مقامات چینی: فروش TikTok به یک کسب‌وکار آمریکایی موجب تضعیف وجهه چین خواهد شد

اکنون به تدریج در حال نزدیک شدن به تاریخ 15 سپتامبر (25 شهریورماه) هستیم؛ روزی که ظاهرا فرمان اجرایی دونالد ترامپ به دلیل اظهارات اثبات نشده دولت وی پیرامون نگرانی‌های امنیتی استفاده از اپلیکیشن TikTok در ایالات‌متحده را ممنوع اعلام می‌کند. تا آن زمان کمپانی ByteDance به‌عنوان مالک سرویس TikTok در چین بایستی کسب‌وکار TikTok در ایالات‌متحده را به یک شرکت آمریکایی بفروشد. کمپانی‌های اوراکل و مایکروسافت تمایل خود برای خریداری این کسب‌وکار را ابزار نموده‌اند.

اپلیکیشن TikTok

بر اساس گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز و به نقل از منابع ناشناس چینی‌ها معتقدند که فروش TikTok US به یک کمپانی آمریکایی در نتیجه اقدامات اجباری از سوی کاخ سفید (که در وهله نخست با وعده اعمال ممنوعیت اقدام به تهدید TikTok نموده است) موجب تضعیف وجهه چین خواهد شد. ضمن برگزاری جلسه‌ای برای بررسی این موضوع ژائو لیجیان؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی اعلام کرد که ایالات‌متحده به منظور سرکوب شرکت‌های خارجی از مفهوم امنیت ملی سو استفاده می‌کند.

از زمان اعمال نخستین فرمان اجرایی علیه TikTok، اینستاگرام نسخه کپی‌برداری شده TikTok با نام Reels را عرضه نموده و شرکت‌های اوراکل و مایکروسافت نیز علاقه خود را برای خریداری کسب‌وکار آمریکایی TikTok نشان داده‌اند. همچنین به‌دنبال واکنش پرزیدنت ترامپ نیز مدیرعامل TikTok از سمت خود استعفا داد.

سرویس Reels پاسخ اینستاگرام به TikTok محسوب می‌شود

بسیاری از مقامات رسمی آمریکا نگرانی خود پیرامون سیاست‌های TikTok در زمینه حفظ حریم خصوصی را ابزار نموده‌اند. در واقع آن‌ها بابت اشتراک‌گذاری احتمالی اطلاعات کاربران با دولت پکن نگران هستند. TikTok پیش‌تر اعلام کرد که به هیچ‌گونه درخواستی جهت اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران با حکومت پکن تمکین نکرده و نخواهد کرد. فهرست اموال و فناوری‌های مورد استفاده توسط TikTok از سوی دولت چین مورد بازنگری قرار گرفت. هر یک از این آیتم‌ها پیش از واگذاری به یک شرکت آمریکایی بایستی موردتائید قرار گیرند. این موارد شامل الگوریتم پیشنهادی قدرتمند TikTok هستند. دولت چین برای به تعویق انداختن هرگونه توافق احتمالی از جانب ByteDance آمادگی دارد تا در صورت لزوم مفاد این فهرست را اجرا نماید.

اکنون شمارش معکوس تا فرا رسیدن روز 15 سپتامبر آغاز شده است. کمپانی اپل نیز تصادفا در همین روز از سخت‌افزارهای جدیدی رونمایی خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که ممنوعیت‌ اعلام شده از همان روز یا پس از آن اجرایی خواهد شد؛ اما دونالد ترامپ اعلام کرده که مهلت مقرر به هیچ‌عنوان تمدید نمی‌شود. در صورت حصول هرگونه توافق، الگوریتم پیشنهاددهنده TikTok جزو مفاد معامله نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH