10 نکته که باید در مورد پروژه Ara یا تلفن‌های ماژولار (به شکل تکه‌های پازل) بدانید!

Google-Project-Ara

پروژه تلفن‌های هوشمند ماژولار گوگل، شما را یک قدم دیگر به ساختن تلفن بدون نقص خودتان نزدیک می‌کند. هر چند تلفن‌های این پروژه، امسال در دسترس نخواهند بود؛ اما سال 2015 می‌تواند آغاز یک تغییر بزرگ در عرصه تلفن‌های هوشمند باشد.

پروژه Ara قسمتی از گروه پروژه‌ها و فناوری‌های پیشرفته (ATAP) است. این گروه که قسمتی از شرکت موتورولا بود، در فروش این شرکت به لنوو توسط گوگل حفظ شد. پروژه Ara، طرحی جسورانه برای ساخت یک پلتفرم منبع باز برای سخت افزار تلفن‌های هوشمند است. کاربران با یک سخت افزار پایه به نام اندو (Endo) کار خود را شروع خواهند کرد. دیگر ماژول‌ها به Endo متصل خواهند شد. ماژول‌ها می‌توانند هر چیزی از دوربین، باتری، آنتن وای‌فای و یا سنسورهای مختلف باشند. این ماژول‌های قابل تعویض، به کاربر این امکان را می‌دهند تا گوشی خود همان‌گونه که نیاز دارد، بسازد. ماژول‌ها توسط توسعه دهندگان با استفاده از کیت توسعه ماژول (MDK) که چندی پیش توسط گوگل معرفی شد، ساخته می‌شوند. حال نکاتی که تا الان در مورد پروژه می دانیم مرور می‌کنیم:

1- زمان انتشار: تلفن ماژولار هنوز در مراحل مقدماتی توسعه قرار دارد، اما انتظار می‌رود تا اولین تلفن‌های ماژولار را در سال 2015 ببینیم.

2- قیمت: گوگل انتظار دارد تا نسخه اولیه تلفن را با هزینه تولید 50 دلار وارد بازار کند. پل ارمنکو، سرپرست پروژه Ara اشاره کرد که قیمت فروش این گوشی با همکاری شرکای تجاری مشخص خواهد شد. گوگل همچنین در نظر دارد که یک نسخه سطح بالا، با هزینه تولید 500 دلار وارد بازار کند.

3- اندازه: گوگل در کنفرانس خود یک نسخه با اندازه متوسط را نشان داد که چیزی بین یک آی‌فون و گلکسی اس 5 بود. نسخه کوچک تلفن نیز در MDK یا کیت توسعه ماژول‌ها در نظر گرفته شده است. گوگل تهیه نسخه بزرگ را نیز برای طرفداران فبلت‌ها در نقشه راه خود قرار داده است.

4- ماژول‌ها: ماژول‌ها توسط آهنرباهای الکتریکی پایدار به اسکلت تلفن یا Endo متصل خواهند شد. هرگاه یک پالس الکتریکی «روشن» به آهنربا برخورد کند، یک اتصال محکم بین ماژول و اسکلت دستگاه پدید می‌آید. همچنین اگر پالس الکتریکی «خاموش» به آهنربا برخورد نماید، آنگاه شما قادر به تعویض ماژول خواهید بود. آهنربا‌ها نیاز به یک شارژ ثابت و مداوم برای نگه داشتن اتصال با دستگاه ندارند. این ماژول‌ها توسط توسعه دهندگان مختلف با استفاده از MDK ساخته خواهد شد.

5- خرید ماژول‌ها: گوگل می‌خواهد یک وبسایت در کنار گوگل پلی برای فروش ماژول ها آماده کند. همانگونه که شما اپلیکیشن‌ها را می‌خرید، می‌توانید ماژول‌ها را نیز آنلاین تهیه کنید. برای اینکه کاربران بتوانند به راحتی ماژول مورد نظر خود را انتخاب کنند، گوگل سه راه حل پیشنهاد می‌دهد: اول فروش تلفن‌هایی که توسط یک اپلیکیشن بتواند کاربردهای ماژول انتخابی شما را به صورت آزمایشی شبیه سازی کند. دومین راه حل استفاده از تلفن یکی از دوستانتان در حالت مهمان، برای تست ماژول است و آخرین راه حل نیز استفاده از کیوسک‌های فیزیکی برای این کار است.

6- به روز رسانی اندروید: در حال حاضر اندروید از یک سیستم ماژولار پشتیبانی نمی‌کند، اما پیش بینی می‌شود که تا اوایل 2015 این قابلیت به اندروید اضافه شود.

7- نمونه اولیه: قرار است از نسخه پیش از تولید، در شهریور ماه امسال رونمایی شود. نمونه اولیه‌ای که گوگل در کنفرانس خود نشان داد، از آهنربا‌های الکتریکی پایدار استفاده نمی‌کرد و ماژول‌ها توسط گیره به بدنه متصل می‌شدند. همچنین در عین ناباوری صفحه نمایش نمونه اولیه گوگل شکسته بود، که باعث تعجب شرکت کنندگان در کنفرانس شد.

8- ماژول‌های چند کاره: یک ماژول می‌تواند کارکرد‌های متفاوتی داشته باشد و محدودیتی برای امکانات و ویژگی‌های ماژول وجود ندارد، برای مثال ماژول دوربین می‌تواند یک باتری کوچک هم باشد.

9- چه سودی برای شما دارد: انتظار می‌رود تلفن‌های پروژه Ara عمری 5 تا 6 ساله داشته باشند که بسیار بیشتر از تلفن‌های هوشمند کنونی است. شما می‌توانید به جای آن که هر دو سال یک‌بار تلفن جدید بخرید، پولتان را برای خرید ماژول‌های بهتر ذخیره کنید. هدف پروژه این است که وقتی یک پردازنده یا دوربین جدید معرفی شد، کاربران بتوانند ماژول آن را برای تلفن‌شان تهیه کنند. همچنین اگر صفحه نمایش تلفن شما شکست، بتوانید به راحتی با یک ماژول جدید آن را جایگزین کنید.

10- چه سودی برای توسعه دهندگان دارد: توسعه دهندگان می‌توانند با تمرکز بر روی قابلیت‌های ماژول خود بدون صرف کردن وقت و هزینه برای ایجاد سازگاری با دیگر قسمت‌های تلفن مثل بلوتوث و … ماژول خود را توسعه دهند. همچنین آن‌ها می‌توانند ماژول‌های خود را از طریق فروشگاه گوگل برای کاربران عرضه کنند.

گوگل بر روی آینده‌ای سرمایه گذاری کرده است که شما کابردهای تلفن خود را به روزرسانی می‌کنید و تلفن را عوض نمی کنید. به این ترتیب احتمال دارد تلفن بعدی شما به جای یک مدل یک‌پارچه، بیشتر شبیه بلاک‌های لگو باشد! در ادامه تصاویری از این تلفن همراه را مشاهده می‌کنید.

projectara2 projectara3 projectara4 projectara5 projectara6

6 در مورد “10 نکته که باید در مورد پروژه Ara یا تلفن‌های ماژولار (به شکل تکه‌های پازل) بدانید!”

  1. در آینده بسیار کارامد خواهد بود و ابزار های بسیار مفید قابلیت افزوده شدن رو خواهند داشت.مطمئنا ارزانتر هم خواهند شد

  2. فک کن…
    بابام که گوشیش در روز سه بار از دستش میفته، اگه هر بار بعد از این که از دستش افتاد بخواد تیکه هاشو جم کنه… خخخ صبر بده!!!

    1. اصلا این طور نیست شما دقت کنید ،می تونید هر تیکه از اون رو با مدل جدیدتر و شکل بهتر عوض کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH