آغاز به کار رسمی اینترنت 5G در ایران

صبح امروز مراسم رونمایی از کاربردهای اینترنت نسل پنجم، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات، از جمله سخنرانان این برنامه بودند.

وزیر ارتباطات در این مراسم با اشاره به عقب ماندگی ایران برای ارائه اینترنت نسل سوم و چهارم گفت: ما با تاخیر بیش از 12 سال اینترنت نسل سوم و چهارم را در کشور راه‌اندازی کردیم، برخی نگرانی‌های فرهنگی و اجتماعی موجب شد تا ورود اینترنت نسل سوم و چهارم با تاخیر همراه شود، اما حالا برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، زیست‌بوم 5G را با امضای پنج تفاهم‌نامه راه‌اندازی کردیم در این زمینه از کشورهای در حال توسعه دنیا جا نمانیم. ما پنجمین کشور خاورمیانه هستیم که توسعه اینترنت نسل پنجم را آغاز کرده است.

 آذری جهرمی گفت: تا پایان دولت دوازدهم سایت‌های فعلی را به اینترنت نسل پنجم مجهز خواهیم کرد، همچنین به صورت نقطه‌ای در برخی مناطق، اینترنت نسل پنجم خانگی را ارائه خواهیم داد. در تلاش خواهیم بود تا اسفندماه، اینترنت 5G در مناطق متراکم و پرمصرف کشور عرضه شود. مجوزهای این کار دریافت شده و دولت نیز باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

در این مراسم پنج تفاهم‌نامه زیست‌بوم 5G در حوزه‌های زیر امضا شد:

1- طراحی وایجاد پایلوت حمل ونقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه های ارتباطات سلولی نسل جدید در چارچوب شبکه ملی اطلاعات درکیش

2- پیاده سازی خدمات مشاوره جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت‌های فناوری‌های نسل پنجم ارتباطات

3- توسعه زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند با استفاد از فناوری نسل پنجم مخابراتی

4- توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی

5- توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه مخابراتی نسل پنجم و نسل‌های آینده

همچنین ستار هاشمی در مورد راه‌اندازی سیستم حمل و نقل خودران در کیش گفت: توسعه حمل و نقل خودران نیاز به بلوغ دارد، در این بخش 5 سطح وجود دارد که ما در سطح اول قرار داریم، اما سوال آنجاست که اگر به سطح پنجم رسیدیم و دو خودرو با یکدیگر تصادف کردند، ایا بیمه پاسخگوی این مسئله خواهد بود؟ یا اگر در جراحی از راه دور مشکلی برای بیمار به وجود بیاید چه کسی جوابگوست؟دکتر؟ فراهم کننده بستر ارتباط اینترنتی؟ تامین کننده برق؟!

هاشمی ادامه داد: این‌ها مواردی است که نیاز به بلوغ دارد، ما باید در زمینه فناوری‌های نوین رشد کنیم و قوانین مربوط به آن در قانون بررسی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH