طرح صیانت از فضای مجازی

نظرات موافقان و مخالفان طرح صیانت از فضای مجازی؛ از دیدار جهرمی و قالیباف تا دعوت به مناظره!

انتشار جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده، حواشی متعددی را ایجاد کرده است. روز گذشته تعدادی از نمایندگان در فضای مجازی مخالفت خود با این طرح را اعلام کردند همچنین رئیس مجلس و وزیر ارتباطات با یکدیگر دیدار داشتند و در مورد ابعاد مختلف این طرح به گفتگو پرداختند.

بر اساس واکنش‌ها و اتفاقاتی که طی 24 ساعت گذشته رخ داده، به نظر می‌رسد تعداد مخالفین طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی بیشتر از موافقان این طرح باشد یا حداقل به دلیل فضای منفی که نسبت به این طرح در فضای مجازی شکل گرفته در حال حاضر موافقان این طرح به صورت علنی حمایت خود را اعلام نکرده‌اند.

رئیس مجلس مخالف طرح‌های تهدید انگاری در فضای مجازی

طبق اعلام بابک نگاهداری، رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی از وزارت ارتباطات به همراه معاونین خود به مجلس آمد تا دیداری با ریاست مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

نگاهداری اصلی‌ترین محورهای این دیدار را تاکید رئیس مجلس بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دولت الکترونیک و فضای مجازی برای مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال و ارائه خدمات بر بستر فناوری‌های نوین ذکر کرد.

طرح صیانت از فضای مجازی

رئیس حوزه ریاست مجلس همچنین اعلام کرد که ریاست مجلس در این جلسه به موضوعاتی مانند توجه بیشتر به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی، ایجاد زیر ساخت برای تولید محتوا، کاهش رویکردهای تهدیدی و غیرمنطقی، جامعیت محور بودن طرح‌ها و تصمیم‌ها به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آمادگی مجلس برای طرح‌‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات تاکید داشتند.

مجتبی توانگر و اردشیر مطهری نیز از جمله نمایندگانی بودن که مخالفت خود با این طرح را اعلام و به وابسته بودن معیشت درصد کثیری از مردم به فضای مجازی و کارآمد نبودن این راهکار‌ها تاکید کردند.

دفاع جدی از طرح صیانت از فضای مجازی

اما نصرالله پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 و ارائه دهنده طرح ” صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی ” با انتقاد جدی از وضعیت کیفیت، هزینه و ارائه خدمات در ایران و با اعلام این نکته که طرح مذکور در سال 97 نیز در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفت، عنوان کرد: ایران بدترین کیفیت اینترنت را با بیشترین هزینه ارائه می‌دهد.

وضعیت نامناسب اینترنت در ایران دلیل پیشنهاد طرح صیانت از فضای مجازی

وی با انتقاد نسبت به وضع اینترنت کشور گفت: اینترنت ما حتی از کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق هم ضعیف‌تر است. در عین حال مردم ما بیشترین هزینه را برای دریافت خدمات اینترنتی پرداخت می‌کنند. دولت سالانه چندین هزار میلیارد تومان از درآمدهای این بخش برداشت می‌کند و با این وجود باز هم برای اینترنت از مردم مالیات می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید نا امنی کاربران در فضای مجازی افزود: امنیت فضای مجازی برای ما بدترین نوع امنیت است. پرونده‌های حجیم شکایات در پلیس فتا که در حوزه امنیتی شخصی کاربران است، گواه این موضوع هستند که امنیت اجتماعی و شخصی کاربران در فضای مجازی تامین نمی‌شود. همچنین دسترسی مساوی کاربران با سنین مختلف، آسیب پذیری کودکان در این فضا را افزایش داده و خانواده‌ها نگران این موضوع هستند.

نصرالله پژمانفر در خصوص هزینه‌های اضافی پهنای باند گفت: ما تنها کشوری هستیم که هم تولید کننده محتوا و هم مصرف کننده برای بارگذاری و دانلود محتوا در اینترنت باید هزینه پهنای باند پرداخت کنند. به طور مثال یک فیلم ساز برای بارگذاری فیلم خود هزینه پهنای باند می‌دهد و مصرف کنندگان نیز برای تماشا فیلم باید هزینه پهنای باند را پرداخت کنند.

طرح صیانت از فضای مجازی

نگاهی به جنبه‌های مثبت طرح صیانت از فضای مجازی

پژمانفر با حمایت از طرح صیانت از فضای مجازی در مورد ابعاد مختلف این طرح گفت: به عنوان کسی که در شورای عالی فضای مجازی و کمیته‌های مربوط به آن حضور داشته و 8 سال بر روی این موضوعات کار کرده ادعا می‌کنم که با اجرای این طرح، هزینه اینترنت ما به یک دهم کاهش پیدا می‌کند و امنیت فضای مجازی بالا می‌رود.

وی در مورد اشتغال‌زایی به ویژه در حوزه تولید محتوا گفت: ما در این طرح به دنبال آن هستیم تا علاوه بر کاهش هزینه پهنای باند، درصدی از درآمد این بخش را به تولید کننده محتوا اختصاص دهیم. با این روش حجم تولید محتوا به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان تا 10 میلیون شغل در فضای مجازی ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون اصل 90 در مورد یکی از پربحث‌ترین بندهای این طرح که به کنترل ورودی و خروجی اطلاعات توسط نیروهای مسلح اشاره دارد، اعلام کرد: با ذکر مثالی این موضوع را توضیح می‌دهم. یکی از فرودگاه‌های کشور را فرض کنید که مدیریت آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. در همین فرودگاه مسئولیت کنترل گذرنامه با پلیس است، آیا می‌توان گفت مدیریت فرودگاه به دست پلیس است؟ خیر، زیرا هر کسی کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا مسئولیت ورودی و خروجی اطلاعات به دست نیروهای انتظامی است، این طرح در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و فرانسه اجرا می‌شود. معترضان به این موضوع، اجرای مدل جهانی این طرح را درنظر نمی‌گیرند.

پژمانفر در پایان گفت: صیانت از فضای مجازی در راستای طرح شبکه ملی اطلاعات است، می‌توانم از تک‌تک بندهای این طرح دفاع کنم، طرح صیانت داده‌ها در فضای مجازی حاصل کار کارشناسان، صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف است. حاضرم با منتقدان این طرح مناظره داشته باشم.

طرح پر حاشیه صیانت از فضای مجازی در حال حاضر در صف بررسی در صحن علنی مجلس است، باید دید آیا موافقان این طرح می‌توانند طرح صیانت از فضای مجازی را به مرحله اجرا برسانند یا خیر.

نظر شما چیست؟ ایا اجرای طرح صیانت از فضای مجازی را اتفاق مثبتی تلقی می‌کنید یا با اجرای آن مخالف هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH