تراشه اسنپ‌دراگون 875 کوالکام توسط کمپانی‌های سامسونگ و TSMC تولید خواهد شد

بر اساس اخبار پیش‌تر منتشر شده کمپانی سامسونگ در مسیر به‌کارگیری فرآیند تولید تراشه‌های 5 نانومتری با مشکلاتی مواجه شده است. بروز یک نقص نسبتا بزرگ در این فرآیند می‌تواند تاریخ عرضه تراشه‌های جدید سری اسنپ‌دراگون 875 و اسنپ‌دراگون 735 را دچار تاخیر کند. بر اساس شایعات ظاهرا این مشکل کماکان به قوت خود باقی بوده و از جهات مختلف موجب نگرانی کوالکام شده است.

تراشه اسنپ‌دراگون 875 توسط کمپانی‌های TSMC و سامسونگ تولید خواهد شد

بنابراین تولیدکننده تراشه تصمیم گرفته تا از طریق به‌کارگیری خدمات کمپانی TSMC این مشکل را برطرف نماید. بر اساس گزارش برخی منابع صنعتی کوالکام به منظور تولید مودم اسنپ‌دراگون X60 و تراشه اسنپ‌دراگون 875 به کمپانی تایوانی TSMC مراجعه نموده است. لذا پیش‌بینی می‌شود که بخشی از سفارشات تولید محصولات نیمه‌هادی جدید کوالکام به TSMC واگذار شود؛ اما سامسونگ کماکان تامین‌کننده اصلی این قطعات به‌شمار خواهد رفت.

تولیدکننده آمریکایی احتمالا تمایل دارد تا مسئولیت تولید اکثر تراشه‌های اسنپ‌دراگون 875 و اسنپ‌دراگون X60 را به کمپانی TSMC محول نماید؛ اما مشکل اینجاست که تجهیزات خطوط تولید شرکت تایوانی هم‌اکنون مشغول مونتاژ تراشه‌های A14 اپل و کایرین 1000 و 1020 هواوی هستند. ممنوعیت همکاری با هواوی که از ماه سپتامبر اجرایی خواهد شد؛ موجب آزادسازی بخشی از امکانات خطوط تولید شده و این تجهیزات به احتمال فراوان برای تولید محصولات موردنیاز کوالکام به‌کار گرفته خواهند شد.

TSMC تائید کرده که طی 2 ماه گذشته هیچ سفارش جدیدی را از جانب هواوی دریافت نکرده است

به مارک لیو؛ رئیس TSMC بر اساس آیین‌نامه جدید دولت آمریکا این شرکت از روز 15 مه هیچ سفارش جدیدی را از هواوی دریافت نکرده است. از تاریخ تا به امروز حدودا 2 ماه زمان سپری شده است. وی همچنین اعلام کرد که تامین سفارشات پیشین هواوی تا روز 14 سپتامبر متوقف خواهد شد. این سناریو با فرض عدم تغییر شرایط کنونی و منقضی شدن مهلت زمانی 120 روزه عملی می‌شود.

بعلاوه وی اعلام کرد که طرح توقف تولید محصول شامل “محصولات استاندارد” نخواهد شد. با این‌حال آقای لیو در خصوص منظور خود از عبارت “محصولات استاندارد” هیچ‌گونه توضیح خاصی ارائه نداد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها عبارت “محصولات استاندارد” احتمالا به تراشه‌ای اشاره دارد که توسط واحد های‌سیلیکون هواوی طراحی نشده باشد. این تراشه احتمالا یکی دیگر از محصولات میان‌رده‌ای است که توسط کمپانی‌هایی نظیر کوالکام یا مدیاتک طراحی شده است.

تراشه‌های هواوی

طی سالیان اخیر فروش گوشی‌های هواوی همواره روندی صعودی را تجربه نموده است و این کمپانی پس از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC به‌شمار می‌رود. از نظر اکثر مردم هواوی و TSMC شرکایی نزدیک به یکدیگر هستند. این پدیده بدان معناست که عدم همکاری آن‌ها تبعات زیانباری را برای هر 2 کمپانی به‌دنبال خواهد داشت. بر اساس گزارشات پیشین اخیرا کمپانی TSMC با ارسال نامه‌ای به دولت آمریکا درخواست خود برای اعطای مجوز تامین تجهیزات موردنیاز هواوی پس از اتمام مهلت 120 روزه را مطرح نموده است. از آن زمان به بعد کمپانی همواره چنین گزارشی را تکذیب نموده و ادعا می‌کند که حتی بدون همکاری با هواوی نیز به فعالیت باثبات خود ادامه خواهد داد. برخلاف گمانه‌زنی‌ها درآمد TSMC طی 3 ماهه دوم سال 2020 با افت 14 درصدی همراه نبود؛ بلکه در این مدت درآمدهای کمپانی نسبت به دوره مشابه سال قبل حدودا 28.9 درصد افزایش یافت.

به گفته وندل هانگ؛ معاون ارشد و مدیر مالی TSMC کسب‌وکار کمپانی طی 3 ماهه دوم امسال وضعیتی ثابت را تجربه کرد. این وضعیت در وهله نخست مدیون  راه‌اندازی زیرساخت‌های 5G است که رکود ایجاد شده در سایر پلتفرم‌ها را جبران می‌کند. برای 3 ماهه سوم امسال کمپانی مدیاتک 3 سفارش دیگر را به TSMC ارائه داد. بعلاوه TSMC کماکان به تولید تراشه 5 نانومتری A14 برای اپل ادامه می‌دهد. تراشه‌های اپلی مخصوص کامپیوترهای مک نیز بر پایه معماری ARM طراحی شده و نیازمند فرآیند پیشرفته TSMC هستند. این پدیده از جنبه فنی بدان معناست که TSMC احتمالا خلاء ناشی از کناره‌گیری هواوی را پر کرده است. بعلاوه غول تایوانی نسبت به درآمد آینده خود خوشبین است. بر اساس پیش‌بینی‌ TSMC این شرکت طی 3 ماهه سوم سال 2020 به درآمد 11.2 تا 11.5 میلیارد دلاری دست خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH