اکسپریا 10 مارک 2

بررسی گوشی سونی اکسپریا 10 مارک 2: سامورایی شیک‌پوش!

چند ماه از معرفی اسمارت‌فون جدید سونی اکسپریا 10 مارک 2 می‌گذرد که این شرکت بالاخره تصمیم گرفت محصول جدید خود را روانه بازار کند. این تلفن در حالی به بازار تلفن‌های هوشمند ورود کرد که بازار مورد بحث ما روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. ما جدیدترین تلفن شرکت ژاپنی سونی را بررسی کرده‌ایم تا بدانیم که یک میان‌رده چگونه می‌تواند خود را در این بازار متلاطم ثابت کند.

اکسپریا 10 مارک 2

اصلی‌ترین تمرکز سونی اکسپریا 1 مارک 2 در بخش دوربین بود. اما نمی‌توان این مورد را درباره مدل اکسپریا 10 مارک 2 نیز تصدیق کرد. مشخصات فنی دوربین این هندست برروی کاغذ نسبت به مدل هم‌خانواده خود بسیار ضعیف است، ولی باید این موضوع را به یاد داشته باشیم که امروز اعداد و ارقام در فرآیند خرید یک تلفن نقش زیادی ندارند و این عملکرد کلی تلفن در استفاده‌های روزمره و سنگین است که معیار مناسبی برای خرید یک تلفن هوشمند به شمار می‌رود. هرچند، ما انتظار نداریم که دوربین یک تلفن میان‌رده در سطح دوربین دستگاه‌های پرچمدار قرار بگیرد. بنابراین، انتظارات خود را تا حدی پایین می‌آوریم.

طراحی

سونی در سال‌های اخیر برای طراحی تلفن‌های خود از نام‌های مختلفی استفاده کرده است. نام‌هایی مانند OmniBalance و Unified Design از جمله نام‌هایی هستند که این شرکت ژاپنی برای محصولات قبلی خود در نظر گرفته بود.

اکسپریا 10 مارک 2

در این بخش طراحی اکسپریا 10 مارک 2 پنل‌های بدون لبه و دوربین سلفی جاسازی شده در حفره دیده نمی‌شوند. شاید طراحی این تلفن برای عصری که پنل‌های خمیده در بورس هستند، کمی قدیمی به نظر بیاید. در بخش جلویی و پشتی تلفن نیز شیشه‌های تخت به همراه حاشیه‌های بزرگ مشاهده می‌شوند. البته، از مزایای این نوع طراحی می‌توان به خوش دست بودن تلفن و استفاده از مزایای طراحی ارگونومیک آن اشاره کرد. بدنه باریک 69 میلی‌متری این تلفن باعث می‌شود که در هنگام استفاده از آن بسیار راحت بود و هیچ احساس خستگی در آن مشاهده نکرد. در گوشه سمت راست حاشیه ضخیم بالای تلفن نیز چراغ نوتیفیکیشن LED قرار گرفته که در میان تلفن‌های جدید یک مورد کمیاب است.

اکسپریا 10 مارک 2

با این وجود، علی‌رغم فضای بزرگ بالای تلفن بلندگوی دومی در این تلفن وجود ندارد و بلندگوی مکالمه عضوی از مجموعه بلندگوی تلفن به حساب نمی‌آید و فقط برای مکالمه کاربرد دارد. در بخش پایین تلفن نیز یک اسپیکر مونو قرار دارد.

اکسپریا 10 مارک 2
Sony Xperia 10 II

کنترل‌ها

اکسپریا 10 مارک 2 یکی از تلفن‌های مورد علاقه من در بخش کنترل‌های کاربری است. این تلفن دارای یک کلید پاور بوده و یک سنسور سنسور اثرانگشت هم در پایین آن قرار گرفته است. دکمه پاور و سنسور اثرانگشت در مکان بسیار دقیقی از تلفن قرار گرفته‌اند و هیچ ایرادی به آن‌ها وارد نیست. هم‌چنین، سنسور اثرانگشت تلفن همیشه در حالت آماده باش بوده و نیازی نیست که برای استفاده از آن دکمه پاور را فشار دهید. در حالت کلی نمی‌توان گفت که این نوع سنسورها بهتر از سنسورهای زیر نمایشگر هستند، اما باید بگوییم که یکی از بهترین سنسورهای جانبی به حساب می‌آیند.

اکسپریا 10 مارک 2

شرکت ژاپنی سونی همچنان مسیر قدیمی خود را ادامه می‌دهد و در اکسپریا 10 مارک 2 نیز همانند مدل 1 از جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده کرده است. در نتیجه، انتظار می‌رود که کیفیت صدای خروجی در این محصول بهتر از رقبا باشد. همین موضوع باعث می‌شود که طرفداران جک 3.5 میلی‌متری و افرادی که مایل به شنیدن صداهای شفاف و با کیفیت هستند، به سراغ این تلفن بروند.

اکسپریا 10 مارک 2

کیفیت ساخت

اسمارت‌فون‌های میان‌رده امروزی اکثرا تاییدیه IP را دریافت می‌کنند. تلفن‌های جدید سونی هم از این قاعده مستثنی نیستند و هندست جدید سونی تاییدیه IP68 را دریافت کرده است. بنابراین، اکسپریا 10 مارک 2 می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق بیش از 1.5 متری آب دوام بیاورد. البته، این تلفن همانند مدل اول خود آزمایش‌های IPX5 را هم گذرانده است. این موضوع بدان معناست که میان‌رده سونی علاوه‌بر مقاوت درون آب می‌تواند در برابر فشار آب نیز دوام بیاورد. البته، ما مطمئن نیستیم که شرکت‌های تولیدکننده تلفن استاندارد IPX5 را واقعا آزمایش کرده‌اند و یا فقط برای استفاده‌های تبلیغاتی از آن‌ها نام می‌برند. به هرحال، اسمارت‌فون جدید ژاپنی‌ها تاییدیه‌های مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را دریافت کرده است و می‌تواند برای افراد آینده‌نگر انتخاب خوبی باشد.

اکسپریا 10 مارک 2

صفحه‌نمایش

سونی در این تلفن برخلاف مدل قبلی که از پنل LCD استفاده می‌کرد، پنل OLED را جایگزین کرده است. اکسپریا 10 مارک 2 سونی دارای یک پنل 6 اینچی فول اچ‌دی پلاس با رزولوشن 1080 در 2520 پیکسل است. تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ نیز معادل 457 بوده و این پنل در نگاه اول بسیار باکیفیت به نظر می‌رسد.

اکسپریا 10 مارک 2

در رابطه با نسبت ابعاد 21:9 این پنل نیز موارد مثبت و منفی زیادی وجود دارد. به عنوان نمونه، این نسبت در حالت افقی برای مشاهده فیلم‌های سینمایی، مشاهده مجلات و محتوای شبکه‌های اجتماعی و وبگردی بسیار عالی است. اما با این حال، در حالت عمودی نمی‌توان به آن تکیه کرد.

باتری

اکسپریا 10 مارک 2 در بخش باتری کمی‌ ضعیف به نظر می‌رسد. (البته برروی کاغذ). این تلفن از یک باتری 3600 میلی‌آمپر استفاده می‌کند که این عدد در میان تلفن‌های امروزی عدد کمی است. با توجه به فضای مناسب تلفن می‌توان گفت که سونی می‌توانست در این گوشی از یک باتری بزرگتر استفاده کند. گفته می‌شود که این باتری 25 درصد بزرگتر از مدل قبلی بوده و بزرگترین باتری در بین میان‌رده‌های سونی به شمار می‌رود.

اکسپریا 10 مارک 2

اما با این حال، نتیجه آزمایش باتری این تلفن یک نتیجه قابل قبول بوده و واقعا شایسته یک تلفن میان‌رده است. باتری مورد بحث ما در حالت استندبای همانند سایر دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 665 عمل کرد. عمر این باتری در پخش ویدیو و وبگردی نیز همانند رقبا بوده و فقط در بخش تماس کمی بهتر از رقیبان خود عمل کرده است.

بنچمارک

عملکرد خام اکسپریا 10 مارک 2 در این بخش مناسب نیست. اما لزوما به معنای ضعف آن نبوده و تنها مقصر در این قسمت تراشه اسنپدراگون 665 است. چرا که امروزه، تراشه‌های متنوعی برای تلفن‌های میان‌رده معرفی می‌شوند. البته، سونی در این بخش کوتاهی نکرده است، این تلفن در ماه فوریه معرفی شده بود و هم‌اکنون به بازار عرضه شده است. بنابراین، مقصر دانستن سونی در بخش بنچمارک باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد تلفن نمی‌شود.

اکسپریا 10 مارک 2

نتایج این تلفن در بنچمارک‌های مختلف را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

اکسپریا 10 مارک 2 اکسپریا 10 مارک 2 اکسپریا 10 مارک 2 اکسپریا 10 مارک 2 اکسپریا 10 مارک 2 اکسپریا 10 مارک 2

دوربین

مجموعه دوربین اصلی سونی از یک سنسور اصلی، یک سنسور تله‌فوتو و یک لنز التراواید تشکیل شده است که با آرایش عمودی در بدنه پشتی قرار گرفته‌اند. دوربین اصلی به یک سنسور 12 مگاپیکسل مجهز شده است. با توجه به نمونه تصاویر ثبت شده در شرایط بد آب و هوایی می‌توان گفت که عملکرد دوربین اکسپریا 10 مارک 2 عالی نیست، اما قابل قبول است. رنگ‌ها طبیعی هستند و نویز نسبتا زیادی در تصاویر مشاهده می‌شود.

نتیجه‌گیری

هندست اکسپریا 10 مارک 2 یکی از جالب‌ترین تلفن‌های 2020 بوده که تاکنون به بازار معرفی شده است. این تلفن نقاط ضعف و قوت بسیار زیادی دارد، اما این نقاط ما را به هیچ وجه ناامید نمی‌کنند. در نتیجه، بعید به نظر می‌رسد که تلفن جدید سونی برای افراد سخت‌پسند مناسب نباشد. در بازاری که تلفن‌های دارای نمایشگر خمیده و حتی نمایشگرهای تاشو جولان می‌دهند، این تلفن یک انتخاب عجیب ولی نسبتا منطقی به نظر می‌رسد.

اکسپریا 10 مارک 2

به زبان ساده باید بگوییم که این گوش یک محصول متفاوت است. کیفیت ساخت، طراحی و مجهز بودن آن از جمله فاکتورهایی هستند که آن را متفاوت می‌کنند. البته، فرم‌فاکتور و وزن کم آن لزوما به معنای کامپکت بودن محصول نیست. موارد دیگری مانند تاییدیه IP و گوریلا گلس 6 نیز به همراه پنل OLED با نسبت تصویر بزرگ 21:9 از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

اکسپریا 10 مارک 2

اما نکات دیگری مثل تراشه سطح پایین اسنپدراگون 665 آن را در لیست دستگاه‌های مناسب بازی قرار نمی‌دهد. عملکرد دوربین سه‌گانه نیز در سطح عالی قرار ندارد.

اکسپریا 10 مارک 2

در حالت کلی باید بگوییم که خرید این تلفن در کشور ما یک انتخاب عاقلانه به نظر نمی‌رسد، اما این هندست در سایر کشورها با توجه به خاص بودن محصول در بخش‌های مختلف با استقبال زیادی مواجه می‌شود.

نقاط قوت

  • طراحی خاص
  • جک هدفون، تاییدیه IP65/68، پشتیبانی از کارت microSD، استفاده از دکمه پاور و سنسور اثرانگشت راحت و مطمئن است
  • چراغ نوتیفیکیشن LED
  • گوریلا گلس 6
  • عمر مناسب باتری
  • تجربه استفاده از نسخه خام سیستم‌عامل اندروید
  • کیفیت خوب در بخش فیلمبرداری

نقاط ضعف

  • نبود اسپیکر استریو و عملکرد ضعیف در این بخش
  • نور کم صفحه‌نمایش در هنگام مشاهده از طرفین
  • تراشه سطح پایین اسنپدراگون 665 که برای یک تلفن به‌روز قدیمی است
  • کیفیت کم تصاویر با توجه به سه‌گانه بودن دوربین

8 در مورد “بررسی گوشی سونی اکسپریا 10 مارک 2: سامورایی شیک‌پوش!”

  1. شاهین جان اتفاقا سایت فون ارنا گفته این گوشی بازهای سنگین بدون هیچ مشکلی انجام میده
    و حتی یکی از نقاط قوت این گوشی قیمت مناسب این گوشی با توجه به امکاناتی که داره دونسته

  2. درسته قیمتش زیاده ولی ارزش داره البته هم قیمت میانرده ها ولی تویه تست های بنچمارک با پرچم دار مقایسه کرده بعدشم گفته مناسب بازی نیست داداش من من یه اکسپریا xa دارم که سیستم عامله ضعیفی داره پابجی باهاش بازی میکنم حالا این، باتریشم که عالیه هم اندازه a50 گرفته بعدشم 457ppi یعنی بیشتر از ایفون پرومکس، واقعا ارزش خرید داره با توجه به استفاده خودم از شیاومی، هواوی بدرد نخور و سامسونگ ارزش داره برای سونی 100دلار بیشتر بپردازی چون بعد از 4 سال استفاده از xa تازه داره باتریش رو به فنا میره

    1. دوست عزیز این حاشیه ها از هر چی خال هندی(پانچ هول)و سوراخ قطره ای که همیشه اعصاب کاربر اذیت و داغون میکنن بهتره
      حاشیه زیادی نداره و همین حاشیه گوشی شیک کرده
      شما بچسب به گوشی های بنجل دامدونگ و شیافومی
      خخ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH