فناوری جدید 3D Stacking سامسونگ به کاهش اندازه تراشه‌های 7 نانومتری کمک می‌کند

اگرچه تولید تراشه‌های 7 نانومتری دستاوردی بزرگ در سال 2020 به‌شمار می‌رود؛ اما اکنون کمپانی‌های مختلف در مسیر استفاده از تراشه‌های پیشرفته نسل آینده با لیتوگرافی 5 نانومتری به پیش می‌روند. بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی‌هایی نظیر اپل و هواوی از نخستین تراشه‌های 5 نانومتری خود طی ماه‌های آینده رونمایی خواهند کرد. سامسونگ پیش‌تر تولید انبوه تراشه 5 نانومتری نسل آینده خود را آغاز نموده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها این تراشه همراه با پرچم‌داران سری گلکسی S21 یا احتمالا گلکسی S30 معرفی خواهد شد. سامسونگ با وجود تمرکز بر طراحی تراشه نسل آینده خود در راستای ارتقاء استاندارد معروف 7 نانومتری به سختی تلاش می‌کند. با این‌حال چنین رویکردی ابدا شگفت‌آور نیست؛ چرا که انتظار می‌رود معماری 7 نانومتری نهایتا در سایر تراشه‌های میان‌رده نیز به‌کار گرفته شود. غول کره‌ای امروز اعلام کرد که در زمینه پیاده‌سازی فناوری پشته سه‌بعدی (3D Stacking) روی تراشه‌های 7 نانومتری مبتنی بر فرآیند EUV به موفقیت دست یافته است.

سامسونگ این فناوری جدید را eXtended-Cube یا X-Cube نامگذاری نموده است. این فرآیند شامل استقرار پشته‌ای SRAM روی یک برد منطقی است. این فرآیند با استفاده از نیمه‌هادی سامسونگ و از طریق فناوری TSV انجام شده و طی آن جهت اتصال لایه‌ها روی تراشه از سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. این فرآیند در مقایسه با الگوی مورد استفاده در نیمه‌هادی‌های سیستمی متعارف نظیر CPU و GPU که دارای بردهای منطقی هستند؛ تا حدودی متفاوت خواهد بود. در این موارد حافظه‌های SRAM روی یک صفحه مشابه مستقر می‌شوند؛ در حالی‌که در فناوری X-Cube این SRAMها به‌صورت پشته‌ای روی صفحات منطقی قرار می‌گیرند. این فناوری به کاهش اندازه تراشه و صرفه‌جویی بهتر در مصرف انرژی کمک خواهد کرد. همچنین سامسونگ اعلام کرده که این فرآیند جدید موجب افزایش سرعت انتقال داده خواهد شد.

تحول بزرگ در عصر آینده متعلق به تراشه‌های 5 نانومتری است؛ اما این پدیده مانع از توسعه تراشه‌های 7 نانومتری نخواهد شد

سامسونگ اعلام کرده که به تلاش‌های خود در راستای توسعه هرچه بیش‌تر این فناوری ادامه خواهد داد. سامسونگ خواهان شهرت هرچه بیش‌تر فناوری پیشرفته خود در تولید نیمه‌هادی‌ها است. متاسفانه دقیقا مشخص نیست که سامسونگ در کدام‌یک از محصولات خود از این فناوری بهره خواهد برد. بر اساس گزارشات اولیه اسمارت‌فون گلکسی S21 احتمالا از ورژن ارتقایافته تراشه اگزینوس 990 استفاده خواهد کرد. این تراشه احتمالا بر پایه فناوری اخیرا معرفی شده توسط سامسونگ تولید خواهد شد. در سوی دیگر اسمارت‌فون گلکسی S21 اولترا به منظور نمایش دستاوردهای فنی جدید سامسونگ در بخش تراشه از چیپست 5 نانومتری اگزینوس 1000 بهره خواهد برد.

اکنون همگی می‌دانیم که تراشه‌های اگزینوس محبوب‌ترین گزینه در میان کاربران اسمارت‌فونی به‌شمار نمی‌روند. با این‌حال سامسونگ برای تولید اسمارت‌فون‌های اختصاصی خود در اقصی نقاط جهان کماکان از این تراشه‌ها استفاده می‌کند. بنابراین مشاهده تلاش‌های مداوم و همه‌جانبه کمپانی جهت ارتقاء عملکرد تراشه‌های خود مایه خرسندی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH