استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن بهترین ماسک محافظ در برابر کرونا

بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیش‌تر بیماری کووید 19 استفاده از ماسک را به مردم توصیه می‌کنند. با این‌حال اشکال بسیار متنوعی از ماسک‌ها از انواع مخصوص جراحی گرفته تا نمونه‌های پارچه‌ای خانگی قابل دسترس هستند. اما کدام‌یک از مدل‌های ماسک بهترین نمونه به‌شمار می‌رود؟

محققان دانشگاه Duke تصمیم گرفتند تا به منظور شناسایی موثرترین ماسک‌ها برای حفاظت از کاربران در برابر بیماری کووید 19 از توانمندی‌های فناوری هوش مصنوعی استفاده کنند. این آزمایش شامل استفاده از یک جعبه سیاه (Black Box)، ماژول لیزر و یک دوربین اسمارت‌فونی همراه با الگوریتمی جهت کمک به محاسبه نتایج است. در این آزمایش کاربر ماسک را روی صورت خود قرار داده و با صحبت کردن داخل جعبه سیاه عبارت “Stay Healthy, people” را بیان می‌کند. در هنگام صحبت کردن فرد، ماژول لیزر و دوربین تلاش می‌کنند تا میزان ذرات بزاق معلق شده در هوا را اندازه‌گیری نمایند. بدین‌ترتیب هرچه میزان ذرات ساطع شده کمتر باشد؛ ماسک مورد استفاده ایمن‌تر یا موثرتر است.

محققان با توجه به یافته‌های آزمایش اعلام کردند که ماسک N95 مناسب بهترین کارآیی را ارائه خواهد داد. ماسک‌های ویژه جراحی و مدل‌های ساخته شده از پلی‌کربنات و پنبه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آن‌ها همچنین دریافتند که ماسک‌های ساخته شده از دستمال‌های گلدار یا انواع تولید شده با پشم گوسفند یا سار جانوران کمترین میزان کارآیی را داشته و ظاهرا مضرات استفاده از آن‌ها حتی بیش‌تر از نپوشیدن ماسک است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH