تلویزیون شفاف شیائومی

شیائومی اولین تلویزیون شفاف جهان با نام Mi TV LUX OLED Transparent Edition را به بازار عرضه کرد

شیائومی در روز گذشته از اولین تلویزیون دارای پنل شفاف OLED در جهان رونمایی کرد. البته، این محصول اولین تلویزیون شفاف دنیا نیست، اما اولین محصولی است که به تولید انبوه رسیده و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. این تلویزیون با نام Mi TV LUX OLED Transparent Edition شناخته می‌شود و افراد می‌توانند آن را خریداری کنند. تلویزیون جدید شیائومی در کنار تلفن هوشمند Mi 10 Ultra معرفی شده است.

تلویزیون مورد بحث ما از یک پنل شفاف OLED استفاده می‌کند که جذابیت بصری بسیار جالبی دارد. این تلویزیون در هنگام خاموش بودن مانند یک پنجره بوده و در هنگام روشن بودن نیز تصاویر را به صورت شناور نمایش می‌دهد.

تلویزیون Mi TV LUX OLED Transparent Edition به یک پنل OLED شفاف 55 اینچی مجهز شده است. براساس گفته‌های شیائومی، نسبت کنتراست استاتیک این محصول 150000:1 بوده و از رنگ‌های 10 بیتی پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین، پنل تلویزیون جدید شیائومی 93 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد. نرخ رفرش پنل فوق به 120 هرتز می‌رسد و از فناوری MEMC با نرخ 120 هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. شیائومی ادعا می‌کند که نرخ پاسخگویی پنل تلویزیون 1 میلی‌ثانیه است.

محصول جدید شیائومی از چیپست سفارشی 9650 شرکت مدیاتک استفاده می‌کند. به علاوه، یک موتور پردازش تصویر اختصاصی با نام AI Master Smart Engine در این تراشه مورد استفاده قرار گرفته که که بیش از 20 الگوریتم بهینه‌سازی برای حالت‌های عمومی دارد و الگوریتم‌های ویژه‌ای برای بهینه‌سازی پنج سناریو اصلی آن در نظر گرفته شده است.

این تلویزیون برای پخش صدا از قابلیتی موسوم به AI Master کمک می‌گیرد که با تشخیص نوع محتوای پخش شده می‌تواند حالت‌های صوتی را به صورت خودکار انتخاب کند. لازم به ذکر است که Mi TV LUX OLED Transparent Edition از فناوری صدای Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کند.

ضخامت قاب تلویزیون شیائومی 5.7 میلی‌متر است که برروی یک پایه دایره‌ای شکل قرار دارد. با توجه به قرار گرفتن پنل برروی پایه نمی‌توان آن را برروی دیوار یا یک پایه جدا نصب کرد. در بخش نرم‌افزار Mi TV LUX OLED از نسخه سفارشی رابط کاربری MIUI برای تلویزیون استفاده شده است. که قابلیت‌ها و امکانات متنوعی را در قالب پنل شفاف به کاربر ارایه می‌دهد. از سایر قابلیت‌های نرم‌افزاری این محصول می‌توان به حالت همیشه روشن صفحه‌نمایش در هنگام خاموش بودن تلویزیون اشاره کرد. در این حالت می‌توان متن‌ها و تصاویر را در هنگام خاموش بودن تلویزیون مشاهده کرد.

تلویزیون شفاف شیائومی

فناوری نمایشگرهای شفاف چندان هم جدید نیست. احتمالا شما نیز قبلا این نوع نمایشگرها را در ویترین فروشگاه‌ها یا سایر مکان‌ها دیده باشید. این فناوری می‌تواند در پنل‌های OLED و LCD مورد استفاده قرار بگیرد. البته، برای بهره‌گیری از این فناوری در پنل‌های LCD به نور پس‌زمینه و شیشه ضخیم‌تری نیاز خواهیم داشت.

شرکت کره‌ای ال‌جی در سال گذشته میلادی یک تلویزیون شفاف را معرفی کرد و قول داد آن را در سال آینده وارد بازار کند. با این حال، ال‌جی هنوز تلویزیون شفاف خود را به بازار عرضه نکرده و به نظر می‌رسد که برنامه‌های خود درباره این موضوع را تغییر داده است. به همین دلیل، تلویزیون هوشمند Mi TV LUX Transparent Edition شرکت چینی شیائومی به عنوان اولین تلویزیون شفاف به مرحله تولید انبوه رسیده و افراد می‌توانند آن را خریداری کنند. شیائومی به احتمال زیاد در این تلویزیون از پنل شفاف ال‌جی استفاده کرده است، چرا که ال‌جی مدت‌ها برروی این فناوری کار می‌کند.

تلویزیون شفاف شیائومی

درباره نحوه کار کردن این پنل‌ باید بگوییم که میان پنل OLED شفاف و نوع استاندارد آن هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد. کانال یوتیوب Linus Tech Tips در سال گذشته میلادی به سراغ نمونه اولیه تلویزیون شفاف ال‌جی رفت تا بتواند از نحوه کار آن آگاه شود. شما می‌توانید در ویدیو زیر از چگونگی عملکرد فناوری پنل‌های شفاف OLED مطلع شوید.

ناگفته نماند که این محصول برای افرادی که به دنبال تلویزیون‌هایی با کیفیت تصویر بالا هستند، مناسب نیست. زیرا تصویر نمایش داده شده برروی پنل تلویزیون‌های شفاف بسته به نور محیط، تا حدی متفاوت بوده و در صورت قرار دادن آن در کنار پنجره یا محیط‌های پرنور نمی‌توان انتظار داشت که تصاویری با کیفیت و وضوح بالا در آن را مشاهده کرد. به عبارتی دیگر، این نوع تلویزیون‌ها برای مصارف معمولی مناسب هستند.

قیمت تلویزیون Mi TV LUX OLED Transparent Edition شیائومی 49999 یوآن چین (معادل 7200 دلار آمریکا) است. فروش این دستگاه از تاریخ 16 اوت (26 مرداد) در چین آغاز می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH