اسمارت‌فون‌های گلکسی S21 و گلکسی نوت 21 فاقد نمایشگر تمام‌صفحه خواهند بود

صرفنظر از نظر شخصی شما راهکار سامسونگ برای تولید یک گوشی تمام‌صفحه استفاده از حفره کروی‌شکل جهت استقرار دوربین جلویی است. این سبک طراحی Infinity-O نام دارد. سامسونگ در تمامی هندست‌های مهم سال 2020 خود این حفره را از قسمت گوشه نمایشگر جابه‌جا و به مرکز آن منتقل کرد. به‌عنوان مثال سامسونگ در اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 اولترا اندازه حفره دوربین را تا حدود زیادی کاهش داده است؛ اما کاربران کماکان بایستی این حفره کروی‌شکل کوچک را تحمل کنند. اما نشریه کره‌ای The Elec امروز گزارش داد که  این مشکل احتمالا در آینده‌ای نزدیک برطرف خواهد شد.

گلکسی زد فولد 3 احتمالا نخستین گوشی سامسونگی با دوربین زیر نمایشگر به‌شمار خواهد رفت

ظاهرا سامسونگ در زمینه دستیابی به ایده جاه‌طلبانه ساخت گوشی‌هایی با نمایشگر تمام‌صفحه گام‌های جدیدی برداشته است؛ به گونه‌ای که اکنون دوربین جلویی گوشی در زیر نمایشگر آن پنهان می‌شود. گزارشات اولیه از پیشرفت مطلوب فرآیند توسعه این فناوری و آماده‌سازی احتمالی آن جهت بهره‌برداری در هندست‌های سری گلکسی S21 یا گلکسی نوت 21 (در صورت عدم آماده‌سازی) حکایت داشتند. با این‌حال اکنون گفته شده که فناوری دوربین زیر نمایشگر در هیچ‌یک از هندست‌های مذکور رونمایی نخواهد شد؛ بلکه گلکسی زد فولد 3 برای نخستین بار از این تکنولوژی میزبانی خواهد کرد. با توجه به اینکه فروش گلکسی زد فولد 2 حدودا از 2 هفته پیش آغاز شده است؛ بنابراین تا زمان عرضه نخستین گوشی سامسونگی با نمایشگر کاملا تمام‌صفحه و بدون هرگونه برش یا حفره جهت استقرار دوربین سلفی حدودا 1 سال زمان باقی‌مانده است. اما سامسونگ چگونه به چنین هدف مهمی دست یافته است؟

بر اساس گزارشات مخابره شده سامسونگ این‌کار را از طریق یک فرآیند 2 مرحله‌ای HIAA (منطقه دارای حفره فعال) انجام خواهد داد. کمپانی کره‌ای در گوشی‌های گلکسی S20، مدل‌های سری A و گلکسی نوت 20 از تکنیک HIAA 1 بهره گرفته است؛ جایی که با استفاده از یک دستگاه برش لیزری حفره دقیقی بر روی نمایشگر اولد انعطاف‌پذیر ایجاد می‌شود. بدین‌ترتیب در لبه‌های حفره هیچ‌گونه اعوجاجی قابل مشاهده نخواهد بود. این فرآیند کاملا پیچیده است؛ تا جایی که از سایر تکنیک‌های مشابه برتر بوده و ظاهرا استاندارد مربوط به کوچک‌ترین و بهترین حفره‌های کروی‌شکل روی نمایشگرها را تعیین می‌کند.

با این‌حال دوربین سلفی که از دید کاربر پنهان و در زیر پوشش نمایشگر مستقر شده است؛ در نگاه نخست به دستگاه ظاهرا کاملا یکپارچه و البته یکنواخت خواهد بخشید. بدین منظور روش HIAA 1 نه‌تنها بایستی بسیار دقیق باشد (که البته سامسونگ پیش‌تر در این زمینه به مهارت کافی دست یافته است)؛ بلکه بی‌تردید سامسونگ ناچارا بایستی از متدولوژی HIAA 2 نیز بهره‌برداری نماید. در این‌حالت بایستی در لایه جلویی حسگر کوچک دوربین سلفی سوراخ‌های مینیاتوری متعددی ایجاد شود تا سنسور قادر به جذب روشنایی کافی جهت ثبت تصاویر سلفی یا ضبط ویدیوها باشد.

بر اساس گزارشات مخابره شده دقیقا همین تلاش‌های سامسونگ برای پیاده‌سازی فرآیند HIAA 2 موجب می‌شود تا کمپانی قادر به آماده‌سازی فناوری دوربین زیر نمایشگر برای هندست‌های سری گلکسی S21 خود نباشد. بعلاوه این روش در صورت دستیابی به موفقیت نیز فعلا در مقیاسی بسیار محدود قابل بهره‌برداری خواهد بود. از طرفی گوشی‌های گلکسی S21 و گلکسی نوت 21 بایستی در مقیاس ده‌ها میلیون دستگاهی برای طرفداران پروپا قرص سامسونگ تولید شوند.

در مقابل گلکسی زد فولد 3 یک دستگاه کاملا اختصاصی خواهد بود که سامسونگ آن‌را در چنین مقیاس کلانی عرضه نخواهد کرد. بنابراین این اسمارت‌فون احتمالا گزینه مناسبی برای پیاده‌سازی فرآیند HIAA 2 خواهد بود. ظاهرا سامسونگ در عوض استفاده از فرآیند پیچیده ایجاد حفره به‌دنبال یک روش جایگزین جهت پیاده‌سازی ایده دوربین زیر نمایشگر است. بدین‌ترتیب دوربین سلفی در زیر لایه شفاف موجود روی نمایشگر مستقر خواهد شد. اکنون مدت‌هاست که پیرامون نمایشگرهای شفاف اخبار گوناگونی منتشر می‌شود؛ بنابراین این فناوری احتمالا با مشکل خاصی مواجه نخواهد بود.

موضوع دیگری که در تلاش‌های مرتبط با فرآیند HIAA 2 بایستی مدنظر قرار گیرد این است که در روکش‌ پلی‌آمید نمایشگرهای اولد انعطاف‌پذیر سامسونگ یک هاله زردرنگ به چشم می‌خورد. بنابراین سایه‌های ناشی از عبور نور از میان حفره‌های کوچک متعدد موجب ایجاد اعوجاجات رنگی بر روی حسگر می‌شود. سامسونگ قصد دارد تا با رویکردهای مختلف در زمینه سنسور و کالیبراسیون نرم‌افزاری این مشکل را برطرف نماید. اما در صورت ادغام سنسور دوربین سلفی در پنل نمایشگر ضخامت آن بایستی مدنظر قرار گیرد.

به بیان خلاصه چنان‌چه بخواهیم کیفیت تصاویر دوربین‌های سلفی را با سنسورهای دوربین زیر نمایشگر مقایسه کنیم؛ در این‌صورت مسائل زیادی بایستی حل و فصل شوند. خبر خوشحال‌کننده اینکه سامسونگ آماده تقابل مستقیم با این چالش‌ها است و ایده این کمپانی دیر یا زود به تکامل خواهد رسید. با نگاهی به اسمارت‌فون ZTE Axon 20 5G می‌توان دریافت که دوربین سلفی این هندست از جنبه طیف دینامیکی و شارپنس تا حدودی با حالت ایده‌آل فاصله دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH