دیجی دو بازاری آنلاین برای فروشندگان کالای دیجیتال

اقتصادی فعلی جهان به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. امروزه برای درک این موضوع باید به سرعت خیره کننده رشد پلتفرم‌های فروشگاهی و یا نقش پلتفرم‌های ارتباطی در تجارت دقت کنید. از طرفی موضوع دیجیتالی شدن بنظر یک جبر جهانی است. زیرا با گذر زمان، رشد تجارت، افزایش روز افزون انبوه مشتریان و تبلیغات مورد نیاز برای انواع فروشگاه‌ها ضرورت ایجاد اقتصاد آنلاین بیشتر و بیشتر می‌شود. تصور کنید اگر سایت‌های فروشگاهی مانند آمازون وجود نداشت، اگر مردم می‌خواستند با انبوه و گستردگی به فروشگاه‌ها مراجعه کنند برای خرید محصولات، بدون شک انبوه جمعیت هزینه‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کرد. هزینه اداره فروشگاه‌های آنلاین در قیاس با فروشگاه‌های بزرگ که مشتریان بصورت حضوری به آن مراجعه می‌کنند بسیار زیاد بوده و قابل مقایسه نیست. تصور کنید میزان مصرف انرژی برق، هزینه نظافت محل استقرار فروشگاه، پرنسل مشغول بکار و.. بین فروشگاه آنلاین و فروشگاه‌هایی که مردم باید حضوری به آن مراجعه کنند چقدر زیاد است. بر روی این تفاوت میزان حضور مشتریان را نیز در نظر بگیرید.

خب در این وضعیت با رشد پلتفرم‌های ارتباطی، استراتژی‌های تبلیغات دگرگون شدند و شرایط برای رشد تجارت و مبادلات بیش از پیش تغییر یافته است. یکی از تغییرات ایجاد فروشگاه‌های آنلاین است. شما وقتی می‌خواهید از یک فروشگاه بصورت حضوری خرید کنید در مقایسه با زمانی که می‌خواهید بصورت آنلاین از یک فروشگاه خرید کنید طبیعاً علاوه بر صرف وقت و انرژی زیاد، باید هزینه‌ای را برای رسیدن به فروشگاه نییز پرداخت کنید (باتوجه به فاصله مکانی که فروشگاه با منزل‌تان دارد). این موضوع را وقتی درک می‌کنیم که بدانیم جمعیت شهرها نیز روز به روز رو به افزایش است و این موضوع به معنای افزایش مشتریان فروشگاه‌ها نیز می‌باشد. تمام این موارد یعنی جبر اقتصادی در تولد و رشد اقتصاد دیجیتال.

اقتصاد پلتفرمی

شیوه اقتصادی مدرن با عنوان اقتصاد پلتفرمی شناخته می‌شود. اقتصاد پلتفرمی وابسته به اینترنت است و با آن توسعه پیدا می‌کند. در مقابل آن اقتصاد کلاسیک یا اقتصاد پایپ لاین وجود دارد که در آن توزیع کننده گان و یا اصطلاحاً دلالان زیادی برای ارسال و قیمت‌گذاری بر روی کالاها تا رسیدن آن‌ها به دست مشتری مشارکت داشتند. بطور مثال وقتی یک محصول در مرزعه تولید می‌شد. بعد از آن به دست واسطه سپرده می‌شد تا از طریق آن‌ها به فروشگاه‌ها و از آنجا به دست مصرف کننده برسد. اما اینترنت و اقتصادی پلتفرمی محیطی است که در آن مشتریان و تولید کننده در تعامل با هم هستند و می‌توانند به یکدیگر خیلی نزدیک باشند و از کیفیت خدمات خود مطلع شده و یا نسبت به آن بازخورد بدهند. این در حالی است که اقتصاد سنتی پایپ لاین بخاطر خطی بودن آن و تعاملی نبودنش، امکان تماس تولید کننده و مصرف کننده وجود نداشت.

بسیار خب این موضوع و بسیاری از آیتم‌های دیگر به لطف اینترنت ایجاد شده و از مزیت‌های اقتصاد مدرن است.

رشد فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های ارتباطی

هر جا که محل تجمع باشد برای کسانی که به دنبال تبلیغ یا فروش محصولات‌شان هستند محلی جذاب خواهد بود. برای این منظور می‌توانید به اهمیت یافتن پلتفرم‌های ارتباطی مانند اینستاگرام و تلگرام توجه کنید که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه تولید کنندگان خرد و کلان و نیز مردم عادی و مشتریان قرار گرفته است.

در کنار پلتفرم های ارتباطی وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز به خودی خود نوعی پلتفرم ارتباطی محسوب می‌شوند که با فراهم کردن شرایطی توانسته‌اند کاربران زیادی را به خود جلب کردن و به محلی برای عرضه و تقاضا تبدیل شوند. یکی از پلتفرم‌های حال حاضر در ایران که توانسته جایگاه خوبی در این زمینه کسب کند و یک محیطی را برای تعامل مشتری و فروشنده فراهم کند دیجی دو است. این فروشگاه علاوه بر آنکه سیستم‌های تبلیغاتی متعددی دارد برای فروش خود برنامه‌ریزی‌های فنی نیز پیاده می‌کند.

فروشگاه‌های اینترنتی

همان‌طور که گفته شد فروشگاه‌های اینترنتی همچون دیجی دو سیستم‌های تبلیغاتی و استراتژی‌های مارکتینگ خاص خود را دارند. اما در اینجا سعی می‌کنیم صرفاً از اجزاء این پلتفرم‌ها و تاثیراتی که بر اقتصاد می‌گذارند صحبت کنیم.

بسیار خب، هر سیستم فروشگاه اینترنتی از سه بازیگر تشکیل می‌شود. نخستین بازیگر مدیر فروشگاه است. مدیران فروشگاه سعی می‌کنند پلتفرم را کنترل کنند و تقاضا یا ورودی سایت فروشگاهی را بررسی و پاسخگو باشند. دومین بازیگر خریدار است. خریدار از طریق ثبت و پیگیری سفارش خود می‌تواند کالاهای مورد نظرش را بدون مراجعه حضوری به فروشگاه و صرف هزینه‌های اضافی تهیه کند.

سومین و مهم‌ترین عنصر فروشگاه‌های اینترنتی تامین کننده‌هایی هستند که کالاهای مورد نیاز فروشگاه را تهیه می کنند و از طریق آن منافع متعددی را بدست می‌آورند. در این مقاله نیز سعی داریم منافعی را که تامین کننده می‌تواند از این سیستم اقتصادی بدست آورد به بحث بگذاریم.

منافع تأمین کننده‌ها در فروشگاه‌های آنلاین

سایت فروشگاهی دیجی دو از معدود وب‌سایت‌هایی است که در ایران توانسته است علاوه بر جلب اعتماد و اطمینان مزایای زیادی را برای تأمین کنندگان فراهم آورد. در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • انباری‌داری: یکی از ویژگی‌هایی که تامین کننده می‌تواند از وب‌سایت دیجی دو توقع داشته باشد انبارداری است. در این حالت تامین کننده با اطمینان محصولات خود را بصورت بسته‌بندی شده و در جایی ایمن نگه‌داری می کند
  • شرایط اقساطی فروش: از معدود امکاناتی که در فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد فروش اقساطی است. در این حالت اگرچه فروشگاه بصورت قسطی کالا را به فروش می‌رساند. اما با تامین کننده بصورت نقد حساب می کند و این موضوع کاملاً به نفع تامین کننده است. بطور مثال مشتریان با خرید انواع ساعت هوشمند، تبلت و لپ تاپ بطور قسطی می‌توانند شرایط مطلوبی برای تامین کننده فراهم کنند و تمام این موارد به لطف وب‌سایت فروشگاهی دیجی دو انجام می‌شود
  • پنل اختصاصی: پنل اختصاصی که در وب‌سایت وجود دارد به تامین کننده این امکان را می‌دهد که محصولات خود را ثبت کرده و یا محصولات ثبت شده خود را پیگیری کند. در این پنل تامین کننده می‌تواند محصولات مدنظرش را نیز ثبت کرده و شرایط فروش آن را فراهم کند
  • پرداخت سریع: یکی از ویژگی‌های بسیار خوب فروشگاه دیجی دو پرداخت سریع هزینه تامین کننده ظرف 48 ساعت است.
  • برندسازی: تامین‌کننده‌ها می‌توانند با معرفی محصولات خود بر روی وب‌سایت دیجی دو به برندسازی آن یا معرفی کالاهای خود در سطح وسیع‌تر اقدام کنند
  • ارسال کالا به مشتری: یکی از ویژگی‌هایی که برای تامین کننده‌ها خوشایند است تقبل هزینه ارسال کالا به خریدار است. لذا فروشگاه دیجی دو با دارا بود این امکان شرایط رضایت بیشتر تامین کننده را فراهم می کند
این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH