شرکت گوگل از سیاست اپل مبنی بر دریافت کارمزد از خریدهای درون برنامه‌ای دفاع کرد

اگرچه سیستم دریافت کارمزد برای فروشگاه اپ استور اپل اخیرا با انتقاداتی جدی مواجه شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که شرکت گوگل نیز در همین راستا حرکت می‌کند. این کمپانی اخیرا اعلام کرد که در هفته آینده دستورالعمل‌های کاری خود را به‌روزرسانی خواهد کرد. گوگل تاکید کرده که توسعه‌دهندگان بایستی از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای و سرویس‌های مبتنی بر پرداخت حق اشتراک در اپ استور این شرکت استفاده کنند. گوگل در دستورالعمل‌های جدید خود صریحا اکثر اپلیکیشن‌ها را ملزم کرده تا به منظور دانلود محتوای داخل برنامه، ارتقاء بازی و پرداخت هزینه اشتراک از سرویس‌های پرداخت اختصاصی گوگل بهره‌برداری نمایند. چنین سیستمی به کمپانی امکان می‌دهد تا 30 دردص مبلغ خریدهای درون برنامه‌ای روی سیستم‌عامل اندروید را به‌عنوان کارمزد دریافت کند.

اگرچه از زمان اعلام این الزامات سال‌های زیادی گذشته است؛ اما بسیاری از توسعه‌دهندگان از جمله نت‌فلیکس، اسپاتیفای، Match Group و Epic Games این سیستم را دور زده‌اند. اپلیکیشن‌های نت‌فلیکس و اسپاتیفای با دور زدن سیستم دریافت کارمزد گوگل مشترکین خود را وادار می‌کنند تا در عوض پرداخت هزینه‌ها از طریق حساب‌های کاربری اپ استور خود از کارت اعتباری استفاده کنند. سال گذشته برنامه دوستیابی شرکت Match Group با نام Tinder نیز از سازوکار پرداخت مشابهی رونمایی کرد. اخیرا شرکت Epic Games نیز به کاربران خود امکان داد تا به منظور انجام خریدهای درون برنامه‌ای برای بازی ویدیویی فورتنایت از سیستم پرداخت مستقیم استفاده کنند. شرکت‌های گوگل و اپل در واکنش به این اقدام اپلیکیشن فورتنایت را از فروشگاه‌‌های اپ استور خود حذف کردند. در ادامه Epic Games نسبت به ثبت شکایت ضدانحصاری علیه 2 غول حوزه فناوری اقدام کرد.

توسعه‌دهندگان برای به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود فرصت خواهند داشت

با اجرای دستورالعمل‌های به‌روزرسانی شده گوگل، توسعه‌دهندگانی که در حال حاضر الزامات را رعایت نکرده‌اند؛ برای به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود فرصت دارند. با این‌حال چنان‌چه آن‌ها برنامه‌های خود را به‌روزرسانی نکنند؛ احتمالا از فروشگاه پلی استور اخراج خواهند شد. سخنگوی گوگل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “اندروید به‌عنوان یک پلتفرم متن‌باز امکان اجرای چندین اپ استور مختلف را فراهم می‌کند. در واقع اکثر دستگاه‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض دارای حداقل 2 اپ استور مختلف هستند و کاربران نیز می‌توانند اپ استورهای دیگری را بر روی گجت‌های خود نصب نمایند. سیاست‌های کمپانی همواره کاربران فروشگاه اپ استور گوگل را به استفاده از سیستم پرداخت اختصاصی گوگل هنگام انجام پرداخت‌های درون برنامه‌ای ملزم نموده است. ما به منظور شفاف‌سازی این سیاست‌ها و اطمینان دادن از اجرای عادلانه و منطقی آن‌ها همواره با شرکای خود همکاری کرده‌ایم.”


دریافت حق کمیسیون توسط اپ استورها هر ساله میلیاردها دلار درآمد را به جیب شرکت‌های گوگل و اپل سرازیر می‌کند. با این وجود بسیاری از توسعه‌دهندگان معتقدند که پرداخت چنین مالیاتی ناعادلانه و غیرضروری بوده و از این موضوع گلایه دارند. ضوابط فروشگاه اپ استور اپل برای خریدهای درون برنامه‌ای و تراکنش‌های مالی مشابه گوگل است. با این وجود قوانین اپل در مقایسه با گوگل تا حدودی سخت‌گیرانه‌تر هستند. به‌عنوان مثال اپل به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد تا برای تکمیل فرآیند فعال‌سازی اشتراک کاربران آن‌ها را به سمت وبسایت‌های خارجی هدایت نمایند؛ در حالی‌که گوگل چنین مجوزی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

در اوایل هفته جاری بسیاری از توسعه‌دهندگان برنامه خبر تاسیس کمپین “App Fair Alliance” را اعلام کردند. این سازمان غیردولتی به‌دنبال ترویج خط مشی عادلانه‌تری در خصوص سیاست اپ استورها است. به‌دنبال انتقادات مطرح شده از جانب توسعه‌دهندگان و قانون‌گذاران، شرکت اپل اخیرا برخی ضوابط اپ استور خود را تسهیل نمود و گوگل نیز قصد دارد تا به‌زودی تغییرات دیگری را در قوانین خود اعمال نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH