دانلود و بررسی اپلیکیشن مترو تهران

بررسی اپلیکیشن مترو تهران: بهترین راهنما برای محبوب‌ترین مسافربر پایتخت!

غیرممکن است که شما در کلان‌شهر تهران زندگی کنید و هیچ‌گاه از پدیده بسیار مفیدی به‌نام مترو استفاده نکرده باشید. همین محبوبیت و کارآمدی شگفت‌انگیز مترو ما را برآن کرده تا برای‌تان اپلیکیشنی را بررسی کنیم که راهنمای همراه شما در این راه‌های زیرزمینی خواهد بود. با آی‌تی‌رسان و بررسی اپلیکیشن مترو تهران همراه باشید.

تراکم شدید جمعیت در پایتخت و در نتیجه ایجادشدن ترافیک‌های سنگین و سرسام‌آور، حمل و نقل را در این منطقه دشوارکرده و باعث‌شده تا ما شاهد پیشرفته‌تر‌بودن سیستم حمل و نقل آن نسبت به سایر نقاط ایران باشیم؛ عملا می‌توان گفت که مترو یکی از حیاتی‌ترین عوامل در زندگی پایتخت‌نشینان محسوب شده و تصورکردن این‌که مترو حتی برای یک ساعت وجود نداشته باشد، غیرممکن است.

اپلیکیشن مترو تهران تمام خطوط حرکتی مترو را با چند روش مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد و تقریبا ناممکن است که با استفاده از آن در مسیریابی با مشکل خاصی مواجه شوید. علاوه بر اطلاعات درباره سیستم حمل و نقل مترو و زمان‌بندی حرکت قطارهای آن، مترو تهران اطلاعات دیگری را نیز در اختیارتان خواهد گذاشت که بدون شک می‌توانند بسیار کارآمد باشند.

هم‌چنین این اپلیکیشن می‌تواند برای کسانی که از سایر نقاط کشور قصد سفرکردن به تهران را دارند نیز بسیار مفید باشد. فارغ از اینکه تهران پیشرفته‌ترین شهر کشور بوده و مردم از همه جای ایران به آن سفر می‌کنند تا به روش‌های مختلف از امکانات آن بهره‌مند شوند، دلایل مختلف و فراوان دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند ساکنین سایر نقاط کشور را به تهران بکشانند؛ از آن‌جا که با استفاده از مترو از اتلاف وقت و هزینه فراوانی جلوگیری خواهید کرد، هرکسی مشتاق است تا از این وسیله جابه‌جایی سریع و مقرون به‌صرفه استفاده کند و در همین هنگام است که اپلیکیشن مترو تهران در نقش یک قهرمان ظاهرشده و باعث آشنایی بیشتر شما با قطارهای سریع‌السیر پایتخت می‌شود.

دانلود و بررسی اپلیکیشن مترو تهران

ما در این مطلب به سراغ بررسی اپلیکیشن اندرویدی مترو تهران آمده‌ایم تا تمامی نقاط قوت و ضعف آن را برای شما بیان کنیم. نسخه iOS این اپلیکیشن را هم می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر دانلود و نصب نمایید.

نکته: این نقد و بررسی برروی نسخه 1.4.1 اپلیکیشن مترو تهران صورت گرفته است.

رابط کاربری اپلیکیشن مترو تهران

اپلیکیشن مترو تهران از یکی از ساده‌ترین رابط‌های کاربری‌ موجود سود می‌برد و می‌توان گفت که کارکردن با آن هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. تمامی خدمات آن به صورت یک لیست کوتاه در اختیار شما قرارگرفته است؛ البته هرکدام از موارد درون این لیست خود شامل زیرشاخه‌هایی می‌شوند که ماهیت اصلی اپلیکیشن را شامل شده‌اند.

در سمت چپ بالای صفحه یک منوبار طراحی‌شده که می‌تواند به شما در مسیریابی و آشنایی با ایستگاه‌ها و خطوط حرکتی قطارهای مترو کمک به سزایی کند. هم‌چنین آپشن تنظیمات نیز در آیتم‌های این منوبار به چشم می‌خورد اما شخصا متوجه نشدم که چرا نام آن بخش تنظیمات است! در این قسمت اپلیکیشن عملا هیچ خدماتی به شما ارائه نخواهد شد و بود و نبود آن هیچ فرقی برای‌تان نخواهد داشت؛ متاسفانه تیم سازنده این اپلیکیشن هیچ اهمیتی به طراحی بخش تنظیمات آن نداده و نتوانسته فاکتورهای لازم را برای ایجاد یک تنظیمات کارآمد، در آن جای دهد.

اندازه آیکون‌ها و شکل ظاهری آن‌ها از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار است و شما با دیدن آیکون هر بخش، متوجه خواهید شد که آن قسمت چه خدماتی را به شما ارائه خواهند داد. طراحان این اپلیکیشن در دیزاین محیط آن علاقه زیادی را نسبت به رنگ طوسی نشان داده‌اند؛ می‌توان گفت که به واسطه این مسئله، مترو تهران از یک دارک مود خودکار بهره می‌برد!

باید بدانید که آخرین آپدیتی که برای این اپلیکیشن منتشرشده است، به حدود 4 سال پیش برمی‌گردد که باعث پیدایش نقص‌های فراوانی در آن شده؛ شخصا معتقدم که قدرت هر اپلیکیشن و سطح کیفیت خدمات آن رابطه مستقیمی با انتشار آپدیت‌هایی مفید جهت بهترکردن عملکردش دارد که متاسفانه تیم سازنده مترو تهران کاملا از این موضوع غافل شده است.

دانلود و بررسی اپلیکیشن مترو تهران

امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن مترو تهران

پس از نصب اپلیکیشن و ورود به آن برای اولین بار، مترو تهران از شما درخواست دسترسی به موقعیت مکانی تلفن همراه‌تان را خواهد داشت. این دسترسی به منظور فعال‌سازی و بهره‌بری شما از قابلیت “نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها” (آیکون مشکی طرح مترو در پایین سمت راست صفحه) درخواست می‌شود. تقریبا تمامی خدمات مترو تهران به صورت آفلاین به کاربران ارائه‌شده که به شما کمک می‌کند در هر شرایطی به راحتی از آن استفاده کنید؛ اما اگر قصد دارید که در کسری از ثانیه نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به خودتان را بیابید، تنها کافیست تلفن همراه‌تان را به شبکه جهانی اینترنت متصل‌کرده، برروی آیکون نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها کلیک‌کرده و مترو را بیابید؛ لازم به ذکر است که این آپشن کاملا دقیق نبوده و مشکلاتی در زمینه دقت عمل دارد که به همین دلیل توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از آن، به نقشه مترو اتکا کنید تا در مسیریابی به مشکل برنخورید.

مسلما برای استفاده از این اپلیکیشن نیاز به ساخت حساب کاربری و ثبت نام ندارید. حال به سراغ صفحه اصلی اپلیکیشن می‌رویم؛ در این صفحه شما شاهد 6 ستون با رنگ‌های مختلف خواهید بود که اطلاعات خطوط مترو را در خود گنجانده‌اند. در این ستون‌ها شما تمامی 7 خط مترو تهران را مشاهده می‌نمایید بجز خط شماره 6؛ اگر اطلاع داشته باشید این خط تقریبا فعالیت خاصی ندارد و شاید به همین دلیل هم ما شاهد وجود آن در این اپلیکیشن نیستیم؛ اما باید بدانید که هم‌چنان چندین ایستگاه از خط 6 مترو مشغول به کار هستند و نقشه مرتبط به این خط نیز در ایستگاه‌های مترو وجود دارد. همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، این اپ سال‌هاست که آپدیت نشده و در نتیجه نقص‌هایی را از خود بروزداده که تا به این لحظه نیز آپدیتی جهت برطرف‌کردن این مشکلات منتشر نشده است؛ این اپ تقریبا محصول کاملی‌ست اما نیاز دارد تا با انتشار آپدیت‌هایی، تقویت‌شده و به صورت مرتب نیز به‌روزرسانی شود تا از به‌وجود چنین تفاوت‌هایی میان نقشه اصلی و نقشه داخل اپ پیش‌گیری شود.

دانلود و بررسی اپلیکیشن مترو تهران

پس از کلیک‌کردن برروی هریک از این ستون‌ها، لیستی متشکل از نام تمامی ایستگاه‌های مربوط به هر خط برای‌تان به نمایش درخواهد آمد که می‌توانید با انتخاب هریک از آن‌ها، اطلاعات کامل و بسیار مفیدی را از ایستگاه مدنظرتان به دست آورید. گاهی در کنار نام ایستگاه‌ها یک نماد رنگی با مفهوم تقاطع وجود دارد؛ این نمادها به شما اعلام می‌کنند که در طی مسیرتان با ایستگاه خطوط دیگر برخورد خواهید داشت که می‌توانید با کلیک برروی نام ایستگاه، بفهمید که تقاطع با کدام ایستگاه صورت خواهد گرفت.

همان‌طور که ذکر کردیم، هر خط یک رنگ مختص به خود دارد و این نمادها نیز رنگی هستند؛ پس به‌طور مثال اگر شما خط شماره 3 را انتخاب کردید و در کنار نام یک ایستگاه نماد تقاطع سبز رنگی را مشاهده نمودید، این مسئله بدین معناست که شما در طول مسیرتان با ایستگاهی از خط 5 برخورد خواهید داشت.

در صفحه مربوط به هر ایستگاه اطلاعات مفیدی درج شده است که می‌توانند برای شما بسیار کارآمد باشند؛ مراکز مهم اطراف ایستگاه (بیمارستان، مجتمع‌های ورزشی و…)، امکاناتی که هر ایستگاه (خودپرداز، سرویس بهداشتی و…) مجهز به آن است، لیستی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و حتی زمان‌بندی حرکت قطارها، اطلاعات بسیار مفیدی هستند که این اپ ایرانی در اختیارتان قرار خواهد داد.

بیایید نگاه دیگری به منوبار اپلیکیشن مترو تهران بپردازیم؛ می‌توان گفت که در این قسمت تنها سه قابلیت کارآمد وجود دارند که آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • مسیریابی: به نظر من اگر این بخش می‌توانست عملکرد مناسبی را از خود به‌جای بگذارد و از عنصر دقت عمل بهره می‌برد، نسبت به دو مورد دیگر کاربردی‌تر می‌شد. با استفاده از این قابلیت شما قادر خواهید بود تا با واردکردن مبدا و مقصد مورد نظرتان، زمان تقریبی و مسیری را که باید تا مقصدتان طی کنید، مشاهده نمایید؛ درصورتی که امکان نقل‌مکان‌کردن از ایستگاهی به ایستگاه دیگر وجود داشته باشد، اپلیکیشن آیکون ذره‌بین را از حالت غیرفعال درخواهد آورد و پس از کلیک‌کردن برروی آن، نتیجه را به شما نشان می‌دهد و در غیراین صورت امکان جستجو برای‌تان وجود نخواهد داشت. آیکون جستجوی خودکار مکان فعلی نیز در این بخش در اختیارتان قرار می‌گیرد اما اصلا از دقت عمل مناسبی برخوردار نبوده و نمی‌تواند مکان شما را به‌خوبی بیابد.
  • ایستگاه‌ها در نقشه شهر: با استفاده از این آپشن می‌توانید خطوط مترو شهر تهران را برروی نقشه مشاهده نمایید؛ لازم به ذکر است که برای دسترسی به این بخش اتصال به اینترنت الزامی بوده و در غیراین صورت نمی‌توانید از آن بهره خاصی را ببرید.
  • نقشه مترو: در این قسمت از اپلیکیشن نیز نقشه‌ای را همراه با جزئیات و تقاطع‌ها از خطوط مترو مشاهده خواهید نمود که مشابه آن نیز در داخل ایستگاه‌های مترو وجود دارد.

دانلود و بررسی اپلیکیشن مترو تهران

دسترسی‌ها

اپلیکیشن مترو تهران نیاز ضروری دارد تا به مکان تلفن همراه شما دسترسی داشته باشد اما شاید بتوان گفت که منطقی‌ترین دلیل مشهود برای این دسترسی، بخش “ایستگاه‌ها در نقشه شهر” بوده که در منوبار اپ قرار دارد؛ فارغ از این مسئله که با مراجعه به این قسمت به صورت مستقیم به گوگل مپ متصل می‌شویم، در طول بررسی سوالی ذهن من را درگیر کرده و آن هم این است که “چرا این اپلیکیشن علی‌رغم دسترسی به مکان تلفن، نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی را در مکان یابی آن داشته باشد؟!”

شما می‌توانید دسترسی این اپ را به مکان گوشی خود قطع کنید اما پس از هربار ورود به آن با درخواستی مبنی بر دسترسی به مکان تلفن مواجه خواهید شد. تنها دسترسی‌ که مترو تهران خواستار آن است همین مورد بوده و بجز آن به هیچ چیز از تلفن همراه‌تان دسترسی نخواهد داشت؛ می‌توان گفت که این درخواست اپلیکیشن منطقی‌ست اما باتوجه به مشکلات آشکاری که با وجود این دسترسی، در اپ قابل شهود است، ابهاماتی را به وجود می‌آورد و شخصا هنوزهم قانع نشده‌ام که چرا با وجود دسترسی، دقت عمل مترو تهران در یافتن موقعیت مکانی فعلی آنقدر ضعیف بود!

نتیجه‌گیری بررسی اپلیکیشن مترو تهران

در کارآمدی این اپلیکیشن هیچ تردیدی نیست اما باتوجه به اینکه تیم سازنده مترو تهران هیچ توجهی نسبت به ارتقادادن سطح کیفی آن، با انتشار آپدیت‌های لازمه ندارد، نمی‌توانیم بگوییم که ما با یک سوپر اپلیکیشن سر و کار داریم. شاید اگر تیم سازنده اپ با ایده‌هایی نو به سراغش بیاید، بتوانند آن را به یکی از بهترین اپ‌های موجود تبدیل کنند. باتوجه به اطلاعات گسترده‌ای که این اپلیکیشن در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، بهتر است که حتی اگر می‌خواهید برای یک بار سوار مترو شوید، از خدمات مترو تهران غافل‌نشده و به بهترین نحو از آن استفاده نمایید. برای دانلود نسخه اندرویدی اپلیکیشن مترو تهران با حجم 5 مگابایت، می‌توانید از لینک کافه بازار در انتهای مطلب استفاده کنید.

نقاط قوت:

  • ارائه خدمات آفلاین
  • رابط کاربری ساده و مناسب
  • در اختیارگذاشتن اطلاعات جامع در رابطه با ایستگاه‌ها به مخاطبان
  • استفاده از رنگ‌بندی جهت مرتب‌سازی بخش‌های مختلف
  • امکان جستجو مسیر بین دو ایستگاه و محاسبه زمان تقریبی تا مقصد

نقاط ضعف:

  • منتشرنشدن آپدیت جهت رفع مشکلات
  • طراحی ضعیف منوبار
  • فاقد آپشن‌های کاربردی در بخش تنظیمات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH