ویروس کرونا ممکن است باعث افزایش تولدهای زودرس شود!

بر اساس بررسی‌های جدید از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، زنان بارداری که به ویروس کرونا مبتلا هستند و در بیمارستان بستری شده‌اند، در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی قرار دارند و ممکن است با خطر افزایش زایمان زودرس نوزاد مواجه شوند. همچنین ممکن است این افراد در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین یا تولد نوزاد مرده باشند.

این یافته‌های ناراحت‌کننده با برخی گزارش‌های قبلی که هنگامی ‌که زنان باردار به ویروس کرونا مبتلا شوند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار بگیرند، سازگار است. اما بعضی از متخصصان هشدار دادند که این یافته‌هایی که از تعداد نسبتاً کمی از بیماران، از جمله تعداد زیادی بیمار بستری شده به دلیل ویروس کرونا بدست آمده، ممکن است نماینده تمام زنان باردار مبتلا به این ویروس نباشد.

بررسی‌ها نشان داد که بسیاری از زنان باردار بستری در بیمارستان که به این ویروس آلوده بودند، حتی هیچ علائمی نداشتند. در بین افرادی که دارای علائمی بودند، بین 16 تا 30 درصد به مراقبت‌های ویژه و 6 تا 8.5 درصد به دستگاه تنفس مصنوعی برای کمک به تنفس نیاز داشتند. از بین 703 مورد شرح داده شده در دو گزارش، سه زن از دنیا رفتند.

هر دو بررسی نشان داد که زنان بارداری که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، میزان بیشتری از زایمان زودرس که انتظارش را داشتند، تجربه کرده‌اند و برخی از آن‌ها نیز با جنین مرده روبه‌رو شده‌اند. بررسی‌های قبلی نیز احتمال خطر بالاتری برای زایمان‌های زودرس را نشان می‌دهد و یک مطالعه انگلیسی نیز خاطر نشان کرد که روند افزایشی جمعیت زیادی در تولد نوزادان مرده در طی این همه‌گیری وجود دارد.

بارداری ممکن است به دلایل متعدد باعث آسیب‌ پذیری بیشتر خانم‌ها در برابر عفونت و بیماری شدید شود. سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری سرکوب می‌شود، این پاسخی است که برای جلوگیری از واکنش‌های ناسازگار به جنین طراحی شده اما همین ویژگی حساسیت مادر به عفونت‌های ویروسی را افزایش می‌دهد.

سایر تغییرات فیزیولوژیکی در دوران بارداری نیز ممکن است آسیب پذیری زنان را افزایش دهد. ریه‌ها ممکن است تحت تأثیر رحم در حال انبساط قرار بگیرند و سیستم قلبی-عروقی بیشتر کار کند. بیماری کووید-19 همچنین می‌تواند خطرات لخته شدن خون را افزایش دهد و اکنون اطلاعات کمی در مورد جفت که جنین را تغذیه می‌کند، وجود دارد. دکتر دنیس جمیسون (Denise Jamieson)، عضو گروه ویژه بیماری کووید-19 در کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، در ایمیلی گفته است:

ما اکنون اطلاعاتی از سه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های جداگانه داریم که همه نشان می‌دهند که زنان باردار ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری کووید-19 باشند.

دکتر پیتر برنشتاین (Peter Bernstein)، رئیس بخش وابسته به مادر-جنین در مرکز پزشکی Montefiore در برانکس گفته است:

مهم‌ترین نکته این که زنان باردار ممکن است به این دلیل به شدت بیمار شوند. به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم که این افراد در صورت عدم بارداری بیمارتر می‌شوند، اما مطمئناً زنانی وجود دارند که بسیار بیمارند و حتی جان‌شان را نیز از دست می‌دهند.

اگرچه متخصصان خاطرنشان کردند که برای روشن شدن بیشتر این ارتباطات، تحقیقات بیشتری لازم است، اما آن‌ها از زنان باردار خواستند در استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی احتیاط کنند تا خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برسانند، به ویژه اگر آن‌ها دارای مشکلات زمینه‌ای سلامتی یا شرایطی مانند چاقی هستند. برخی از افراد خواهان غربالگری زنان باردار چه دارای علامت و چه بی‌علامت برای ویروس کرونا بودند.

دکتر نیل شاه (Neel Shah)، استادیار زنان و زایمان در دانشگاه هاروارد، گفت که زنان باردار باید در اولویت آزمایش قرار بگیرند و او از کارفرمایان خواست اقدامات بیشتری برای محافظت از آن‌ها در معرض این ویروس هنگام کار کردن انجام دهند. او همچنین بیان کرد:

اگر اقدامی وجود داشته باشد، این است که کارفرمایان باید از افراد باردار خود مراقبت کنند، به ویژه اگر آن‌ها در اواخر بارداری هستند و هر کاری برای جلوگیری از در معرض قرار گرفتن آن‌ها انجام دهند یا اینکه به این افراد اجازه دهند به طور مجازی کار کنند و وقت و فضای مورد نیاز در اختیارشان قرار دهند.

اما او بیان کرد که این مطالعات نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و هنوز قطعی نیستد. دکتر شیخا گارگ (Shikha Garg)، اپیدمیولوژیست پزشکی در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و نویسنده ارشد یکی از بررسی‌ها این چنین بیان کرده است یک یافته مهم این است که بسیاری از زنان باردار که هیچ علائمی از ویروس کرونا ندارند، به ویروس آلوده شده‌اند. او این‌چنین خاطرنشان کرد:

ما هنوز در حال افزایش اطلاعات درباره اینکه چگونه ویروس کرونا می‌تواند بر زنان باردار و نوزادان آن‌ها تأثیر بگذارد، هستیم. اگر سیاست‌های آزمایشی فقط روی زنانی که علائم ویروس کرونا دارند متمرکز باشد، ممکن است افراد مبتلا به این ویروس که هیچ علامتی ندارند را از دست بدهیم.

گزارش‌های جدید از دو مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های متفاوت ارائه شده است. یک مطالعه 598 زن باردار مبتلا به ویروس کرونا را که از 1 مارس تا 22 آگوست در 13 ایالت بستری شده‌اند، بررسی کرد. مانند اکثر زنان باردار، سن میانگین ​​آن‌ها جوان است، 30 سال؛ اما از هر 5 نفر یک نفر دارای مشکل مزمن سلامتی، معمولاً آسم یا فشار خون بالا است. حدود 42 درصد از این افراد دارای تبار اسپانیایی و 26.5 درصد سیاه پوست بودند.

بیشتر از نیمی از این زنان هنگام مراجعه به بیمارستان به دلایل مختلف، بدون علامت بودند. از بین 272 زن باردار که علائم داشتند، 16 درصد به مراقبت‌های ویژه و 8.5 درصد به سیستم تنفسی مصنوعی برای کمک به تنفس نیاز داشتند. دو خانم نیز جانشان را از دست دادند.
از همه 598 خانم در این بررسی، 458 نفر حاملگی کاملی در طول بستری شدن در بیمارستان سپری کردند و 448 نفر نیز فرزند زنده‌ به دنیا آورند. خانم‌های علامت‌دار و بدون علامت زایمان زودرس و سقط جنین داشتند، اگرچه زایمان زودرس حدود 25 درصد از زنان دارای علامت را تحت تأثیر قرار داد، در مقایسه با خانم‌های بدون علامت فقط 8 درصد بود. ده خانم، یا 2.2 درصد، برخی دارای علامت یا بدون علامت، تجربه سقط جنین یا نوزاد مرده نداشته‌اند. (نرخ ملی زایمان‌های زودرس در سال‌های اخیر 10 درصد بوده است و طبق هر گونه آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از هر 160 بارداری تنها یکی منجر به تولد نوزاد مرده می‌شود).

 

گزارش دیگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 105 زن باردار بستری در بیمارستان را از اول مارس تا 30 مه که به ویروس کرونا آلوده بودند، بررسی کرد؛ اکثر آن‌ها به دلیل بارداری یا زایمان بستری شده‌اند. سن متوسط ​​آن‌ها نیز 30 سال بود. بیشتر این افراد بدون علامت بودند و بیش از نیمی از آن‌ها نیز از تبار اسپانیایی برخوردار بودند.

 

در بین افرادی که به دلیل بیماری کووید-19 در بیمارستان بستری شدند، میزان چاقی و دیابت بارداری بیشتر از کسانی بود که به دلایل دیگر در بیمارستان بستری بودند. حدود 30 درصد از این افراد که در بیمارستان بستری شده‌اند به مراقبت‌های ویژه و 14 درصد آن‌ها نیز به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج داشتند. یک خانم نیز درگذشت.

زنانی که نوزاد خود را زایمان کرده‌اند، 15 درصد زایمان زودرس و 3 درصد نوزاد مرده متولد شده دارند. این میزان بالاتر از آن است که به طور معمول در میان زنان باردار در مجموعه داده‌های مورد استفاده در این مطالعه مشاهده می‌شود که به آن زنجیره بی‌خطر بودن واکسن یا Vaccine Safety Datalink گفته می‌شود.

دکتر لاکشمی پاناگیوتاکوپولوس (Lakshmi Panagiotakopoulos)، متخصص اپیدمیولوژی پزشکی در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مولف اصلی یک بررسی کوچکتر گفته است:

 

این تعداد اندک بود و ما نمی‌توانستیم موارد مداخله‌گر را کنترل کنیم، مانند سابقه بارداری قبلی یا اینکه آیا آن‌ها در گذشته سابقه سقط جنین داشته‌اند یا سایر شرایط پزشکی مرتبط با بارداری که افراد را در معرض خطر قرار می‌داد. برای درک پیامدها، تحقیقات بیشتری لازم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH