واکسن ایرانی کرونا

نسخه داخلی واکسن کرونا تا پاییز یا زمستان امسال تولید می‌شود

به گزارش آی‌تی‌رسان، جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام اینکه به آزمایش فاز انسانی واکسن کرونا نزدیک شده‌ایم گفت: در کشورهای مختلف تحقیقات گسترده‌ای بر روی واکسن کرونا انجام شده است. در ایران نیز بیش از 10 گروه تحقیقاتی در حال کار بر روی این موضوع هستند، از این تعداد، دو گروه پیشرفت قابل توجهی داشتند و مراحل اولیه آزمایش واکسن را با موفقیت گذرانده‌اند.

وی با تاکید به ساختار مختلف واکسن‌های ضد ویروس اعلام کرد: نوع واکسن‌ها با یکدیگر متفاوت است، همچنین ترکیبات موجود در واکسن نیز چند فاز دارد. برخی از واکسن‌ها برای ویروس‌های ضعیف و تقریبا از بین رفته ایجاد می‌شود. تعدادی دیگر از ترکیبات جدید ویروسی بهره می‌برند و برخی ممکن است با متدهای نوین تولید شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به نگرانی‌ها از افزایش آمار فوتی‌های کرونا گفت: در حال حاضر ما به مرحله‌ای رسیدیم که فاز اولیه واکسن کرونا را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته‌ایم و تا دو ماه دیگر آزمایش واکسن بر روی انسان انجام خواهد شد.

جلیل کوهپایه‌زاده ادامه داد: ما می‌توانیم مانند دیگر کشورها، تا پاییز و زمستان نمونه‌هایی از واکسن کرونا را که مورد تائید سازمان‌های بین‌المللی باشد، تولید کنیم.

امکان دارد واکسن کرونا ابتدا به صورت وارداتی عرضه شود

وی افزود: البته این پیش‌بینی ماست و ممکن است واکسن‌های کرونا در ایران ابتدا به صورت وارداتی پخش شود. برنامه‌های وزارت بهداشت در این خصوص در حال انجام است. اگر بتوانیم واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم، برای کشور ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: در حال حاضر هر دو گروه پیشرو در زمینه تولید واکسن کرونا، در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال فعالیت هستند و فاز اولیه آزمایشگاهی را پشت سر گذاشتند. تقریبا تا یک یا دو ماه دیگه این آزمایشات وارد فاز انسانی خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پس از انجام این آزمایشات، در صورت موفقیت نتایج واکسن، تولید انبوه و عرضه در مراکز بهداشتی آغاز می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH