تاثیرگذار باشد و قیمتی بسیار پایین‌تر از رقبا بدهد ولی دادن پیشنهادهای قیمتی چند درصد پایین‌تر از دیگر فروشنده‌ها یک روال منطقی و بازاریابی در فروشندگی است. گاهی اوقات هم فروشنده قیمت پایین‌تری پیشنهاد نداده ولی به‌خاطر مناسبت یا جشنواره‌ای، درصدهایی تخفیف روی قیمت پیشنهادی او اعمال شده تا خریدار بتواند خرید لذت‌بخش‌تری داشته باشد.

همیشه هم این‌طور نیست که دیجی‌کالا، فروشنده و حتی مشتری به دنبال قیمت ارزان‌تر باشند. اتفاقا، برخی فروشنده‌ها قیمت‌های بالاتری برای کالای خود اعلام می‌کنند چون کیفیت کالای آن‌ها بالاتر است یا خدمات فروش و پشتیبانی بهتری به مشتری ارایه می‌دهند. این مزیت یک مارکت‌پلیس است که در آن هم تنوع فروشنده و کالا و هم تنوع قیمت رعایت شده تا مشتری با دست باز خرید کند.

بازه زمانی ارسال کالا

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک فروشنده برای کسب جایگاه اصلی در جعبه خرید؛ بازه زمانی ارسال کالا برای مشتری است. اگر یک فروشنده کالا را در انبار دیجی‌کالا داشته باشد یا به اصطلاح کالا آماده به ارسال باشد؛ از اولویت بالاتری نسبت به دیگر رقبا برخوردار است. در گام بعدی، فروشنده‌ای که بازه ارسال کالا را یک روز آینده اعلام کرده است؛ نسبت به فروشنده‌هایی که بازه ارسال کالا را چند روز اعلام کردند؛ برتری دارد؛ چون خریدار دوست دارد کالای سفارش داده شده هرچه زودتر به دستش برسد و طبیعی است سراغ فروشنده‌ای می‌رود که کالا را آماده به ارسال یا ارسال در یک روز آینده دارد.

گاهی اوقات، یک فروشنده قیمت پیشنهادی ارزان‌تری نسبت به رقبا نداده ولی کالاهای او آماده به ارسال برای مشتری است. الگوریتم‌های هوشمند فروشگاه دیجی‌کالا به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده‌اند که این فروشنده را برای جایگاه اصلی جعبه خرید انتخاب کنند. اگر هم چند فروشنده قیمت مناسبی پیشنهاد داده و هم آماده به ارسال کالا باشند؛ دیجی‌کالا سراغ فاکتورهای دیگری می‌رود تا بهترین پیشنهاد را برگزیند.

موجود بودن کالا

در فاکتور «بازه ارسال کالا» به این عامل بسیار مهم و تاثیرگذار اشاره کردیم. فروشنده‌ای در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا موفق‌تر است که همیشه در مرکز پردازش دیجی‌کالا، کالاهای خود را آماده کرده یا اصطلاحا در انبار دیجی‌کالا قرار داده باشد. اگر تجربه خرید از سایت دیجی‌کالا را داشته باشید؛ قطعا در بخش جعبه خرید کالاها متوجه عبارت «موجود در انبار دیجی‌کالا»، «تامین کالا از ۱ روز کاری آینده» یا «تامین کالا از ۲ یا ۳ روز کاری آینده» شده‌اید. این عبارت‌ها نشان می‌دهند هم‌اکنون کالای مورد نظر در انبار و مرکز پردازش دیجی‌کالا موجود هست یا خیر و به محض ثبت سفارش، آماده ارسال برای خریدار می‌شود؟

دیجی‌کالا اولویت جعبه خرید را به فروشنده‌هایی می‌دهد که در وضعیت «موجود در انبار دیجی‌کالا» هستند. فروشنده‌هایی که کالا را یک، دو یا چند روز دیگر تامین می‌کنند؛ در پایین‌ترین اولویت قرار می‌گیرند. بنابراین؛ اگر یک فروشنده هستید و می‌خواهید در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا رقابت کنید؛ برگ برنده شما تامین کالا و موجود بودن آن در انبار دیجی‌کالا است.

عملکرد فروشنده

در بخش جعبه خرید کالا روی سایت یا اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا، زیر نام فروشنده یک آیتم به نام «عملکرد» مشاهده می‌شود که در واقع امتیاز فروشنده است. امتیاز عملکرد هر فروشنده از مجموع آیتم‌هایی مانند «تامین به موقع»، «تعهد ارسال»، «بدون مرجوعی» و «رضایت مشتری» مشخص می‌شود.

فروشنده‌ای که امتیاز عملکرد بالاتری داشته باشد و امتیاز ۵ یا نزدیک به ۵ گرفته باشد؛ در اولویت قرارگیری در جایگاه نخست جعبه خرید است. فروشنده‌ها باید سعی کنند نرخ لغو سفارش کمتری داشته باشند یا کالاهای مرجوعی خود را کاهش دهند و به صفر برسانند. همین‌طور در کالاهای خود جنس تقلبی یا بدون گارانتی نداشته باشند و قوانین فروشندگی روی سایت دیجی‌کالا را به طور کامل رعایت کنند.

امتیازات مشتریان

خریداران به فروشنده‌ها و کالاها امتیاز می‌دهند و این امتیازها در یک مارکت‌پلیس رقابتی بسیار اهمیت داشته و تعیین‌کننده هستند. شاید یک فروشنده ارزان‌ترین قیمت‌ها را پیشنهاد بدهد یا همیشه کالای موجود در انبار دیجی‌کالا داشته باشد ولی در بخش امتیازهای مشتریان عملکرد خوبی نداشته و در نتیجه در سایر پیشنهادها و فروشنده‌ها قرار گیرد.

فروشنده‌ها باید سعی کنند کالاهای خود را با گارانتی اصل و ضمانت خرید عرضه کنند؛ کمترین خرابی و آسیب‌دیدگی را در محصولات داشته و کالای ارسالی برای خریدار از نظر مشخصات، شکل ظاهری، مدل، رنگ و سایر توضیحات درج شده در سایت فروشگاه کاملا تطابق داشته باشد تا مشتری اقدام به لغو سفارش یا بازگشت کالا نکند. گاهی اوقات یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث ریزش امتیازات یک فروشنده و در نتیجه از دست دادن جایگاه جعبه خرید کالا شود.

مارکت‌پلیس دیجی‌کالا: یک بازار رقابتی کامل

در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا فاکتورهایی مانند «قیمت کالا»، «بازه زمانی ارسال کالا»، «موجود بودن کالا در انبار»، «امتیاز عملکرد» و «امتیاز مشتریان» به فروشنده و کالا با هم تعیین می‌کنند کدام گزینه؛ بهترین پیشنهاد خرید را داده است و جایگاه اصلی را در باکس خرید کسب می‌کند.

این‌گونه است که مارکت‌پلیس دیجی‌کالا به یک بازار رقابتی کامل تبدیل شده و فروشنده‌ها برای داشتن شانس بیشتر دیده شدن؛ باید با یکدیگر رقابت کرده و قیمت‌های مناسب‌تر، کیفیت کالای بهتر، خدمات شفاف‌تر و بازه آماده‌سازی سریع‌تری برای ارسال داشته باشند.

بیش از ۶۰ هزار فروشنده روی دیجی‌کالا فعال هستند و هر ماه چندین هزار فروشنده جدید تقاضای ورود به این بازارچه را دارند. اگر فروشنده‌ای می‌خواهد در این فضای کسب‌وکار موفق شود؛ باید فاکتورها و عوامل گفته شده در این مطلب را کاملا رعایت و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH