آموزش گام به گام استفاده از سامانه نت سنج پلاس برای یافتن بهترین سرویس دهنده اینترنت

بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و اپراتور تلفن همراه در کشورمان کدام‌ها هستند؟ این سوالی است که در سامانه نت سنج پلاس می‌توانید به پاسخ آن برسید.

بعلاوه بسیاری از کاربران اینترنت در کشورمان از کیفیت سرویس فعلی خود رضایت نداشته و به‌دنبال خریداری سرویس از یک ISP جایگزین هستند. پرسش فوق فاقد پاسخی واحد و مشخص بوده و کاربران بسته به سلیقه خود گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کنند.

اما با هوشمند شدن دنیای فناوری، وقت آن رسیده برای بررسی و انتخاب بهترین‌ها نیز به صورت آنلاین و هوشمند عمل کرد.

در تمام دنیا سامانه‌هایی برای ارزیابی خدمات شرکت‌های مختلف راه‌اندازی شده که در آن کاربران با ثبت نظر و میزان رضایت یا شکایت می‌توانند میزان کیفیت سرویس مورد استفاده‌شان را بیان کنند و دیگران نیز می‌توانند با این ارزیابی‌ها برای خرید سرویس یا خدمات جدید، انتخاب بهتری داشته باشند. این اتفاق مطالبه مردم ایران در مورد استفاده از خدمات مختلف نیز هست.

سامانه نت سنج پلاس چیست؟

اما در راستای پاسخگویی به این مطالبه کاربران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع ارزیابی عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت  بر اساس شاخص‌ها و آمارهای رسمی نموده است. این سامانا جدید نت سنج پلاس نام دارد و به کاربران امکان می‌دهد تا در هر موقعیت جغرافیایی کشور از کیفیت سرویس اینترنت خود در مقایسه با سایر ISPها مطلع شوند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان برای انتخاب سرویس اینترنت مناسب، می‌توانید پیج ما را در اینستاگرام (itresancom@) فالو کرده و به ما دایرکت بدهید.

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات روز 24 بهمن سال 1398 ضمن انتشار پستی در شبکه اجتماعی توئیتر از سامانه نت سنج پلاس رونمایی کرد. به گفته وی این سامانه به‌صورت لحظه‌ای وضعیت پوشش و کیفیت اینترنت را رصد نموده و گزارش شکایات مردمی از خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت را در اختیار کلیه کاربران قرار می‌دهد.

نت سنج پلاس امکان تست کیفیت و وضعیت دسترسی کاربران به خدمات اینترنت اپراتورهای تلفن‌همراه، اینترنت ثابت TD-LTE و سرویس‌های ADSL را فراهم می‌کند. در حال حاضر 3 اپراتور موبایلی در کنار بیش از 17 شرکت ISP مشغول ارائه خدمات اینترنتی به کاربران هستند.

نحوه کار با سامانه نت سنج پلاس

کاربران به منظور بهره‌گیری از خدمات نت سنج پلاس بایستی به وبسایت www.netsanjplus.ir  مراجعه نمایند. پس از ورود کاربر، سامانه به منظور ردیابی موقعیت مکانی وی درخواست مجوز می‌کند. در صورت اعطای مجوز توسط کاربر موقعیت جغرافیایی وی به‌صورت خودکار شناسایی شده و روی نقشه نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید بدون دادن مجوز دسترسی به موقعیت مکانی، به صورت دستی آدرس منطقه خود را بر روی نقشه پیدا و انتخاب کنید.

  1. وارد سایت شوید و گزینه “برای شروع کلیک کنید” را بزنید.
  2. گزینه اینترنت پر سرعت  را انتخاب کنید.
  3. سپس شرکت سرویس دهنده مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. گزینه نقشه را انتخاب کرده و وارد مپ شوید.
  5. محل دقیق مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
  6. گزینه گزارش را لمس کنید.
  7. از بین گزارش‌های موجود می‌توانید بر حسب نیاز گزارش کیفی مربوط به حوزه استفاده خود را انتخاب کنید.
  8. در صورت داشتن هر گونه شکایت یا نارضایتی در خصوص شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت می‌توانید در زبانه شکایت گزینه” ثبت شکایت” را انتخاب و شکایت خود را ارسال کنید.

نت سنج پلاس به بررسی کیفیت اینترنت در 5 زیرگروه مختلف شامل کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی می‌پردازد. البته شاخص‌ها و فرمول‌های امتیازدهی به شرکت‌ها به شکل دقیق و شفاف بیان نشده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که این رتبه‌بندی هر ماهه دستخوش تحول می‌شود.

به‌عنوان مثال بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به سرویس‌های ADSL و در بخش کاربران تجاری شرکت‌های پاسیاتک، شاتل و پیشگامان به‌ترتیب عنوان 3 سرویس‌دهنده برتر را به خود اختصاص داده‌اند. در بازی‌های آنلاین مقادیر پایین زمان پینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این حوزه نیز شرکت‌های پارس آنلاین، مخابرات ایران، شاتل، پیشگامان و آسیاتک در صدر فهرست برترین ISPها قرار گرفتند. در حوزه تماس اینترنتی بهترین خدمات به ترتیب متعلق به شرکت‌های پارس آنلاین، شاتل، مخابرات ایران، پیشگامان و آسیاتک است. به علاقه‌مندان به دانلود فایل‌های حجیم توصیه می‌شود تا ترجیحا سرویس خود را از یکی از شرکت‌های پارس آنلاین، شاتل و های‌وب خریداری نمایند. نهایتا افرادی که عمدتا به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازند نیز بهتر است به سراغ شرکت‌های پارس آنلاین و شاتل بروند. 

همچنین کاربران با مراجعه به زبانه شکایات می‌توانند از جزئیات شکایات مطرح شده از اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مطلع شوند. همچنین مشترکین در صورت هرگونه شکایت بابت کیفیت سرویس و خدمات پشتیبانی ISP طرف قرارداد خود می‌توانند متن شکایت خود را به‌صورت مکتوب در سامانه ثبت نمایند. نهایتا با کلیک کردن روی تب تعرفه می‌توان از قیمت‌گذاری سرویس‌های اینترنت ISP منتخب خود اطلاع پیدا کرد.

بررسی پوشش شبکه تلفن همراه

در بخش اینترنت موبایل، حوزه پوشش به‌عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی مدنظر قرار گرفته و بر اساس ارزیابی رگولاتوری در تمام کشور هر 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از این منظر عملکرد قابل‌قبولی دارند.

برای اطلاع از میزان پوشش و رضایت مردم در هر منطقه مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد سایت شوید و گزینه “برای شروع کلیک کنید” را بزنید.
  2. گزینه اینترنت تلفن همراه را انتخاب کنید.
  3. سپس اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. وارد نقشه شوید و پس از انتخاب محل مورد نظر، گزینه مشاهده گزارش را بزنید.
  5. حال می‌توانید میزان پوشش شبکه اپراتور مورد نظر را در نقشه مشاهده کنید.
  6. برای بررسی پوشش اینترنت در منطقه مورد نظر، گزینه گزارش را لمس کنید.
  7. زبانه اول مربطو به کیفیت پوشش شبکه اپراتورهای مختلف است.
  8. در زبانه دوم از بین گزارش‌های موجود می‌توانید بر حسب نیاز گزارش کیفی مربوط به اینترنت موبایل مربوط به حوزه استفاده خود را انتخاب کنید.
  9. در صورت داشتن هر گونه شکایت یا نارضایتی در خصوص شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت می‌توانید در زبانه شکایت گزینه” ثبت شکایت” را انتخاب و شکایت خود را ارسال کنید.

در این بخش در زبانه وضهیت پوشش می‌توانید میزان پوشش و مناطق تحت پوشش اپراتورهای تلفن همراه در هر شهر و منطقه را بررسی کنید. همچنین در زبانه کیفیت اینترنت می‌توانید میزان رضایت کاربران از سه اپراتور تلفن همراه را به تفکیک کاربران تجاری، گیمینگ، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی را مشاهده کنید.

در بخش اینترنت TD-LTE نیز خدمات شرکت‌های ایرانسل و مبین نت مورد ارزیابی قرار گرفته است. همانند روش‌های بالا با انتخاب منطقه و اپراتور اینترنت TD-LTE می‌توانید میزان کیفیت سرویس اینترنت ایرالنسل یا مبین نت را بررسی نمایید.

2 در مورد “آموزش گام به گام استفاده از سامانه نت سنج پلاس برای یافتن بهترین سرویس دهنده اینترنت”

  1. سلام وقت بخیر
    بهترین اینترنت در بوشهر با سرعت ۸ یا ۱۶ یک ماهه با قیمت بصرفه رو راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH