دیجی‌کالا در خلق تجربه کاربری موفق از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند؟

خرده‌فروشی‌های آنلاین بزرگ، مبتنی بر دانش فنی و پلتفرم‌های پیچیده‌ زیرساختی هستند تا توان عملیاتی خرید همزمان چند صد هزار نفر اعم از سامانه‌های پردازش آنلاین درخواست‌ها، خریدها و سفارش‌ها، جست‌وجوها، پیشنهادات و ردگیری علاقه‌مندی‌های کاربران را فراهم کنند. هوشمندسازی این فرآیندها و سامانه‌ها که به یک خرید لذت‌بخش و دل‌نشین کاربر منجر می‌شود؛ پیچیدگی‌ها را افزایش می‌دهد و نیازمند توسعه فنی گسترده ولی بسیار با اهمیتی است.

به همین دلیل، در جهان تنها معدود خرده‌فروشی‌های آنلاینی را می‌توان یافت که یک پلتفرم هوشمند و اختصاصی برای خود توسعه داده و از زیرساخت و لجستیک کاملا فناورانه و مدرنی سود ببرند. بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در همین بخش توان رقابت نداشته و نمی‌توانند سهم بزرگی از بازار را داشته باشند یا یک تجربه خرید درست و موفق برای مشتری بسازند.

نوآوری، هوشمندی، پیشگامی و سادگی کلیدهای موفقیت یک پلتفرم زیرساختی خرید آنلاین برای خرده‌فروشی‌ها هستند. اگر کاربر تشخیص دهد در خرید از این فروشگاه هیچ خلاقیت و ابتکاری در کار نیست؛ با سیستم هوشمندی روبرو نبوده و تاریخ مصرف گذشته است؛ قید خریدهای بعدی از آن را می‌زند.

دیجی‌کالا از همان روز نخست، اهمیت بسیار بالایی برای تجربه خرید هوشمند و دل‌پذیر مشتری قائل بوده و به دنبال بهبود و توسعه زیرساخت فناوری‌های خود رفت. این پلتفرم به تدریج تیمی از بهترین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان داخلی و خارجی را گردهم آورده و از بهترین ابزارها و روش‌های فناوری محور برای توسعه زیرساخت خود استفاده کرد.

حاصل سال‌ها توسعه و بهبود الگوریتم‌ها و فرآیندها در این فروشگاه، دست یافتن به یک پلتفرم اختصاصی و منحصربه‌فرد است که جزو دارایی‌های مهم دیجی‌کالا است و ده‌ها فروشگاه دیگر در پی تقلید و پیاده‌سازی آن هستند. هنگامی که یک مشتری خریدی لذت‌بخش از سایت یا اپلیکیشن دیجی‌کالا دارد؛ در حقیقت باید به پای این زیرساخت و پلتفرم نوشته شود.

الگوریتم‌های هوشمند تجربه خرید

اگر تجربه خرید از فروشگاه دیجی‌کالا را داشته باشید؛ حتما متوجه پیشنهادات خرید هوشمند؛ جست‌وجوهای هدف‌دار و سفارشی شدن نمایش محصولات و کالاها شدید. چگونه دیجی‌کالا متوجه می‌شود دنبال چه کالاهایی هستید یا علاقه‌مندی شما چه گروهی از محصولات است؟

شاید برای ما این موضوع ساده باشد و به آن عادت کرده باشیم ولی در پشت صحنه، هزاران الگوریتم هوشمند برنامه‌نویسی و ده‌ها فناوری و تکنیک به‌روز دنیا به کار گرفته شدند تا تجربه خرید این چنینی داشته باشیم.

دیجی‌کالا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و به طور دقیق‌تر یادگیری عمیق (Deep Learning) سعی می‌کند براساس سابقه خریدهای قبلی و جست‌وجوهای یک کاربر، پیشنهادات خرید هوشمند و هدف‌دار مطابق با نیاز و سلیقه کاربر به او ارایه بدهد. این پیشنهاد خرید هوشمند باعث می‌شود کاربر سریع‌تر به کالای مورد دلخواهش برسد و بهترین خرید را داشته باشد.

وقتی وارد صفحه اصلی دیجی‌کالا می‌شوید؛ به طور خودکار باکس‌های آخرین خریدها، خریدهای مرتبط، جدیدترین محصولات در دسته خریدهای قبلی، پرفروش‌ترین خریدهای مرتبط با علاقه‌مندی‌های خود و همین‌طور محصولات جست‌وجو یا بازدید شده را می‌بینید. تجربه و آمار ثابت کردند؛ درصد بسیاری از خریدهای آتی ما در همین پیشنهادات هوشمند دیجی‌کالا هستند.

از سوی دیگر، کاربر می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های جست‌وجو مبتنی بر دستورات صوتی و فناوری تشخیص صدا (Voice Recognition) در چندین میلیون محصول و کالای مارکت‌پلیس دیجی‌کالا گشت‌وگذار داشته باشد. بسیاری از کاربران قادر به تایپ یا درست‌نویسی نام یک کالا نیستند و جست‌وجوی صوتی نعمت بزرگی برای آن‌ها به حساب می‌آید.

فناوری دیگری که دیجی‌کالا برای ثبت یک خرید موفق و کاربرپسند توسعه داده است؛ هوشمندسازی و بهینه‌سازی جست‌وجوها براساس سابقه جست‌وجوهای قبلی کاربر است.

نزدیک به ۳ میلیون کالا و محصول روی فروشگاه دیجی‌کالا ثبت شده و قطعا جست‌وجو در همه آن‌ها بسیار وقت‌گیر و خسته کننده است؛ اما دیجی‌کالا با راه‌اندازی جست‌وجوی هوشمند و بهینه‌سازی مرتب الگوریتم‌های خود سعی می‌کند ابتدا جست‌وجو در دسته‌های کالایی مورد علاقه یا مشابه جست‌وجوهای قبلی شما را آغاز کند تا زودتر به نتیجه برسید و در کمتر از چند ثانیه؛ همان نخستین کالاهای نشان داده شده؛ همانی باشند که دنبالش هستید.

هوشمندی دیجی‌کالا به اینجا ختم نمی‌شود و ضمن اینکه با فناوری و الگوریتم پیشرفته AutoComplete سعی می‌کند ادامه نام محصول را حدس بزند و به شما نشان دهد؛ نتایج جست‌وجوها را هم رتبه‌بندی و اولویت‌دهی می‌کند. این فناوری بر اساس تعداد کلیک و نرخ تبدیل کلیک‌ها به نتایج و خریدهای موفق پیاده‌سازی شده است. لذا، بارها تجربه کردیم کالایی که در دیجی‌کالا جست‌وجو می‌کنیم؛ همان نتیجه پیشنهادی نخست یا جزو چندتای ابتدایی و در ردیف اول است.

الگوریتم‌های هوشمند فناوری مالی و پرداخت آنلاین

آیا هوشمندی دیجی‌کالا فقط در بخش نمایش و جست‌وجوهای کالا است؟ قطعا این‌طور نیست و بخش اعظمی از تجربه خرید دوست‌داشتنی ما روی دیجی‌کالا به فناوری‌های پرداخت آنلاین و مالی برمی‌گردد.

شما با هر دستگاهی اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل وارد شوید؛ هویت و پروفایل شما درست تشخیص داده شده و با فرد دیگری اشتباه گرفته نمی‌شوید.

می‌توانید کیف پول الکترونیکی (E-Wallet) داشته باشید و با آن سفارش‌های خرید خود را پرداخت کنید. داشبورد هوشمند این فروشگاه اجازه می‌دهد انواع کالاها را در سبد خرید خود قرار داده و به ترتیب در سفارش‌های مختلف، پرداخت و سپس برای هریک روز و زمان مشخصی جهت تحویل رزرو کنید. انواع کارت و کد تخفیف را وارد داشبورد خریدهای خود کرده یا به ازای هر خرید یک امتیاز در باشگاه دیجی‌کلاب داشته باشید.

از سوی دیگر باید به فناوری و الگوریتم‌های درگاه پرداخت هوشمند (Smart IPG) اشاره کرد که امکان خریدی سریع و راحت را برای همه کاربران فراهم می‌کند. دیجی‌کالا می‌گوید این زیرساخت پرداخت آنلاین، توان پاسخ‌گویی به ۳۰ هزار تراکنش در هر لحظه را دارد.

یکی دیگر از فناوری‌هایی که دیجی‌کالا در راستای خدمت به مشتری و فروشگاه‌ها توسعه و راه‌اندازی کرده است؛ قیمت‌گذاری هوشمند و فراهم کردن خرید اقساطی و اعتباری است. به عنوان مثال، راه‌اندازی سرویس «دیجی‌پلاس» و اشتراک در آن به کاربرانی که مرتبا روی این فروشگاه خرید و سفارش دارند؛ امکانات و تسهیلاتی می‌دهد که شامل کاربران عادی نمی‌شود. کاربران در دیجی‌پلاس می‌توانند در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی داشته باشند یا هدایای نقدی برای هر خرید به‌دست بیاورند.

الگوریتم‌های هوشمند لجستیک و پردازش کالا

دیجی‌کالا ظرفیت پردازش ۵۰۰ هزار سفارش را طی یک روز دارد. در هر لحظه ۳۰ هزار کاربر یا سفارش پردازش می‌شود. انبارش، پردازش و توزیع کالاها فرآیندی زمان‌بر و پیچیده است ولی الگوریتم‌های هوشمند و خودکار دیجی‌کالا آن را ساده و امکان‌پذیر کردند.

این الگوریتم‌ها کمک می‌کنند یک سفارش به طور هوشمند رهگیری (Order Tracking) و کارهای مربوط به پردازش و آماده‌سازی آن به طور خودکار انجام شود. در انبار، الگوریتم‌های نوشته شده کمک می‌کنند سفارش‌ها زودتر مرتب‌سازی و کالاهای مرتبط با آن‌ها یافت شوند. الگوریتم‌های برداشت کالا (Item Picking) فرآیند آماده‌سازی و بسته‌بندی کالا را تسریع می‌بخشند.

از سوی دیگر، الگوریتم‌های پیشرفته باز به کمک آمده و مسیر پیک‌ها را مشخص می‌کنند (Delivery Routing) تا هر پیک با پیمودن کمترین مسیر، بیشترین سفارش را تحویل دهد.

این‌گونه است که دیجی‌کالا می‌تواند چند صد هزار سفارش کالای متنوع و متفاوت از یکدیگر را در طی یک روز پردازش کرده و تحویل دهد؛ در حالی‌که کمترین اشتباه و جابه‌جایی رخ دهد. بدون توسعه الگوریتم‌های هوشمند لجستیک و پردازش کالا، تقریبا این کار غیرممکن بود و همه تلاش‌های صورت گرفته در بخش‌های دیگر بی‌نتیجه می‌ماند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا به تماشای ویدیوی زیر که نگاهی به فناوری‌های دیجی‌ کالا در بخش زیر ساخت دارد، بیاندازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH