اینستاگرام

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان: حاکمیت به دنبال محدود کردن فضای مجازی است

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی در مورد فیلترینگ اینستاگرام گفت: در جلسات اخیر ما، بحثی پیرامون مساله فیلترینگ اینستاگرام مطرح نشده است. کلاهی در مورد نگاه حاکمیت نسبت به موضوع فیلترینگ اینستاگرام تاکید کرد: در هر صورت نگاهی در حاکمیت وجود دارد که به دنبال محدود کردن فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی است، این موضوع در جلسات مختلف مطرح و پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه ناموفق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی دیگر گفت: ما تاکنون تجربه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک، توییتر و تلگرام را داشتیم. فیلترینگ این شبکه‌ها تا حدودی باعث دشوار شدن دسترسی کاربران و کاهش رونق این شبکه‌ها شد اما هرگز مانع استفاده مردم از این شبکه‌ها نشده است. در مورد اینستاگرام هم همین اتفاق خواهد افتاد، تصور اینکه فیلترینگ اینستاگرام موجب رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی داخلی یا سالم‌تر شدن فضای مجازی می‌شود، اشتباه است.

در ایران 24 میلیون کاربر اینستاگرام داریم!

افشین کلاهی با تاکید به تاثیر مثبت اینستاگرام بر کسب‌ و کارهای مجازی در ایران گفت: در ایران 24 میلیون نفر مخاطب شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند. طبق برآوردهای ما حدود 37 درصد از مخاطبان ایرانی اینستاگرام، حداقل یک بار بر روی این شبکه اجتماعی تجربه خرید یا فروش داشته‌اند که این بازاری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان در سال است. فیلترینگ این شبکه اجتماعی تاثیری مخرب بر بازار کسب و کارهای آنلاین خواهد داشت. ما حدود 200 هزار کسب و کار فعال در بستر شبکه‌های اجتماعی داریم، این آمار با وجود شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم افزایش یافته و طبیعتا فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی ضرر هنگفتی به این بازار خواهد زد.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: احتمال فیلتر شدن اینستاگرام در آینده نزدیک!

وی ادامه داد: در کنار این مساله باید بدانیم بسیاری از برندها، بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ محصولات و خدمات خود را در پایه شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام اجرا کرده‌اند و با فیلترشدن این شبکه شغل خود را از دست خواهند داد. این اتفاق موجب ایجاد فضایی ناامن و غیرقابل اعتماد می‌شود، چرا که امنیت، اولین نیاز فعالیت‌‌های اقتصادی است و در نتیجه شاهد خروج سرمایه از کسب و کارهای آنلاین خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH