درخواست اپل از دادگاه برای اعلام عدم اعتبار پتنت‌های مربوط به قابلیت Slide to unlock

چنان‌چه نخستین سری از محتوای تبلیغاتی تولید شده توسط اپل برای آی‌فون سال 2007 را به‌خاطر داشته باشید؛ در این‌صورت احتمالا متوجه خواهید شد که این تبلیغات با هدف معرفی یک هندست متفاوت به‌همراه رابط کاربری با تغییرات انقلابی طراحی شده بودند. همچنین رابط کاربری مذکور یکی از نخستین نمونه‌های مجهز به امکاناتی مفید نظیر تور آموزشی بر روی هندست بود. این تور با عباراتی مانند “آموزش نحوه راه‌اندازی دستگاه” از طریق حرکت انگشت دست از سمت چپ به راست نمایشگر و کشیدن منوی Slide to unlock آغاز می‌شد.

در سال 2011 اپل موفق به دریافت پتنت دکمه کشویی (slider) از دفتر ثبت پتنت و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) شد. پتنت مذکور با شیوه‌ای بسیار هوشمندانه نگارش یافته بود تا از این طریق امکان کاربری بسیار گسترده آن فراهم شود. در واقع این پتنت تحت عنوان “بازگشایی قفل دستگاه از طریق انجام ژست‌های حرکتی روی تصویر آنلاک” به ثبت رسیده بود. با این‌حال در اروپا پرسش‌هایی پیرامون پتنت مذکور مطرح شده بود. یک قاضی آلمانی در سال 2011 اعلام کرد که پتنت “Slide to unlock” (با شماره ثبت 7,657,849 در ایالات‌متحده) احتمالا در اروپا معتبر نبوده است.

اکنون اپل در یک نبرد حقوقی دوجانبه برای پتنت Slide to unlock گرفتار شده است

طی سالیان بعد نیز اپل با استناد به نقض پتنت‌هایی نظیر Whack-a-Mole از سوی برخی تولیدکنندگان تلفن‌همراه به اقامه دعوی علیه آن‌ها پرداخت. جالب اینکه در برخی موارد حتی از مکانیسم حرکت کشویی نیز هیچ اثری نبود. به‌دنبال این پدیده اپل از کمپانی اچ‌تی‌سی شکایت کرد و شرکت تایوانی با دفاع موفقیت‌آمیز از خود ادعا نمود که ایده حرکت کشویی برای بازگشایی قفل دستگاه (Slide to unlock) برای دریافت حق ثبت اختراع بسیار ساده و بدیهی بوده است. اما در نبرد میان اپل و سامسونگ غول کوپرتینویی نهایتا به پیروزی دست یافت.

اکنون رسیدگی مجدد به وضعیت پتنت Slide to unlock در دادگاه آغاز شده است؛ اما این‌بار وضعیت به‌مراتب پیچیده‌تر شده و اپل در مقام متهم ظاهر شده است. بر اساس گزارش وبسایت PatentlyApple پیش‌تر در سال 2015 یک شرکت ثبت‌کننده پتنت با نام Zeroclick از اپل شکایت کرد و ادعا نمود که در سال‌های 2001 و 2010 اقدام به ثبت 2 پتنت مجزا برای استفاده از مشخصه فوق کرده است. رای دادگاه مبنی بر عدم اعتبار پتنت‌های Zeroclick موجب شد تا اپل از نبرد حقوقی آن سال سربلند خارج شود. اما رسیدگی به این پرونده در سال 2018 مجددا از سر گرفته شد. در آن مقطع زمانی دادگاه فدرال ادعا کرد قاضی کالیفرنیایی که پیش‌تر به عدم اعتبار پتنت‌های Zeroclick رای داده بود؛ تحلیل درستی نسبت به موضوع نداشته است. بنابراین اپل و Zeroclick مجددا به دادگاه مراجعه نمودند. روز جمعه گذشته اپل از دادگاه درخواست کرد تا اعلامیه حکم عدم اعتبار 2 پتنت تحت مالکیت Zeroclick که طی جلسات قضایی پیشین در سال 2015 صادر شده بود را قرائت کند. این‌بار دکتر Nes Irvine؛ مخترع پتنت‌های مذکور در مقام شاکی حاضر شده بود. Zeroclick در سال 2017 حق ثبت این پتنت‌ها را به دکتر Irvine منتقل کرد. پیچیدگی شرایط فعلی نیز دقیقا از همین موضوع ناشی می‌شود. موسسه تجاری که در سال 2015 از اپل شکایت کرد؛ Zeroclick-1 نام داشت. سپس در دسامبر سال 2017 شرکت Zeroclick-1 حق ثبت اختراعات خود را به دکتر Irvine انتقال داد. در ژانویه سال 2020 نیز این شخص امتیاز پتنت‌های خود را به یک شرکت دیگر با نام Zeroclick-2 منتقل کرد.

آیا شما نیز برای یافتن مقصر اصلی دچار سردرگمی شده‌اید؟ در روز جمعه قاضی دادگاه بحث اقامه دعوی را رد و اعلام کرد که شرکت Zeroclick-1 فاقد هرگونه حق قانونی برای طرح شکایت است. در مقابل شاکی از قاضی درخواست کرد تا به جای رد پرونده شکایت، نام Zeroclick-1 را با Zeroclick-2 جایگزین نماید. اما هیچ‌کدام از این موارد برای قاضی قابل‌قبول نبود و وی کلیه احکام صادر شده از زمان انتقال مالکیت پتنت‌ها به دکتر Irvine در دسامبر سال 2017 را مردود دانست.

در واقع ادعای مالکیت پتنت‌های Zeroclick و طرح دعوی حقوقی علیه اشخاص و شرکت‌های مختلف تنها اقدامات تجاری شرکت Zeroclick-2 به‌شمار می‌روند. اگرچه برخی افراد احتمالا Zeroclick را به‌عنوان مالک حقیقی پتنت‌ مذکور قلمداد می‌کنند؛ اما حکم دادگاه از اپل به‌عنوان تنها شرکت مالک این پتنت یاد می‌کند. اپل به‌دنبال صدور حکم دادگاه مبنی بر ابطال یا عدم اعتبار 2 پتنت تحت مالکیت شرکت Zeroclick-2 است. این کمپانی خاطرنشان می‌کند که “در مقطع کنونی صدور چنین اعلامیه‌ای برای تعیین حقوق و تعهدات طرفین مناسب و ضروری به‌نظر می‌رسد.” اپل همچنین از دادگاه درخواست کرده تا در صورت صدور هر حکم دیگری جانب عدالت و انصاف را رعایت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH