نحوه نیم‌بها شدن سامانه‌های آموزش مجازی آموزشگاه‌های کشور

بهنام ولی زاده، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه‌ ملی اطلاعات از ایجاد سامانه‌ای برای نیم‌بها شدن هزینه ترافیک اینترنت آموزشگاه‌ها خبر داد. با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی مراکز آموزشی، دولت و وزارت ارتباطات طرح‌هایی برای رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی برای مدارس و دانشگاه‌ها تدارک دیدند. اما از طرفی آموزشگاه‌های مختلف در سراسر ایران نیز مجبور به تعطیل کردن کلاس‌های خود شدند و به سمت آموزش مجازی روی آوردند. اما این اتفاق در حالی رخ داد که هیچ سرویسی برای رایگان شدن ترافیک مصرفی آموزشگاه‌ها در نظر گرفته نشد و به دلیل هزینه بالای ترافیک آموزش مجازی، آموزشگاه‌ها بسیاری از هنرجویان خود را از دست دادند.

اوضاع نابه‌سامان آموزشگاه‌ها

اسدالله بردپیشه، رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های زبان تهران با اشاره به وضعیت نامناسب آموزشگاه‌های زبان در کشور اعلام کرد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از 12 هزار آموزشگاه زبان در کشور داشتیم اما با آغاز دوران قرنطینه تاکنون، چندین هزار آموزشگاه زبان تعطیل شده‌اند. برای آموزش مجازی به سرعت اینترنت بالا و کاهش هزینه‌ها نیاز است اما تاکنون به درخواست‌های ما رسیدگی نشده است. ما به مخابرات درخواست کشیدن فیبر نوری دادیم اما به علت نبود زیرساخت مناسب، از ما هزینه‌های 40 تا 50 میلیونی درخواست کردند که پرداخت آن از توان ما خارج است. همچنین برخی از همکاران ما به دنبال تبدیل اینترنت ADSL به VDSL هستند اما چندین ماه در صف انتظار ایستاده‌اند.

رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های زبان تهران با تاکید به همکاری دیگر وزارتخانه‌ها با آموزشگاه‌ها گفت: آموزشگاه‌های زبان متولی آموزش زبان‌های خارجه در کشور هستند، پیش‌تر با وزارت نیرو بر سر تعرفه برق یک سوم برای آموزشگاه‌ها به توافق رسیدیم تا بتوانیم سیستم تهویه مناسب برای هنرجویان فراهم کنیم، انتظار داریم وزارت ارتباطات نیز در این دوران دشوار با ما همکاری کنند.

اینترنت نیم‌بها برای آموزشگاه‌ها

در همین راستا بهنام ولی‌زاده، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه‌ ملی اطلاعات اعلام کرد: ایجاد دیتاسنتر در محل آموزشگاه غیرمنطقی و غیر اصولی است و هزینه‌های فراوانی برای آموزشگاه‌ها به همراه دارد، کشیدن فیبرنوری نیز در حال حاضر مقدور نیست و زیر ساخت مناسب برای این اقدام فراهم نشده است. اما از این پس آموزشگاه‌ها می‌توانند با ورود به سامانه https://g2b.ito.gov.ir/ از تعرفه نیم‌بها با میزبانی سرورهای داخلی بهره‌مند شوند. با ثبت نام در این سایت، اپراتورها وظیفه دارند تا ترافیک کاربرانی را که از سایت‌های ثبت شده در این سامانه استفاده می‌کنند، نیم‌بها کنند.

ولی زاده اشاره کرد: آموزشگاه‌ها باید برای استفاده از تسهیلات دولتی، یک سامانه در دیتاسنتر داخلی ایجاد و IP آن را در سامانه فوق ثبت نمایند تا اینترنت مصرفی آن سامانه برای تمامی کاربران نیم‌بها شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH