دولت آمریکا یک نرم‌افزار ردیابی را درون اپلیکیشن‌های موبایلی پنهان نموده است!

اخیرا میان دولت آمریکا و بسیاری از اپلیکیشن‌های چینی مشکلات فراوانی ایجاد شده است. به گفته مقامات آمریکایی این برنامه‌‌ها با هدف جاسوسی از ایالات‌متحده توسط دولت چین به‌کار گرفته می‌شوند. دولتمردان آمریکا ادعا می‌کنند که این اپلیکیشن‌ها اطلاعات کاربران آمریکایی را جمع‌آوری نموده و آن‌ها را به چین منتقل می‌کند. با این‌حال دولت آمریکا علیرغم عدم دسترسی به شواهد کافی استفاده از اپلیکیشن‌های چینی را ممنوع نموده است. اپلیکیشن وی‌چت و برنامه محبوب تولید ویدیوهای کوتاه با نام TikTok آخرین قربانیان این جدال به‌شمار می‌روند. با این‌حال گزارش جدید نشریه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که با فرض مقصر بودن چین، ایالات‌متحده نیز به اندازه این کشور مقصر است.

بر اساس این گزارش شرکت آمریکایی Anomaly Six LLC نرم‌افزار خود را در بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی ادغام نموده است. چنین اقدامی به کمپانی امکان می‌دهد تا صدها میلیون گوشی هوشمند در سرتاسر جهان را ردیابی نماید. نکته جالب اینکه شرکت Anomaly Six LLC با وزارت دفاع و اطلاعات آمریکا روابط مستحکمی دارد. واقعیت جالب‌تر اینکه بنیان‌گذاران این کمپانی 2 جانباز نظامی ارتش آمریکا با سابقه اطلاعاتی هستند. در حال حاضر نرم‌افزار Anomaly Six LLC در بیش از 500 اپلیکیشن موبایلی فعال است. اکثر این برنامه‌ها توسط کاربران آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آیا این پدیده بدان معناست که جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان خود هیچ اشکالی ندارد؟

شیوه فعالیت کمپانی Anomaly Six LLC

این کمپانی به‌طور مستقل در زمینه توسعه اپلیکیشن‌ها فعالیت نمی‌کند؛ اما با پرداخت مبالغی به توسعه‌دهندگان برنامه از آن‌ها درخواست می‌کند تا کد ردیاب این شرکت را درون اپلیکیشن‌های خود قرار دهند. نرم‌افزار ردیاب داده‌های کاربر را به‌صورت مخفیانه گردآوری نموده و آن‌ها را به موسسه Anomaly Six LLC ارسال می‌کند. گزارش مذکور ادعا می‌کند که این کمپانی داده‌های دریافتی را سازمان‌دهی کرده و آن‌ها را به دولت آمریکا می‌فروشد. نکته جالب اینکه گزارش فوق ادعا می‌کند کلیه اعمال انجام شده توسط این برنامه جنبه قانونی دارند. لذا تا زمانی که این داده‌ها برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار نگیرند؛ هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. با این‌حال تصور کنید که چنین کدی درون یک اپلیکیشن چینی کشف شود. در این‌صورت جنجال ناشی از این رویداد حتی فراتر از تصورات شما خواهد بود. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا در کنار برنامه‌های آمریکایی اپلیکیشن‌های تولید شده در سایر کشورها نیز می‌توانند از این کد ردیاب استفاده کنند؟

خبر خرسندکننده اینکه داده‌های مذکور به‌صورت ناشناس گردآوری می‌شوند؛ بدان معنا که در آن‌ها به هویت دقیق کاربر برنامه اشاره نمی‌شود. با این‌حال وجود چنین برنامه‌هایی داخل گوشی بایستی نگران‌کننده باشد. وجود این اپلیکیشن‌ها در گوشی به فرد صاحب کد امکان می‌دهد تا از محل زندگی، اشتغال، استراحت، غذا خوردن و سایر اطلاعات کاربر مطلع شود. بدین‌ترتیب تمامی رفتارهای کاربران قابل مشاهده بوده و در صورت لزوم ارزیابی آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. یقینا بسیاری از کاربران بابت وجود چنین برنامه‌هایی درون هندست خود احساس خوشایندی نخواهند داشت.

برای اطلاع از اسامی اپلیکیشن‌های حاوی این کد کماکان بایستی منتظر بمانیم. متاسفانه نشریه وال استریت ژورنال به عناوین این اپلیکیشن‌ها اشاره نکرده است؛ با این‌حال کمپانی Anomaly Six LLC صحت این گزارش را تائید نموده است. هنوز مشخص نیست که دولت آمریکا از این داده‌ها به چه ترتیبی استفاده می‌کند؛ اما اطلاعات مذکور احتمالا به منظور حفاظت از شهروندان و اهداف ضد تروریسم به‌کار گرفته می‌شوند؛ موضوعی که یک توجیه معمول برای جاسوسی به‌شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH