پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر

آموزش پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر آن

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم در سرتاسر جهان نسبت به سطوح آلوده بسیار حساس شده‌اند. اگر قصد پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر آن هستید، آنگاه در ادامه این مطلب می‌توانید روش‌های پیشنهادی ما را امتحان کنید. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

هر چند که سطوحی همانند گوشی، لباس، بسته‌های پستی و … شایع‌ترین روش‌های انتقال ویروس کرونا نیستند، اما در هر صورت چنین مواردی مخصوصا گوشی هوشمند شما، می‌توانند هر نوع آلودگی‌ را به انگشتان و در ادامه به‌ صورت شما نیز منتقل کنند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که RNA ویروس کرونا می‌تواند در برخی از سطوح همانند گوشی هوشمند شما، تا 9 روز و بیشتر نیز دوام آورد. اما هنوز مدرک چندانی در رابطه با خطرناک بودن این ویروس پس از این دوران در دسترس نیست.

با افزایش مبتلایان به این بیماری در سرتاسر جهان، بهتر است که دستان خود را به‌درستی شسته و همچنین از یک سپر محافظتی صورت نیز استفاده کنید. حال در اینجا موضوع پاکسازی بی‌خطر و درست گوشی از ویروس کرونا مطرح می‌شود؛ یعنی روشی که این ویروس را از بین برده و در عین حال نیز به دستگاه شما آسیب نرساند.

در ادامه به روش‌هایی جهت ضدعفونی کردن و پاکسازی گوشی از ویروس کرونا و سایر آلودگی‌ها همانند اثرانگشت، گردوخاک، پرز و موارد آرایشی می‌پردازیم (جهت از بین بردن مورد آخر نباید از پاک کننده‌های مخصوص این مواد استفاده کرد). همچنین شیوه‌های مراقبت از گوشی‌های مقاوم در برابر نفوذ آب را نیز بحث خواهیم کرد.

ضدعفونی کردن گوشی: دستمال مرطوب، نه الکل خالص!

شاید پس از استفاده از دستگیره درب‌های عمومی و یا سبدهای خرید، به فکر استفاده از الکل نیز بیفتید. این کار را انجام ندهید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا روکش ضد چربی و ضد آب نمایشگر و سایر بخش‌های دستگاه شما از بین برود.

بهتر است در زمینه تهیه ترکیب آب و الکل نیز دقت کنید تا بدین ترتیب به گوشی خود آسیب نرسانید. بهترین گزینه، استفاده از آب‌های ضدعفونی کننده بوده که 70 درصد ترکیب آن‌ها نیز از الکل ایزوپروپیل تشکیل شده است.

اکنون اپل نیز مشکلی با استفاده از دستمال مرطوب جهت پاک کردن گوشی‌های خود، ندارد. شرکت مخابراتی AT&T نیز بیان می‌دارد که کاربران باید به خاموش کردن و جدا کردن گوشی خود از شارژ پرداخته و سپس مقداری ضدعفونی‌ غیرساینده (یا ایزوپروپیل 70 درصد) را بر روی یک دستمال بدون پرز اسپری کنند. در این زمینه نباید از دستمال توالت استفاده شود، زیرا بیش از حد ساییدگی دارد. سامسونگ نیز اظهار می‌دارد که کاربران می‌توانند از محلول 70 درصد اتانول یا ایزوپروپیل به همراه یک دستمال میکروفیبر بهره ببرند. یکی از ابزارهایی که می‌توانید جهت پاکسازی روزانه از آن بهره ببرید، نور فرابنفش است، هر چند که در رابطه با ویروس کرونا مورد آزمایش چندانی قرار نگرفته است.

شیوه پاک کردن اثرانگشت از نمایشگر گوشی

جلوگیری از ایجاد اثرانگشت تقریبا غیرممکن است، زیرا پوست شما به‌صورت مداوم چربی تولید می‌کند. بنابراین هر بار که گوشی خود را برمی‌دارید، اثرانگشت شما نیز بر روی آن باقی خواهد ماند.

در این زمینه یکی از بهترین راه‌کارها، استفاده از پارچه میکروفیبر است. اگر هم مقدار آلودگی خیلی زیاد باشد، آنگاه می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید (آب را بر روی خود گوشی نریزید). این روش را می‌توانید در تمامی سطوح گجت خود به کار ببرید. جهت راحتی کار نیز می‌توانید یک استیکر پاک کننده نمایشگر را بر روی پشت گوشی خود قرار داده و در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

گردوخاک و پرزها را با این روش از بین ببرید

گردوخاک و پرزهای پارچه می‌توانند حاوی ویروس کرونا بوده و در شکاف‌های گوشی شما، خود را جای دهند. یکی دیگر از روش‌های پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر می‌تواند یک نوار اسکاچ باشد. با استفاده از این ابزار می‌توان شکاف‌ها و نقاط چین‌دار را تمیز کرد. اگر نقاطی در گوشی شما وجود دارند که اسکاچ نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند، آنگاه می‌توانید از یک خلال دندان یا جریان هوای فشرده استفاده کنید.

مواد آرایشی را بدون خطر، پاکسازی کنید

بیشتر افرادی که از مواد آرایشی صورت استفاده می‌کنند، پس از برقراری تماس تلفنی با گوشی خود، مقداری از این مواد را به نمایشگر دستگاه منتقل می‌کنند. لازم به ذکر است که به دلیل واکنش‌های شیمیایی خاصی، نباید از تمیزکننده‌های مواد آرایشی در گوشی‌ها نیز استفاده کنید.

در این زمینه ابزارهای خاصی وجود داشته که معمولا موادی همانند الکل، کلر، آمونیاک یا فسفات را که منجر به از بین رفتن محافظ نمایشگر می‌شوند، در ترکیب خود به همراه ندارند. همچنین در این زمینه می‌توانید مقداری آب را بر روی یک پارچه میکروفیبر پاشیده و سپس عملیات پاکسازی را آغاز کنید (به یاد داشته باشید که نباید پارچه را تماما خیس کنید).

آیا می‌توان گوشی‌های ضدآب (مقاوم در برابر آب) را شست؟

اگر یک گوشی ضدآب دارید (منظور آن‌هایی بوده که از گواهینامه IP67 و بالاتر برخوردار هستند)، پس می‌توانید آن‌ را در آب شست‌وشو دهید. مثلا گوشی‌هایی همانند آیفون 7 و یا مدل‌های جدید گلکسی سامسونگ، می‌توانند در عمق 3 فوتی زیر آب، به مدت 30 دقیقه دوام آورند. البته گزینه بهتر این است که گجت خود را با یک دستمال مرطوب تمیز کرده و سپس با یک دستمال خشک، تمامی نقاط آن را رطوبت‌گیری کنید.

غرق کردن گوشی در آب و یا قرار دادن آن در زیر شیر آب، باعث می‌شود تا رطوبت به درگاه‌های آن وارد شده و در نتیجه باید زمان بیشتری را صرف خشک کردن آن کنید. به یاد داشته باشید که مقاوم بودن گوشی‌ها در برابر آب، بیشتر به این دلیل است که بتوانید در داخل مکان‌های مرطوب همانند استخر، با خیالی آسوده از گجت خود استفاده کنید.

پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر

در تمیز کردن گوشی خود، از این 9 مورد استفاده نکنید

ضدعفونی‌کننده دست

از آنجایی که برخی از ضدعفونی‌ کنندگان دست موادی همچون خوش‌بو کننده‌ها و اتیل را در خود دارند، پس بهتر است که از آن‌ها استفاده نکنید. البته اگر در بیرون به چیزی دست زده‌اید، آنگاه بهتر است که پیش از لمس گوشی، دستان خود را ضدعفونی کنید. در این زمینه نیز محصولات شرکتی بهتر از ترکیب‌های دست‌ساز عمل می‌کنند.

شیشه پاک‌کن

شاید استفاده از شیشه پاک‌کن‌ها بتواند پنجره‌های خانه شما را برق بیندازد، اما نباید از چنین موادی جهت تمیز کردن گوشی خود نیز استفاده کنید، زیرا محافظ نمایشگر برخی از دستگاه‌ها همانند آیفون XR، به این مواد واکنش نشان می‌دهد.

استفاده از تمیزکننده‌های قوی می‌تواند محافظ نمایشگر شما را ضعیف کرده و در نتیجه آن را بیشتر مستعد خراش کند. جیمز لی‌بیو (James LeBeau)؛ دانشیار علوم و مهندسی مواد در MIT می‌گوید که تمیزکننده‌هایی که از عوامل سایشی استفاده می‌کنند، باعث خواهند شد تا سطوح گوشی‌ها نیز خراشیده شوند.

تمیزکننده‌های آشپزخانه

ویژگی‌ ضدخش نمایشگر گوشی‌ها به‌راحتی تحت‌ تأثیر مواد پاک کننده قرار نمی‌گیرد، اما هنوز هم مسئله آسیب به لایه‌های محافظتی، مطرح است. به همین دلیل است که شرکتی همانند اپل از کاربران می‌خواهد که از پاک کننده‌های خانگی همانند سفیدکننده‌ها استفاده نکنند. چنین موادی می‌توانند به لایه محافظ نمایشگر آسیب برسانند.

دستمال توالت

شاید چنین دستمال‌هایی جهت تمیز کردن میز مناسب باشند، اما گوشی، خیر. چنین دستمال‌هایی می‌توانند تکه‌تکه شده‌ و حتی خراش‌هایی را نیز بر روی گوشی شما ایجاد کنند.

مالش الکل

استفاده از الکل به مرور زمان باعث می‌شود تا لایه محافظتی گوشی شما ضعیف‌تر شده و در نتیجه دستگاه شما بیشتر مستعد جذب خراش شود. بنابراین بهتر است که مخصوصا در هنگام پاک کردن محصولات اپل، از این ماده استفاده نکنید.

پاک‌کننده مواد آرایشی

برخی از این مواد چندان با ترکیبات شیمیایی نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی سازگار نیستند، بنابراین بهتر است که به‌جای استفاده از آن‌ها، از دستمال مرطوب بهره جویید.

هوای فشرده

گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های ظریفی هستند، بنابراین مقدار زیادی هوای فشرده می‌تواند به تجهیزات آن‌ها از جمله میکروفن، آسیب برساند.

مایع دستشویی و ظر‌فشویی

تنها راه استفاده از مایع‌های دستشویی و ظرفشویی جهت تمیز کردن گوشی‌ها، این است که آن‌ها را با آب ترکیب کنید. هر چند که بهتر است بازهم از دستمال مرطوب استفاده کنید.

سرکه

سرکه می‌تواند برای نمایشگر گجت‌ها بسیار مضر باشد. بنابراین بهتر است که از ترکیب 50 درصد سرکه و 50 درصد آب، آن هم فقط برای ناحیه‌های کناری و پشتی استفاده کنید.

1 در مورد “آموزش پاکسازی گوشی از ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به نمایشگر آن”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH