بررسی مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 اپل

مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 شرکت اپل با وجود بهره‌گیری از سخت‌افزار ارتقایافته و صفحه‌کلید بازنگری شده عضوی جمع‌وجورتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از خانواده مک‌بوک پرو به‌شمار می‌رود. کاربران با خریداری این لپ‌تاپ مالک دستگاهی قدرتمندتر از مک‌بوک ایر 2020 و ارزان‌تر از پرچم‌دار مک‌بوک پرو 16 اینچی با اندازه بزرگ‌تر خواهند شد. این محصول گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربران جوان و خلاقی است که خواهان دستگاهی قدرتمند با قابلیت حمل آسان در سفرها هستند.

مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 با بهره‌گیری از پردازنده‌های نسل دهمی جدید اینتل پیشرفت چشمگیری را در زمینه عملکرد تجربه نموده است. ظرفیت رم و حافظه‌داخلی در مدل پایه این لپ‌تاپ نسبت به مک‌بوک پرو 13 اینچی 2019 دقیقا 2 برابر شده است. یک نکته جالب‌توجه که به جذابیت هرچه بیش‌تر مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 کمک می‌کند این است که نسخه پایه این دستگاه با قیمت‌گذاری مشابه مدل سال گذشته یعنی 1299 دلار عرضه شده است. بنابراین خریداری مدل 2020 کاملا توجیه‌پذیر خواهد بود؛ خصوصا آن‌که ظرفیت حافظه‌داخلی مدل پایه این لپ‌تاپ به 256 گیگابایت افزایش یافته است.

با این‌حال مدل پایه مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 مجهز به پردازنده بسیار قدیمی‌تر نسل هشتمی اینتل و حافظه کندتر است؛ لذا کاربران به منظور بهره‌مندی از اکثر اصلاحات اعمال شده در سری مک‌بوک پرو بایستی مدل مجهز به پردازنده نسل دهمی Core i5 اینتل با فرکانس 2.0 گیگاهرتز، 512 گیگابایت حافظه‌داخلی و 16 گیگابایت رم با سرعت بالاتر را خریداری نمایند. این مدل با برچسب قیمتی 1799 دلاری عرضه می‌شود. پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 مجهز به پردازنده نسل دهمی Core i7 اینتل، 32 گیگابایت رم و 4 ترابایت حافظه SSD است.

طراحی و نمایشگر

اگرچه مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 در مقایسه با مدل سال گذشته کمی سنگین‌تر و ضخیم‌تر است؛ اما نمای خارجی این 2 محصول کاملا یکسان به‌نظر می‌رسد. مک‌بوک پرو جدید مجهز به یک صفحه‌کلید بسیار پیشرفته موسوم به Magic Keyboard است. دکمه‌های این صفحه‌کلید با وجود عمق پیمایشی مناسب تجربه تایپ لذتبخشی را برای کاربران رقم می‌زنند. بدین‌ترتیب اکنون کلیه مشکلات آزاردهنده کیبورد در مدل‌های پیشین مک‌بوک پرو برطرف شده است.

سایر جوانب طراحی دستگاه در مقایسه با گذشته هیچ تغییری نکرده و حواشی ضخیم اطراف نمایشگر کماکان ظاهری نسبتا قدیمی به دستگاه بخشیده است. این در حالیست که امروزه بسیاری از لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 10 از نمایشگرهایی با حواشی باریک بهره می‌گیرند. مک‌بوک پرو جدید همچون گذشته در مدل‌های رنگی نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود. ابعاد 304.1×212.4×156 میلی‌متری دستگاه نیز نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است. این لپ‌تاپ با وزن 1.4 کیلوگرمی خود در مقایسه با مدل نسل قبلی 30 گرم سنگین‌تر شده است. با این‌حال چنین اختلاف وزنی برای اکثر کاربران چندان ملموس نبوده و مک‌بوک پرو 13 اینچی جدید کماکان جزو لپ‌تاپ‌های پیشرفته و سبک‌وزن بازار محسوب می‌شود.


پیشرفته‌ترین مدل این لپ‌تاپ مجهز به 4 پورت تاندربولت 3 و جک صوتی هدفون است. عدم به‌کارگیری درگاه USB-A در یک لپ‌تاپ حرفه‌ای کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. تاچ‌بار تعبیه شده در قسمت فوقانی صفحه‌‌کلید اگرچه طرفداران چندانی ندارد؛ اما اپلیکیشن‌هایی نظیر فوتوشاپ به خوبی از آن‌ استفاده کرده و امکان دسترسی سریع کاربران به ابزارهای کنترلی را فراهم می‌کند. حسگر تاچ آی‌دی با دکمه پاور یکپارچه شده و در قالبی مجزا از تاچ‌بار قرار گرفته است. استفاده از این حسگر روشی ایمن برای بازگشایی قفل دستگاه و اجرای تراکنش‌های پرداخت از طریق سرویس Apple Pay به‌شمار می‌رود. اضافه شدن دکمه فیزیکی ESC به صفحه‌کلید و حذف ورژن لمسی آن از تاچ‌بار نیز یکی دیگر از تحولات در مدل جدید مک‌بوک پرو قلمداد می‌شود.

رزولوشن نمایشگر در مقایسه با مدل نسل قبلی تغییر نکرده و کماکان شاهد به‌کارگیری نمایشگری با رزولوشن رتینا (2560×1600 پیکسل) هستیم. این نمایشگر با پشتیبانی کامل از طیف رنگی گسترده P3 در زمینه بازتولید رنگ‌ها دارای دقتی فوق‌العاده است.

کارآیی و عملکرد

مک‌‌بوک پرو 13 اینچی 2020 با سیستم‌عامل macOS 11 Big Sur روانه بازار می‌شود. تجربه کاربری این پلتفرم کاملا روان بوده و کاربران در صورت خریداری مدل مجهز به پردازنده نسل دهمی و حافظه رم LPDDR4X با تجربه‌ای بی‌نقص از اجرای اپلیکیشن‌ها و قابلیت مولتی‌تسکینگ سروکار خواهند داشت.

پردازنده نسل دهمی جدید اینتل نه‌تنها از جنبه عملکرد محاسباتی نسبت به گذشته ارتقاء یافته است؛ بلکه از تراشه گرافیکی یکپارچه با کارآیی بالاتر بهره می‌گیرد. این پدیده بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مک بوک پرو 13 اینچی 2020 برخلاف مک‌بوک پرو 16 اینچی فاقد GPU اختصاصی است. لذا کاربران برای انجام کارهای گرافیکی خود بایستی به تراشه یکپارچه Intel Iris Plus Graphics بسنده نمایند. کاربران در صورت نیاز به GPU با توان پردازشی بسیار بالا ناچارا بایستی به سراغ مک‌بوک پرو 16 اینچی 2020 با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 5300M بروند. اپل ادعا می‌کند که عملکرد این تراشه حین ویرایش ویدیوهای 4K در مقایسه با گذشته 80 درصد افزایش یافته است. اگرچه این ارتقاء عملکرد صرفا در تراشه‌های گرافیکی پردازنده‌های نسل دهمی اینتل مشهود خواهد بود.

شارژدهی باتری

به‌طور معمول مک‌بوک‌ها در زمینه شارژدهی باتری نسبت به رقبای ویندوزی خود بسیار برتر ظاهر می‌شوند. باتری 58 وات‌ساعتی مورد استفاده در مک‌بوک پرو 13 اینچی سال 2020 نیز به احتمال فراوان کاربران را ناامید نخواهد کرد. شارژدهی این باتری همانند مدل نسل قبلی حدودا برابر با 10 ساعت خواهد بود. بر اساس تست‌های انجام شده این باتری می‌تواند انرژی موردنیاز جهت پخش ممتد ویدیوهای 1080p برای مدت 8.5 ساعت را تامین نماید. این پدیده بدان معناست که کاربران در صورت عدم انجام کارهای بسیار سنگین نظیر ویرایش ویدیو با یک نوبت شارژ باتری می‌توانند برای مدت 1 روز کامل از لپ‌تاپ خود استفاده کنند.

بعلاوه ماندگاری شارژ باتری نیز فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. این پدیده بدان معناست که در صورت عدم استفاده از لپ‌تاپ برای مدت زمان نسبتا طولانی، شارژ باتری آن تخلیه نخواهد شد. در خصوص لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 10 این موضوع چندان صادق نیست؛ چرا که حتی در صورت عدم استفاده از باتری نیز بعضا شاهد افت میزان شارژ آن هستیم.

نقاط ضعف و قوت مک‌بوک پرو 13 اینچی 2020 به شرح زیر است:

نقاط قوت:

  •  توان پردازشی بالا
  • ابعاد جمع‌وجور
  • صفحه‌کلید فوق‌العاده
  • شارژدهی مطلوب باتری

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • توان گرافیکی پایین‌تر نسبت به برخی رقبا
  • طراحی نسبتا قدیمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH