احتمال فروش شرکت بلک ‌بری، فروش یک خاطره

3

شرکت های  مختلفی در طول سالیان سال برای تولید تلفن‌های همراه هوشمند تلاش کرده‌اند ولی یکی از غم‌انگیزترین سرنوشت‌ها در این میان از آن بلک‌ بری بوده است، شاید احتمال فروش شرکت بلک‌بری، فروش یک خاطره باشد ولی این احتمال با سخنان جدید رییس این شرکت قوت گرفته‌ است.

جان چن مدیر نام آاشنایی در عرصه صنایع موبایل به‌حساب می‌آید ولی تنها نام برای بقا در این بازار کافی نیست و خود شخص چن نیز از این موضوع کاملا آگاه است زیرا دراین باره می گوید:«اگر نتوانم از فروش تلفن‌های همراه هوشمند به کسب درآمد برسم به‌صورت مسلم در عرصه فروش تلفن‌های همراه هوشمند باقی نخواهم ماند.» چن که در ماه نوامبر سال 2013 پس از توفیق چشمگیر خود در شرکت سای بیس (Sybase) به این شرکت منتقل شد هنوز نتوانسته‌ است اقدام مفیدی برای نجات این شرکت انجام داده و آن را از سایه نام‌های دیگری مانند اپل و سامسونگ خارج نماید. سیستم عامل بلک‌بری در پایان سال 2013 میلادی جایگاه سومین سیستم عامل محبوب موبایل را نیز به ویندوز فون واگذار نمود.

مشکلات چن وقتی بیشتر به‌نظر خواهد رسید که بدانید مایکروسافت تمامی سخت‌گیری‌های قدیمی خود را کنار گذاشته و حق صدور مجوز برای ویندوزفون را برداشته است و به‌عبارت دیگر ویندوزفون نیز مانند اندروید به صورت رایگان برروی تلفن‌های همراه هوشمند قابل دسترسی خواهد بود. این موضوع مسلما به اوج‌گیری سریع‌ مایکروسافت و سیستم عامل همراهش منجر خواهد شد و بلک بری نزدیک‌ترین رقیب خود را نیز در آستانه شتاب‌گیری می‌بیند و هنوز اقدام خاصی برای پیشرفت و خروج از باتلاقی که در آن گرفتار شده است انجام نداده است.

black-berry

شاید تنها نکته مهم و مفید حال حاضر بلک بری را بتوان سیستم BBM یا همان بلک بری مسنجر دانست که همچنان محبوبیت خود را حفظ نموده است و حتی برروی سیستم‌های عامل دیگر نیز پورت شده است. در این میان یک راه‌ حل پیشنهادی برای بلک بری، فروش این شرکت به شرکت بزرگ‌تر و درحقیقت حل شدن در قالب اجرایی یک بدنه بزرگ‌تر است که مسئولان بلک بری تا پیش از این حتی به شایعات موجود در این‌ باره عکس‌العمل شدید نشان می‌دادند ولی این‌بار چن بسیار منطقی برخورد نموده است و به‌صورت غیر مستقیم اعلام کرده است که ممکن است درباره فروش بلک بری به یک شرکت بزرگ‌تر تجدید نظر نماید.

در این میان چن اعلام کرده است که تنها خود او درباره بقای خود در این شرکت تصمیم  خواهد گرفت ولی این تصمیم‌گیری را در بازه زمانی بسیار کوتاهی انجام خواهد داد و نتیجه تصمیم خود را به هیئت مدیره گذارش خواهد داد. به‌صورت طبیعی درصورتی که یک شرکت شاهد ترک شدن جایگاه پست مهمی مانند مدیر ارشد اجرایی در طول بازه زمانی کمتر از 6 ماه باشد مدیران شرکت باید بحران موجود را پذیرفته وفروش را به‌عنوان یک گزینه محتمل در نظر بگیرند.

در سه‌ ماه نخست سال جاری میلادی این شرکت به رکوردی جدید رسیده است ولی این رکورد به‌هیچ عنوان یک رکورد مثبت نیست زیرا بلک بری توانسته است بالاترین ضرردهی تاریخ خود را از زمان تاسیس در سال 1984 تجربه نماید و این نشان از بالاتر رفتن شیب سقوط این شرکت دارد. در گزارش سه‌ماه اول سال 2014 این شرکت 423 میلیون دلار ضرر کرده است که در مقایسه با رقم 98 میلیون دلار سود در بازه زمانی مشابه در سال پیش نشان می‌دهد که چه بلایی بر سر این نام ریشه‌دار صنایع موبایل آمده است. سقوط درآمد این شرکت در طول یک سال 64 درصد بوده است که کمرشکن است و چن نیز در این میان نتوانسته است هیچ اقدامی برای رفع این بحران به‌انجام برساند.

چن البته در رویترز به یک گزینه دیگر اشاره نمود که شاید برای بسیاری غیرقابل باور باشد، او معتقد است بلک بری ممکن است از بازار فروش تلفن‌های همراه هوشمند کنار بکشد ولی این موضوع به‌‌ معنای این نخواهد بود که بلک‌بری تعطیل خواهد شد بلکه ممکن است این شرکت به فاز دیگری در صنایع مخابراتی مهاجرت نماید تا بتواند برای بقا در جبه‌ای جدید شانس خود را بیازماید.

جالب است بدانید که چن به‌صورت همزمان با مدیریت در بلک بری در شرکت والت دیزنی نیز یک پست مدیریتی را در اختیار دارد و حتی در صورتی که از بلک بری برود نیز بیکار نخواهد ماند ولی اینکه این مدیر ارشد اجرایی از این شرکت ناامید شود را می‌توان نشان اصلی برای سقوط پرچم بلک بری در میدان نبرد تلفن‌های همراه هوشمند دانست. شایان‌ ذکر است که چن چندی پیش به‌صورت مستقیم از محصولات شرکت اپل خرده گرفته بود و آن‌ها دارای وعده امکانات بی‌نهایت ولی با خروجی نامناسب دانسته بود.

مارک لازیریدیس مدیر ارشد اجرایی سابق بلک‌بری نیز همچنان در این شرکت به‌عنوان نایب رییس به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ممکن است که حتی درصورت استعفای چن باز بلک بری او را در بدنه مدیریتی خود حفظ نماید زیرا مدیریت نیرومند او پیش از این به اثبات رسیده است ولی این‌طور که به‌نظر می‌رسد بحران بلک‌بری  به چیزی بیشتر از مدیریت نیرومند نیاز خواهد داشت.

3 در مورد “احتمال فروش شرکت بلک ‌بری، فروش یک خاطره”

  1. بلک بری 10 و دستگاه هایی که این سیستم عامل روی آنها نصب هست سخت فزار خوبی دارند اما متاسفانه سیستم عامل و برنامه هایی که روی آن نصب هستند به شدت محدود هستند

  2. پلاستیک ارزان

    حیفه! واقعا حیف میشه این برند خوش آوازه وامن کانادایی اینطور به بن بست برسه ، آخه کیفیت ساخت و بدنه قدرتمندی هم داشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH