پوتین اینترنت را پروژه سی آی ای دانست

1

رییس جمهور روسیه که به دشمنی شدید با نفوذ فنوری‌های آمریکایی مشهور است، این بار در اظهار نظری جنجال تمامی شبکه جهانی را به چالش کشیده و روز گذشته پوتین اینترنت را پروژه سی آی ای دانست.

پوتین با این گفته خود به نوعی تمامی شبکه اینترنت را دست مایه آمریکا برای دست‌ یابی به اهداف سیاسی دانست. او معتقد است که کل پروژه اینترنت از ابتدا برنامه‌ای توسط سازمان جاسوسی آمریکا بوده است تا بتواند بر تمامی اطلاعات در جهان کنترل داشته باشد.

در این میان این اقدام پوتین تنها حرکت او در راستای نشان دادن شک و تردید نسبت به اینترنت نبوده است، برای نمونه می‌توان به ماجرا وب سایت VKontake اشاره نمود. این وب سایت که در حقیقت کپی برابر اصل شبکه اجتماعی فیس بوک به زبان روسی است، توسط برنامه نویسی با نام پاول دوروف به مرحله اجرا درآمده بود ولی به‌تازگی و با دستور مستقیم پوتین، دوروف از مدیریت این شبکه اجتماعی محبوب روسی اخراج شد و کنترل آن به افرادی که از نظر پوتین، امین‌تر بودند سپرده شد.

دوروف به تازگی در اظهار نظر محافظه کارانه خود، تا حدی موفق به اعلام نارضایتی از این امر شده است، او در این باره تنها به افراد دیگر توصیه کرد که روسیه‌ را محل خوبی برای اجرای پروژه‌های اینترنتی ندانند. نکته جالب درباره این اظهار نظر این بود که دوروف آن را در قالب یک پست در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر ساخت.

چندی پیش نیز شرکت‌های امنیتی از دخالت دولت روسیه در ساخت ویروس خطرناکی به نام اوروبوروس خبر داده بودند. این ویروس که برای مدتی طولانی کامپیوترهای متعددی را با مشکل روبرو ساخته بود، امکان جاسوسی اطلاعات را برای دولت روسیه فراهم می‌ساخت.

ظاهرا رقابت آمریکا و روسیه برای کنترل شبکه جهانی به مرحله جدیدی از جنگ سرد منجر شده است، از یک سو دولت ایالات متحده آمریکا با رسوایی بزرگ شنود اطلاعات دست به گریبان است، از سوی دیگر روسیه به سراغ تولید ویروس و نرم‌افزارهای جاسوسی می‌رود و به‌صورت همزمان، اینترنت را ابزار جاسوسی سازمان جاسوسی آمریکا می‌نامد. در این میان تنها راهکار برای کاربران اینترنتی که علاقه‌ای به سیاست ندارند یک چیز خواهد بود، استفاده از اینترنت با بهره‌مندی از بالاترین اصول امنیتی و تنها در راه درست.

به تازگی پوتین دیداری با ادوارد اسنودن داشته است، فردی که در رسوایی‌های اخیر دولت آمریکا در عرصه فناوری، نقش بسیار مهمی داشته است و به‌ همین دلیل نیز گمان می‌رود که این گفته‌های اخیر پوتین، بازخورد اطلاعاتی باشد که او از اسنودن گرفته است.

4 در مورد “پوتین اینترنت را پروژه سی آی ای دانست”

  1. راست میگه
    شاید نیت امریکا از ایجاد اینترنت کنترل اطلاعات جهان بوده ولی الان اینقدر بزرگ شده که کنترلش از دست امریکا خارجه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH