گوگل فناوری جدید اشتراک‌گذاری فایل را برای سیستم‌عامل اندروید عرضه می‌کند

چند ماه پیش اخباری مبنی بر ارائه قابلیتی جدید در سیستم‌عامل اندروید گوگل با عملکردی مشابه فناوری AirDrop اپل منتشر شد. اکنون ظاهرا گوگل تصمیم گرفته تا این قابلیت را برای کلیه دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید 6 و ورژن‌های جدیدتر از آن ارائه نماید. همچنین به‌نظر می‌رسد که کاربران برای بهره‌مندی از این مشخصه موسوم به Nearby Share حتی از نصب هرگونه اپلیکیشن اضافی نیز بی‌نیاز خواهند بود.

Nearby Share: فناوری جدید اشتراک‌گذاری فایل در سیستم‌‌عامل اندروید با عملکردی مشابه مشخصه AirDrop اپل

فناوری Nearby Share فرآیند برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف و اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تصاویر را تسهیل خواهد کرد. انتخاب هوشمندانه بهترین روش ارسال بزرگترین مزیت این مشخصه به‌شمار می‌رود. طبیعتا این فرآیند به‌صورت خودکار انجام می‌شود. گوگل در زمان رونمایی از فناوری مذکور پیرامون جدیت خود برای حفظ حریم خصوصی کاربران توضیحاتی ارائه داد. لذا هنگام برقراری دسترسی به فایل‌های ذخیره شده روی دستگاه، اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده رمزنگاری خواهند شد. همچنین کاربر قادر به انتخاب دستگاه‌‌های قابل مشاهده برای اسمارت‌فون خود خواهد بود. مشخصه Visibility برای دستگاه‌های منتخب یا کلیه گجت‌های واقع در محدوده مجاز قابل فعال‌سازی خواهد بود. همچنین کاربر می‌تواند دستگاه خود را از دید گجت‌های دیگر پنهان نماید.

گوگل همچنین اعلام کرد که مشخصه Nearby Share احتمالا ظرف چند ماه آینده بر روی سیستم‌عامل‌های بیش‌تری ظاهر خواهد شد. این فرآیند در وهله نخست با کروم‌بوک‌ها آغاز می‌شود. بدین‌ترتیب تبادل فایل میان دستگاه‌های اندرویدی و کروم‌بوک‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. قابلیت Nearby Share از امروز برای تعداد محدودی از کاربران دستگاه‌های سامسونگی و گجت‌های پیکسلی گوگل قابل دسترس خواهد بود. سایر گجت‌ها نیز در آینده از این مشخصه بهره‌مند خواهند شد. برای مشاهده ویدیوی مربوط به نحوه عملکرد فناوری Nearby Share کافیست اینجا کلیک کنید.

تائید شد: دومین نسخه پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان اندروید 11 مجهز به قابلیت Nearby Share خواهد بود

سال گذشته گزارش شد که گوگل یک ابزار اشتراک‌گذاری جدید فایل موسوم به Fast Share را عرضه خواهد کرد. این ابزار نه‌تنها به منزله جایگزینی برای مشخصه منسوخ شده Android Beam است؛ بلکه عملکردی مشابه با فناوری AirDrop اپل ارائه می‌دهد. در آن مقطع زمانی پیرامون این مشخصه هیچ‌گونه اطلاعات یا بینش برنامه‌نویسی وجود نداشت. با این‌حال به‌دنبال انتشار نسخه پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان اندروید 11 اخیرا در زمینه توسعه این ابزار پیشرفت‌هایی مشاهده شده است. مشخصا برخی توسعه‌دهندگان با بررسی یادداشت‌های مربوط به انتشار دومین نسخه پیش‌نمایشی اندروید 11 به شواهدی مبنی بر وجود یک ابزار اشتراک‌گذاری دست یافته‌اند. شواهد مذکور درون فایل مربوط به گزارش باگ‌ها تحت‌عنوان “Known Issues: Android Platform” و در قسمت نظرات کشف شدند. بر اساس اظهارات گوگل، هنگام اشتراک‌گذاری فایل‌ها میان 2 دستگاه پیکسل 4 تفاوت‌هایی دو ر رابط کاربری نمایان خواهند شد. در حال حاضر مشکل مشخصه مذکور این است که با وجود اتمام موفقیت‌آمیز فرآیند اشتراک‌گذاری، دستگاه گیرنده احتمالا پیام ناموفق بودن پروسه را نمایش خواهد داد. این مورد نخستین یادداشتی است که عبارت “Fast Share” در آن رویت می‌شود. بدیهی است که چنین یادداشتی بر موجودیت این ابزار دلالت دارد. بعلاوه برخی گزارشات مخابره شده نشان می‌دهند که این قابلیت منحصرا متعلق به اندروید 11 نخواهد بود. ورژن پیشین اندروید نیز احتمالا با انتشار یک بسته به‌روزرسانی از مشخصه مذکور بهره‌مند خواهد شد. همچنین یک گزارش ادعا می‌کند که در ورژن‌های قدیمی‌تر اندروید این مشخصه از طریق اپلیکیشن‌های خاصی قابل دسترس خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH