بررسی درآمد توسعه دهندگان اپ‌استور و گوگل‌پلی

درآمد 2 برابری فروشگاه اپ استور در مقایسه با گوگل پلی طی 3 ماهه سوم سال 2020

در 3 ماهه سوم سال 2020 تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده از هر 2 فروشگاه گوگل پلی استور و اپ استور اپل در جهان به رقم 36.5 میلیارد برنامه رسید. این رقم در مقایسه با رکورد 29.6 میلیارد نصب برنامه طی دوره زمانی مشابه در سال گذشته رشد 23.3 درصدی را نشان می‌دهد. مبلغ هزینه شده توسط مصرف‌کنندگان در هر 2 فروشگاه طی دوره 3 ماهه سوم سال 2020 به 29.3 میلیارد دلار رسیده است. این رقم از رشد 32 درصدی نسبت به هزینه 22.2 میلیارد دلاری صرف شده طی 3 ماهه سوم سال گذشته حکایت دارد.

هزینه 29.3 میلیارد دلاری مصرف‌کنندگان جهانی در اپ استورها طی 3 ماهه سوم سال 2020

یک شرکت تحلیلگر برنامه با نام Sensor Tower خاطرنشان می‌کند که شیوع فراگیر بیماری کووید 19 در افزایش تعداد برنامه‌های نصب شده و هزینه پرداختی کاربران برای اپلیکیشن‌ها طی 3 ماهه سوم سال جاری میلادی تاثیرگذار بوده است. میزان درآمد سالیانه اپ استورها طی 3 ماهه سوم سال گذشته در مقایسه با امسال حدودا 24 درصد کمتر بود. همچنین میزان رشد سالیانه تعداد اپلیکیشن‌های نصب‌ شده در 3 ماهه سوم سال گذشته بسیار کمتر و تنها برابر با 9 درصد بود.

تیک‌تاک عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن طی 3 ماهه سوم سال 2020 را به خود اختصاص داد

اگرچه به باور بسیاری از کارشناسان سیستم‌عامل اندروید 85 درصد بازار جهانی اسمارت‌فون را در اختیار دارد؛ اما به‌طور سنتی کاربران iOS در زمینه خریداری اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای از کاربران اندرویدی پیشی می‌گیرند. به‌عنوان مثال تفکیک مبالغ هزینه شده در هر فروشگاه طی ماه‌های جولای تا سپتامبر نشان می‌دهد که درآمد 19 میلیارد دلاری اپ استور اپل طی 3 ماهه سوم سال 2020 در مقایسه با درآمد 14.5 میلیارد دلاری این فروشگاه طی دوره مشابه سال گذشته رشد 31 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالیست که طی 3 ماهه سوم سال جاری میلادی کاربران اندروید برای فروشگاه پلی استور گوگل 10.3 میلیارد دلار درآمدزایی داشتند. این رقم در مقایسه با درآمد 7.7 میلیارد دلاری گوگل پلی استور طی دوره زمانی مشابه در سال گذشته رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد.

در 3 ماهه سوم سال 2020 تیک‌تاک عنوان برنامه با بیش‌ترین میزان دانلود در iOS و مجموع 2 پلتفرم را به خود اختصاص داد

اپلیکیشن تولید ویدیوهای کوتاه‌مدت با نام TikTok علیرغم احتمال اعلام ممنوعیت استفاده از سوی دولت آمریکا کماکان موفق به جذب مشترکان بیش‌تری در سراسر جهان شد. این برنامه به‌دلیل امکانات خلاقانه خود با استقبال چشمگیر نوجوانان در دوران شیوع ویروس کرونا مواجه شد. بدین‌ترتیب تیک‌تاک برای دومین دوره 3 ماهه متوالی عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن غیر بازی را کسب کرد. میزان مبلغ هزینه شده توسط کاربران در این برنامه طی 3 ماهه سوم 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 800 درصد افزایش یافت. کاربران با استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک قادر به تولید ویدیوهای 15 یا 60 ثانیه‌ای و نمایش همگام‌سازی لب‌ها (دابسمش)، حرکات رقص، نقش‌های کمدی، شوخی و مواردی از این‌دست خواهند بود.

تیک‌تاک عنوان پردرآمدترین برنامه در فروشگاه اپ استور را کسب کرد. همچنین با در نظر گرفتن مجموع درآمد برنامه‌ها در 2 فروشگاه اپ استور و گوگل پلی استور اپلیکیشن تیک‌تاک در جایگاه نخست قرار گرفت. با این‌حال نام تیک‌تاک در میان 10 برنامه پردرآمد گوگل پلی استور به چشم نمی‌خورد. Google One پردرآمدترین برنامه در فروشگاه پلی استور گوگل طی 3 ماهه سوم سال 2020 به‌شمار می‌رود. این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی شخصی خود شامل محتوای ذخیره شده در گوگل درایو، عکس‌ها و فیلم‌های موجود در گوگل فوتوز و مواردی از این‌دست را مدیریت نمایند.

اسامی پردرآمدترین بازی‌ها طی 3 ماهه سوم سال 2020

بر اساس نسبت تعداد دانلودها به درآمد اپلیکیشن تیک‌تاک در هر 3 حوزه تعداد دانلود در اپ استور، تعداد دانلود به گوگل پلی استور و تعداد کل دانلودها جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. اپلیکیشن فیس‌بوک نیز از نظر مجموع تعداد دانلود رتبه دوم را کسب کرد. همچنین سایر برنامه‌های متعلق به این شرکت نیز در لیست 10 اپلیکیشن با بیش‌ترین میزان دانلود قرار گرفتند. اپلیکیشن‌های واتس‌آپ و اینستاگرام در رتبه‌های چهارم و پنجم جای گرفتند و برنامه مسنجر نیز جایگاه هشتم را تصاحب کرد.

درآمد جهانی بازی‌های موبایلی رشد سالیانه 26.7 درصدی را تجربه کرد و به رقم کلی 20.9 میلیارد دلار رسید. 59 درصد از کل درآمد این حوزه (معادل 12.4 میلیارد دلار) متعلق به اپ استور بود و درآمد این فروشگاه طی دوره 3 ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال 24 درصد افزایش یافت. میزان درآمد فروشگاه گوگل پلی استور از محل بازی‌ها با رشد ناخالص 30.8 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 8.5 میلیارد دلار رسید.

فهرست اسامی پردرآمدترین بازی‌ها در مجموع هر 2 پلتفرم شامل عناوینی نظیر Honor of Kings، PUBG Mobile، Pokemon Go، Roblox و Coin Master است. بازی Pokemon Go کماکان به روند روبه رشد خود ادامه داده است. این بازی در چهارمین سالگرد انتشار خود موفق به ثبت رکورد افزایش 33 درصدی درآمد سالیانه طی 3 ماهه سوم امسال شده است.

فهرست پردانلودترین بازی‌های موبایلی در مجموع هر 2 پلتفرم طی 3 ماهه سوم سال 2020 شامل عناوینی نظیر Among Us (که عنوان پردانلودترین بازی در هر 2 فروشگاه اپ استور و گوگل پلی استور را کسب کرد)، Scribble Rider، Talking Tom Friends، Subway Surfers و Garena Free Fire است.

Among Us عنوان پردانلودترین بازی طی 3 ماهه سوم سال 2020 را کسب کرد

 موسسه Sensor Tower برای 3 ماهه چهارم سال میلادی جاری که به تازگی از هفته گذشته آغاز شده است؛ پیش‌بینی می‌کند که برنامه‌های جدیدی به عناوین پیشتاز در اپ استورها تبدیل شوند. همچنین این موسسه پیش‌بینی می‌کند که هوم اسکرین iOS 14 با تنظیمات سفارشی خود زمینه عرضه چندین عنوان بازی موفق و جدید برای آی‌فون را فراهم نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH