12 فن آوری که به نجات زمین و دنیا کمک خواهند کرد

polar_bear_tech-578-80

آیا کسی هست که همین حوالی کمی و فقط کمی به فکر خرسهای قطبی باشد؟ آیا کسی هست که بتواند تنها با چشم پوشی از چند میل خود گامی در جهت حفظ کره زمین بردارد؟ می‌گویند تا چیزی را داری قدرش را نمی‌دانی. باید گفت که از این صحیح‌تر نمیشود و ارزش زمین فقط هنگام نبودش یا دور بودن از آن نمود می‌کند.

اما خب چرا تا به آنجا پیش رویم و پس از دست دادن غم انگیز این مادر، تازه به وجود با ارزشش پی ببریم؟ همگی می‌دانیم که تکنولوژی روزی علیه خود خالقش قدم بر خواهد داشت. همین تلفنهای همراه، کامپیوترها، خودروها و غیره، روزی که خیلی دور هم نیست، به نابودی زمین و در پی آن ساکنانش دست می‌زنند، اما خب با کمی دقت و اهمیت بیشتر می‌شود حداقل این روز را تا آنجا که می‌توان عقب انداخت.

در مقاله زیر به معرفی چند راه می‌پردازیم که با وجودشان  ضرر کمتری به کره زمین وارد می‌شود.

1.ترموستات نست

nest_lifestyle_photo_bedroom-580-100

ترموستات گوگل با نام نست، قول می‌دهد که با تنظیم دمای خانه، به شما و سپس کره زمین کمک کند. این دستگاه به صورت هوشمند زمانی که نور خورشید یا شما در خانه نیستید، دما را کم می‌کند و بهترین زمانها و دما را برای خانه شما انتخاب می‌کند.

2.مخزن بخار جدیدتر

اگر دیگ بخار شوفاژ خانه‌اتان از عصر حجر باقی مانده است، بدانید که انرژی بیشتری مصرف می‌کند و در پی آن هزینه بیشتری هم بر گردنتان می‌گذارد. با تعویض این مخزن به نوع A+ آن، تغییر چشمگیری را حس خواهید کرد. نوع قدیمی اینها تقریبا تا 70٪ بیشتر از نوع A+ انرژی مصرف می‌کنند و این یعنی در سال میزان1200 کیلوگرم CO2  بیشتری را روانه جو می‌کنند.

3.تقویت کننده رادیاتور

اگر در منزلتان یکی از این رادیاتورهای قدیمی فلزی را دارید، می‌دانید که زمان تقریبا زیادی می‌برد تا گرم شوند. اما با تقویت کننده رادیاتور که در واقع یک فن است که در قسمت بالایی قرار می‌گیرد، می‌توانید جریان هوا را سریعتر کرده و در نهایت باعث زودتر گرم شدن و سردشدن آن شوید. البته کشیدن فویل دور مخزن هم باعث می‌شود دمای کمتری به هدر رود.

4.مانیتور انرژی

این دستگاه‌ها به صورت مستقیم به کمتر شدن مصرف انرژی کمکی نمی‌کنند، اما خب با نشان دادن میزان مصرف، کمی شما را به فکر فرو می‌برند و دستگاه‌هایی را که مصرف بیشتری دارند به شما نشان می‌دهند.

5.کنسولهای بازی قدیمی

اگر شما جز آندسته از علاقه مندان به بازی‌های کامپیوتری هستید که به محیط اطرافتان هم اهمیت می‌دهید، بدانید که طبق گفته‌های شورای دفاع از منابع ملی ایالات متحده، PS4 و اکس باکس وان خیلی بیشتر از نسخه‌های قبلی خود یا دیگر کنسولها انرژی مصرف می‌کنند. پس بهتر است پیش از خرید کنسول بازی کمی هم به این نکته توجه داشته باشید.

6.لامپ‌های ال ای دی

این لامپها بهترند، روشنترند و با قیمت ارزانتری عرضه می‌شوند و از همه مهمتر تاثیر وجودشان بر قبض برق شگفت آور است. مثلا با تعویض 6 تا هالوژن با ال ای دی‌های مشابه، می‌توانید از 300 وات به 12 وات مصرف برسید. بعلاوه با استفاده از سیستمهای کنترل نور منزل، می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی بیشتری داشته باشید.

7. خودروهای برقی

Intro-580-100

این خودروها را می‌توان بهترین  جایگزین برای خودروهای آلوده کننده موجود دانست. کمی گران هستند، اما با داشتن یکی از آنها، نه آلودگی ایجاد خواهید کرد و نه عذاب وجدانی در رابطه با آسیب رساندن به زمین خواهید داشت.

8. باتری‌های قابل شارژ

باتریهای معمولی در واقع هدر دادن پول هستند. تحقیقی که سال 2007 بر روی تاثیر وجود باتری‌ها بر روی محیط طبیعی انجام شد نشان می‌داد که باتری‌های شارژ شدنی تا 32 برابر کمتر  از باتر ی‌های معمولی بر محیط تاثیر می‌گذارند. مثلا این مقدار تاثیر را با تاثیری که یک خودرو با طی مسیر 16 کیلومتری در مقایسه با تاثیری که با طی مسیر 457 کیلومتری بر محیط می‌گذارد مقایسه کرده‌اند. این تحقیق تخمین زده بود که اگر در اروپا تمام باتری‌های معمولی با نوع قابل شارژ عوض شوند، تاثیر اینکار  بر تغییرات آب و هوا برابر با 5 میلیارد کیلومتر کمتر طی شده توسط یک خودرو است.

9. برنامه‌ها

اصلا چرا کلی وسایل برقی بخریم؟ اسمارتفون شما می‌تواند نقش یک ریموت کنترل، دروبین، ناوبر ماهواره، کنسول بازی، استریمر تلویزیون و موزیک پلیر را ایفا کند. در واقع سازندگان با بالا بردن عمر باتری اسمارتفونها می‌خواهند انسانها را به گونه‌ای قانع به استفاده از این دستگاه‌ها به جای دیگر وسایل برقی کنند. در ضمن با استفاده از تبلتها و اسمارتفونتان به جای کار با کامپیوتر، می‌توانید انرژی کمتری مصرف کنید.

10. خرید تلویزیون و دیگر وسایل برقی کم مصرف

توجه به بر چسب انرژی هنگام خرید وسایل برقی می‌تواند به بهینه شدن مصرف برق کمک کند. مثلا ماشین لباسشویی را انتخاب کنید که برچسب انرژی آن روی A+ باشد. این وسایل هم فیش برق شما را تحمل آورتر می‌کنند و هم برای کره زمین ضرر کمتری دارند.

درباره تلویزیونها هم، انواع ال ای دی انرژی و برق کمتری نسبت به انواع دیگر مصرف کرده و این تغییر در قبض برق به راحتی قابل مشاهده است.

11. استفاده از انرژی خورشیدی

اخیرا در کشور خودمان نیز تلاشهایی برای استفاده از نور خورشید که در واقع تمیزترین و سهل استفاده‌ترین نوع انرژی است صورت گرفته است. مثلا می‌توان برای روشن کردن لامپهای کل شهر از نور خورشیدی که به وفور در این کشور موجود است استفاده کرد.

12. اکودکمه‌ها

scientificamericanearth0309-80-I1

این دستگاه‌های کوچک به کامپیوتر شما وصل شده و زمانی که شما پشت رایانه خود نیستید، با فرو بردن دستگاه به مود استند بای به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

1 در مورد “12 فن آوری که به نجات زمین و دنیا کمک خواهند کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH