بانک مرکزی به دنبال حذف کارت‌های بانکی و انتقال تمام اطلاعات به گوشی‌های هوشمند است

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی بانک‌های دیجیتال بدون شعبه و حذف کارت بانکی فیزیکی خبر داد. محرمیان در گفتگو با یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد: به دنبال آن هستیم تا نوعی بانکداری دیجیتال با نام نئوبانک را در ایران اجرایی کنیم. نئوبانک‌ها به صورت تمام خدمات بانکی خود را به صورت دیجیتالی عرضه می‌کنند و شعبه فیزیکی ندارند. ما در آسیا 11 نئوبانک داریم و آماده هستیم تا طی دو سال آینده، اولین نئوبانک ایران را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: مردم ایران به خوبی از خدمات بانکی بهر‌ه‌مند هستند، ما از نظر شاخص شمول مالی (Financial Inclusion) که به معنای آن است که چند درصد از مردم از خدمات بانکی به ویژه بانکداری الکترونیک بهره‌ می‌برند، جایگاه مناسبی در جهان داریم. در کشور حتی در دورترین مناطق مردم به شبکه بانکی دسترسی دارند و در این زمینه محدودیتی نداریم.

مراقب شیوه جدید کلاهبرداری باشید

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به پیشرفت‌ها و چالش‌های خدمات بانکی به خصوص در بانکداری الکترونیک توضیح داد: در سال گذشته با اجرای طرح رمز دوم پویا، جرایم مختلف در حوزه فیشینگ به شدت کاهش پیدا کرد، اکثر جرایم بیش از 90 تا 95 درصد کاهش داشتند و برخی دیگر به صفر درصد رسیدند. با این وجود مردم باید اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها و درگاه‌های بانکی مورد استفاده خود را از محل معتبر دریافت کنند تا قربانی سودجویان نشوند.

متاسفانه به تازگی شیوه کلاهبرداری با ایجاد سایتی مشابه با سایت اصلی بانک‌ها رواج پیدا کرده است. در این شیوه، کلاهبرداران، سایت‌هایی دقیقا برابر با سایت‌های بانک‌های مشهور را ایجاد می‌کنند و با استفاده از الگوریتم‌های گوگل آن را بالا می‌آورند. به این ترتیب زمانی که مردم از طریق موتور جستجو گوگل سایت یک بانک را سرچ می‌کنند، در نتایج جستجو خود با سایت تقلبی رو به رو می‌شوند و وارد آن شده و به گمان اینکه وارد سایت اصلی شده‌اند، اطلاعات خود را وارد می‌کنند. به این ترتیب کلاهبرداران با استفاده از اطلاعات وارد شده حساب افراد را خالی می‌کنند.

تلفن هوشمند جایگزین کارت بانک

مهران محرمیان با اشاره به طرح حذف کارت‌های بانکی فیزیکی در آینده نزدیک گفت: حذف کارت بانکی فیزیکی و انتقال اطلاعات به تلفن هوشمند، طرحی است که طی چندین سال گذشته در دنیا اجرایی شده و در حال رشد و توسعه است، ما نیز به دنبال آن هستیم تا کارت بانکی فیزیکی را حذف کنیم و اطلاعات بانکی را به تلفن هوشمند منتقل کنیم تا مردم بتوانند بدون نیاز به کارت بانکی و تنها با استفاده از تلفن هوشمند، کارهای بانکی و مالی روزانه خود را انجام دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH