قیمت‌گذاری گوشی‌های پرچم‌دار 5G اندرویدی طی سال آینده افزایش خواهد یافت

طی سال آینده تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی در خصوص قیمت‌گذاری مدل‌های پرچم‌دار خود احتمالا بایستی تصمیمات بزرگی اتخاذ نمایند. به گفته وبسایت WCCFtech و بر اساس یک پست منتشر شده در وبسایت خبری Korean message board، پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 875 با قیمت‌گذاری 250 دلاری برای هر واحد عرضه خواهد شد. این تراشه مجهز به مودم 5G یکپارچه اسنپ‌دراگون X60 خواهد بود. مودم مذکور از هر 2 طیف سیگنال‌های 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز و موج میلی‌متری پشتیبانی خواهد کرد.

با توجه به افزایش قیمت تراشه، جهش قیمتی گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در سال 2021 سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد

در مقطع فعلی پیرامون صحت و سقم شایعه فوق نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد؛ اما در صورت صحت چنین فرضیه‌ای ظاهرا قیمت‌گذاری 250 دلاری برای تراشه اسنپ‌دراگون 875 بدان معناست که این محصول در مقایسه با پلتفرم موبایلی فعلی کوالکام حدودا 100 دلار گران‌تر است. تراشه پرچم‌دار اسنپ‌دراگون 865 با برچسب قیمتی 150 تا 160 دلاری عرضه می‌شود. اگرچه محتوای توئیت چندان واضح نیست؛ اما به‌نظر میرسد که این قیمت‌گذاری شامل یک مودم مجزای اسنپ‌دارگون X55 5G است. مودم مذکور با تراشه اسنپ‌دراگون 865 یکپارچه نبوده و با هدف ایجاد امکان اتصال برخی هندست‌ها به شبکه 5G در کالبد آن‌ها به‌کار گرفته شده است.

تراشه اسنپ‌دراگون 875 مدل جانشین پرچم‌دار فعلی کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 865 محسوب می‌شود

در ادامه این پست اعلام شده که کمپانی شیائومی (که به‌دلیل تولید هندست‌های مقرون‌به‌صرفه در جهان شناخته می‌شود) برای قیمت‌گذاری پرچم‌داران سال 2021 خود مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 875 سرگرم بحث و گفتگوی جدی است. البته چنین گفتگوهایی صرفا به برند شیائومی محدود نمی‌شوند؛ زیرا تراشه نسل آینده در اکثر گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار و پیشرفته سال 2021 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. تراشه جدید یقینا در مقایسه با اسنپ‌دراگون 865 به‌مراتب قدرتمندتر خواهد بود. تراشه اسنپ‌دراگون 865 توسط کمپانی TSMC و با استفاده از فرآیند 7 نانومتری تولید شده و در هر میلی‌متر مربع حدودا 96.5 میلیون عدد ترانزیستور را جای داده است. تراشه اسنپ‌دراگون 875 نیز توسط کمپانی TSMC تولید خواهد شد؛ اما این نیمه‌هادی نخستین تراشه کوالکام با لیتوگرافی 5 نانومتری به‌شمار خواهد رفت. استفاده از این فرآیند امکان استقرار 171.3 میلیون واحد ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع فضا را فراهم می‌کند. چنین قابلیتی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که افزایش تعداد ترانزیستورهای به‌کارگیری شده در یک تراشه به‌معنای افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی آن خواهد بود.

بر اساس گزارشات مخابره شده شیائومی تلاش می‌کند تا با استفاده از لنزهای دوربین ارزان‌قیمت‌تر در گوشی‌های سال 2021 خود قیمت‌گذاری آن‌ها در حد پایینی حفظ نماید. این رویکرد یکی از گزینه‌های پیش‌‌ روی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی به‌شمار می‌رود. این شرکت‌ها می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش داده یا به افزایش جزئی قیمت‌ها بسنده نموده و سایر هزینه‌های مضاعف را تقبل نمایند. خریداری تراشه‌ها از سایر تولیدکنندگان یکی دیگر از سناریوهای محتمل محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال تراشه Dimensity 1000 محصول سال 2020 شرکت مدیاتک مجهز به مودم 5G یکپارچه است.

تلاش برای دستیابی به یک تفاهم‌نامه کاری با کوالکام احتمالا کار چندان آسانی نخواهد بود. این کمپانی در مقوله قیمت‌گذاری قطعات برای تولیدکنندگان تلفن‌همراه رفتاری سخاوتمندانه از خود نشان نمی‌دهد. بایستی به‌خاطر داشت که این کمپانی پیش‌تر شعار “No license, no chips” را مطرح کرد و فروش تراشه‌های خود را به دریافت مجوزهای لازم مشروط نمود.

سال گذشته یک قاضی با نام Lucy Koh ضمن صدور دادخواستی در حمایت از کمیسیون تجاری فدرال (FTC) اعلام کرد که سیاست‌های فروش کمپانی تولیدکننده تراشه دارای ماهیتی ضدرقابتی هستند. این تصمیم در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و به کوالکام امکان می‌دهد تا به فروش تراشه‌های خود ادامه داده و در عوض فروش قطعات تولیدی خود با قیمت بسیار ارزانتر قادر به دریافت مزایای ویژه بر اساس درآمد کلی حاصل از خرده‌فروشی هندست‌ها باشد.

اکنون بایستی به‌خطر داشت که اگرچه تولید تراشه اسنپ‌دراگون 875 ظاهرا آغاز شده است؛ اما این نیمه‌هادی هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است. مراسم رونمایی از این تراشه احتمالا تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد. شیائومی غالبا نخستین تولیدکننده هندست‌های اندرویدی است که از تراشه نسل آینده اسنپ‌دراگون بهره می‌گیرد. با این‌حال اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S سامسونگ نیز معمولا جزو نخستین گوشی‌های بین‌المللی مجهز به جدیدترین تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام به‌شمار می‌روند.

به‌دنبال شیوع فراگیر ویروس کرونا اقتصاد جهانی برای سرپا ماندن تلاش می‌کند و در چنین وضعیتی مقوله قیمت‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با وجود بیکار شدن ده‌ها میلیون نفر آمریکایی‌، خریداری یک گوشی جدید خصوصا با قیمت‌گذاری 1000 دلاری یا بالاتر احتمالا جزو آخرین اولویت‌های ذهنی آن‌ها محسوب می‌شود. مشتریانی که به‌صورت سنتی اقدام به خریداری گوشی‌های پرچم‌دار می‌کنند نیز احتمالا به بازار هندست‌های میان‌رده نیم‌نگاهی خواهند داشت؛ جایی که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و موتورولا تعداد زیادی گوشی با امکانات فراوان و قیمت‌گذاری بسیار جذاب را در آن عرضه می‌کنند. هندست‌های میان‌رده هر 2 تولیدکننده مجهز به باتری‌هایی بزرگ و دوربین‌هایی با کیفیت مطلوب هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH