مارک زاکربرگ از ضرورت اجرای قوانین نظارتی بر اپ استور خبر داد

مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل فیس‌بوک در مصاحبه‌ای جدید با وبسایت Axios on HBO به تشریح افکار خود پیرامون فروشگاه اپ استور اپل پرداخت. وی معتقد است که در حوزه اپلیکیشن‌های گوشی شرکت اپل نوعی رویکرد کنترلی یک‌جانبه را در پیش گرفته است. به باور وی فروشگاه اپ استور اپل بایستی تحت نظارت قرار گیرد. همچنین کنترل یک‌جانبه اپل بر اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه برای حفظ شرایط رقابتی در بازار چندان مناسب نیست.

آقای زاکربرگ در پاسخ به پرسشی پیرامون متهم شدن اپل به رفتار انحصارطلبانه اعلام کرد: “به تصور من حدودا 50 درصد آمریکایی‌ها و تعداد بسیار بیش‌تری از مردم در سراسر جهان صاحب گوشی‌های هوشمند هستند. من تصور می‌کنم که بیش از 1 میلیارد دستگاه اپلی در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین بسیاری از مردم احتمالا پیرامون سازوکار کنترلی در اپ استور و نقش قدرتمند این فروشگاه در ایجاد فضای رقابتی پرسش‌هایی را در ذهن دارند.”

با این‌حال زاکربرگ از گوگل بابت صدور مجوز به کاربران گوشی‌های اندرویدی بابت دریافت اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌هایی به غیر از پلی استور قدردانی کرد. وی گفت: “توسعه‌دهندگان حتی در صورت عدم هرگونه همکاری با فروشگاه پلی استور گوگل نیز می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای کاربران منتشر نمایند. به عقیده من برای توسعه‌دهندگان بسیار مهم است که بتوانند اپلیکیشن‌های خود را توسعه داده و آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهند.

هنگامی که از مارک زاکربرگ در خصوص ضرورت بررسی سیاست‌های اپ استور اپل توسط نهادهای نظارتی دولتی سوال شد؛ وی از پاسخ دادن طفره رفت و اعلام کرد: “به تصور من مارک زاکربرگ لزوما شخصی نیست که بخواهد به این پرسش پاسخ دهد. من معتقدم که برخی رفتارها یقینا سوال برانگیز هستند و بررسی آن‌ها نیز اقدامی شایسته به‌شمار می‌رود.”

کشمکش میان شرکت‌های اپل و Epic کماکان ادامه دارد

در حال حاضر اپل و Epic Games به‌دلیل تصمیم غول کوپرتینویی مبنی بر حذف بازی فورتنایت از فروشگاه اپ استور با یکدیگر درگیر هستند. اگرچه در وهله نخست شرکت Epic شکایت خود را تسلیم دادگاه کرد؛ اما در ادامه اپل نیز اقدام به طرح شکایت قضایی علیه Epic نمود. اپل به دلیل نقض مفاد قرارداد از سوی Epic تقاضای دریافت غرامت کرده است. اپا می‌گوید که دعوی حقوقی شرکت Epic چیزی جز “یک اختلاف بچگانه بر سر پول” نیست.

“اگرچه Epic خود را به‌عنوان یک شرکت مدرن با رفتاری فداکارانه مشابه رابین هود به تصویر کشیده است؛ اما این شرکت در واقع یک سازمان چند میلیارد دلاری است که قصد دارد تا در ازای ارزش فوق‌العاده کسب شده از طریق فروشگاه اپ استور هیچ‌گونه هزینه‌ای را پرداخت نکند. درخواست‌های Epic برای برخورد ویژه با اپل و نسبت دادن اتهام “تلافی‌جویی” به این شرکت با نقض آشکار مفاد قرارداد و شیوه‌های تجاری خاص آن هیچ‌گونه رابطه‌ای ندارد؛ زیرا Epic Games با دریافت حق کمیسیون از فروش توسعه‌دهندگان بازی و دریافت مبلغ حداکثر 99.99 دلاری بابت فروش بسته‌های”V-Bucks” به مصرف‌کنندگان درآمد میلیاردی کسب می‌کند. Epic برای سال‌ها از کلیه امکانات ارائه شده در اپ استور نهایت بهره را برد. این شرکت به منظور انتشار بازی‌هایی نظیر فورتنایت و Infinity Blade برای مخاطبان اپل در سراسر جهان از ابزارها، نرم‌افزار، فناوری، فرصت‌های بازاریابی و دسترسی به مشتریان اپل نهایت استفاده را کرده است.

اپل به منظور نوآوری مداوم، ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه‌دهندگان، خلق تجارب برای مشتریان و همچنین بررسی و تائید کلیه برنامه‌ها جهت حفظ امنیت و ایمنی اپ استور برای توسعه‌دهندگان و مشتریان منابع فوق‌العاده‌ای را به فروشگاه خود اختصاص داده است و در این مدت Epic از تمامی امکانات فوق بهره‌مند شده است.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH