انگلیس استفاده از تجهیزات شبکه 5G هواوی را ممنوع کرد

در ماه ژانویه امسال، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که تجهیزات هواوی در شبکه‌های 5G این کشور استفاده خواهند شد. جانسون آن موقع احساس کرد با توجه به اینکه هواوی پیشرفته‌ترین فناوری را با قیمت مناسب ارایه می‌کرد، انگلیس هیچ انتخابی جز حرکت کردن برخلاف نظر آمریکا ندارد. در این مدت، نخست‌وزیر انگلیس به‌طور مداوم تحت فشار آمریکا قرار داشت و دولت آمریکا در آخرین اقدام خود تولیدکنندگان چیپست دنیا از جمله TSMC را از ارسال تراشه به هواوی منع کرد. این کار باعث شد تا مقامات انگلیس نگران شوند که مبادا هواوی از تجهیزات ناامنی در سبکه‌های 5G این کشور استفاده کند.

تجهیزات هواوی باید تا سال 2027 از شبکه‌های 5G انگلیس حذف شوند

به همین‌خاطر، بوریس جانسون امروز اعلام کرد که تجهیزات هواوی باید تا سال 2027 از شبکه‌های انگلیس حذف شوند. هواوی در زمینه تجهیزات شبکه پیشتاز است و بعد از سامسونگ بزرگترین سازنده گوشی هوشمند دنیاست. اما این شرکت از سال 2012 به‌خاطر روابط نزدیک‌اش با دولت چین، به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته شده است. در کشور چین قانونی وجود دارد که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند تا از طرف دولت این کشور اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند و در اختیار دولت قرار دهند. دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند که محصولات هواوی دارای امکاناتی هستند که قادر به جمع‌آوری داده‌ها و ارسال آن‌ها به پکن هستند. صحت این ادعا هرگز اثبات نشده است و خود هواوی هم در طول این سال‌ها آن را تکذیب کرده است.

البته اعلام دولت انگلیس مبنی بر اینکه فعلا تا سال 2027  ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی اجرا نخواهد شد، باعث خوشحالی اپراتورهای انگلیس از جمله BT ،Vodafone و Three شده است، چراکه آن‌ها نگران صرف میلیاردها دلار برای حذف تجهیزات هواوی از شبکه‌هایشان بودند. به گزارش رویترز، اولیور دودن وزیر فرهنگ و رسانه انگلیس گفته است که تا پایان امسال خرید تجهیزات 5G هواوی توسط شرکت‌های انگلیسی غیرقانونی خواهد بود. البته این مشتریان انگلیسی هستند که باید هزینه تصمیم جدید دولت انگلیس را پرداخت کنند، چراکه با این کار ارایه اتصال 5G در این کشور به مدت دو تا سه سال به تاخیر خواهد افتاد. ضمن اینکه، این کار هزینه راه‌اندازی شبکه 5G در انگلیس را تا ۲.۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. همچنین براساس این تصمیم، شرکت‌های مخابراتی انگلیس دو سال فرصت خواهد داشت تا همه تجهیزات هواوی را از شبکه‌های پهن‌باند خطوط ثابت خود حذف کنند.

اولیور دودن در بیانیه خود گفته است: مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس (NCSC) به وزرای این کشور گزارش داده است که آن‌ها ارزیابی امنیتی خود درباره حضور هواوی در شبکه 5G انگلیس را تغییر داده‌اند. این تصمیم هرچند ساده نیست، اما برای شبکه‌های مخابراتی، امنیت ملی و اقتصاد انگلیس تصمیم درستی است. ما تا انتخابات بعدی، قوانینی را تصویب خواهیم کرد که مسیر حذف تجهیزات هواوی از شبکه‌های 5G انگلیس را هموارتر خواهد کرد.

آمریکا مدت‌هاست که از متحدانش می‌خواهد تا از تجهیزات هواوی در شبکه‌های 5G خود استفاده کنند، اما تصمیم اولیه دولت انگلیس باعث تعجب مقامات آمریکایی شد. در حالیکه استرالیا، نیوزیلند و ژاپن هشدارهای آمریکا را جدی گرفتند، اما کشوری مثل آلمان توجهی به آن نکرده است. آمریکا علاوه بر نگرانی درباره مسایل امنیتی، درباره پیشتازی هواوی و چین در زمینه شبکه‌های 5G نیز نگران است. تکنولوژی 5G که نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم محسوب می‌شود، سرعت‌های دانلود را تا ۱۰ برابر سریع‌تر از سیگنال‌های فعلی 4G LTE خواهد کرد. سرعت‌های بالاتر این شبکه اجازه ایجاد فناوری‌ها و صنایع جدید را خواهد داد.

البته هواوی تصمیم جدید انگلیس را سیاسی خوانده و گفته است که این تصمیم صرفا به‌خاطر سیاست‌های تجاری آمریکا گرفته شده است و ربطی به مسایل امنیتی ندارد. این شرکت چینی همچنین گفت که تصمیم دولت انگلیس به ضرر مشتریان این کشور تمام خواهد شد. سخنگوی هواوی گفت: انگلیس با این تصمیم، مسیر کندی را برای پیشرفت در زمینه فناوری‌های دیجیتالی انتخاب کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH