نکاتی که پیش از پرواز پهپاد باید به آن‌ها توجه کنید

خرید یک پهپاد می‌تواند فرصتی هیجان‌انگیز باشد، اما استفاده مفید از آن، به درک عمیق دستگاه و هدف شما بستگی دارد. در این مطلب می‌خواهیم که طرز کار با کوادکوپتر را برای شما توضیح دهیم. مواردی وجود دارند که باید پیش از به پرواز درآمدن پهپاد خود، به آن‌ها دقت داشته باشید. این موارد شامل مدیریت خود دستگاه و همچنین استفاده از اپلیکیشن و وب‌سایت‌ها جهت برنامه‌ریزی می‌شوند.

در زیر به 5 جنبه از ماجراجویی پهپاد شما اشاره می‌کنیم. این موارد را باید در صدر چک لیست خود قرار دهید. هدف از این کار نیز ساده است: کوادکوپتر خود را بهتر شناخته و همچنین بهترین بهره را نیز از ماجراجویی خود ببرید.

مدل پهپاد شما اهمیت دارد

طرز کار با کوادکوپتر

یک برنامه خوب باید با خرید دستگاه‌های مناسب شروع شود. گزینه‌های رده بالای بازار، تجربه‌ای عالی را برای شما به ارمغان می‌آورند. اما اگر سفری طولانی در پیش داشته و می‌خواهید که بدون بار اضافی، به گردش بپردازید، آنگاه باید یک پهپاد سبک تهیه کنید. احتمالا گزینه مدنظر شما، یک کوادکوپتر جیبی باشد.

مثلا مدل Holy Stone Hs160 Shadow Drone و یا موارد مشابه را می‌توانید در نظر داشته باشید. چنین دستگاهی، اندازه‌ای در حد یک گوشی هوشمند داشته و در عین حال نیز از قابلیت‌هایی همانند دوربین 720p HD، حالت 3D VR و حالت Gravity Sensor نیز برخوردار است. کنترل این دستگاه با حرکت دادن گوشی هوشمند شما، امکان‌پذیر است.

سعی کنید تا ویژگی‌های مطابق با هدف خود را پیدا کنید. ببینید که از پهپاد خود، چه انتظاراتی دارید. با کمی تحقیق و جست‌و‌جو می‌توانید از میان گزینه‌های مختلف، دستگاه موردنظر خود را پیدا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا پهپادها جایگزین جنگنده‌ها می‌شوند؟

به طول عمر باتری توجه داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به طرز کار با کوادکوپتر شما مربوط شود، عمر باتری است. این همان چیزی است که می‌تواند پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در این زمینه را نیز محدود کند. در حالت عمومی، انتظار حداکثر عمر 10 الی 20 دقیقه‌ای را داشته باشید، مخصوصا اگر قصد عکس و یا فیلم‌برداری را نیز دارید. البته در این زمینه موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید:

  • ضبط کردن به تنهایی می‌‌تواند باتری را خالی کند.
  • سبک‌های پرواز همانند چرخیدن و حرکات نمایشی، می‌توانند باتری بیشتری مصرف کنند.
  • وزن بیشتر به‌معنای فشار بیشتر است.
  • وزش باد و رطوبت می‌تواند مصرف باتری را افزایش داده و حتی باعث خرابی دستگاه شما شود.

دوراندیشی و تعدیلات دستگاه و همچنین روش پرواز شما، می‌تواند مشکلات بالا را مرتفع سازد. ابتدا باید اجزاهایی را که به آن‌ها نیاز ندارید (مثلا محافظ پروانه‌ها)، از کوادکوپتر خود جدا کنید، زیرا چنین اقدامی می‌تواند دستگاه شما را سبک‌تر کند. اگر هم فقط قصد انجام حرکات نمایشی را دارید، آنگاه می‌توانید دوربین را نیز جدا کنید.

سپس باید از پهپاد خود مراقبت کرده و با احتیاط با آن پرواز کنید. پرواز کردن بدون اتلاف انرژی، می‌تواند مدت زمان لذت بردن از یک پرواز پیوسته را افزایش دهد. البته می‌توانید باتری‌های اضافی نیز خریداری کرده و سپس در صورت نیاز، آن‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.

پیش از پرواز، وضعیت آب‌و‌هوا را بررسی کنید

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که رطوبت می‌تواند به پهپاد شما و باتری آن آسیب برساند. اما شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب می‌تواند ماجراجویی شما را بر هم زده و حتی نقشه‌های شما را به سمتی دیگر بکشاند. کانال‌ها و وب‌سایت‌هایی همانند AccuWeather، منبع خوبی از چنین اطلاعاتی هستند، اما در این زمینه معمولا اپلیکیشن‌های موبایلی، عملکرد بهتری دارند.

UAV Forecast یکی از بهترین برنامه‌ها در این زمینه است. این اپلیکیشن به‌طور کامل بر روی آب‌و‌هوا و اطلاعات پرواز تمرکز دارد. پیش‌بینی‌های محلی ساعتی، داده‌های ماهواره‌ای GPS و نقشه‌های رنگی، از مواردی هستند که می‌توانند شما را به خود جذب کنند.

هر اطلاعاتی را در رابطه با هر نقطه‌ای از جهان که بخواهید، این اپلیکیشن با دقتی عالی می‌تواند آن را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین اگر در هنگام برنامه‌ریزی، عواملی همچون دید، باد و دما را در نظر داشته باشید، آنگاه یک طوفان و یا موج گرما، نمی‌تواند شما و تجهیزاتتان را غافل‌گیر کند.

برنامه پرواز و اطلاعات، دو مورد ضروری هستند

نکات مهم در رابطه با طرز کار کوادکوپتر را با هشدارهای هوانوردی و مدیریت سفر ادامه می‌دهیم. چنین مواردی در هنگام برنامه‌ریزی سفر (مخصوصا در هوا)، باید اولویت‌های شما باشند. اپلیکیشن‌های اندروید و یا iOS می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند. هر چند که برخی از وب‌سایت‌ها نیز خالی از لطف نیستند.

AirMap یکی از اپلیکیشن‌های ضروری برای دارندگان پهپاد است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید قوانین، هشدارها و ابزارهای مجوزی مکان‌های مختلف را در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب، محدودیت‌ها را رعایت کرده و همچنین در مسیر یک هواپیما نیز قرار نمی‌گیرید. همچنین می‌توانید مسیر هواپیمای خود را با توجه به ارتفاع، مدت زمان و موارد ذکر شده در بالا، برنامه‌ریزی کنید.

با توجه به اینکه AirMap و شرکای آن از پروژه فضایی SESAR JU GOF U، توانسته‌اند که اولین پرواز پهپادی بین‌المللی موفق (از فنلاند به استونی) را در سال 2019 انجام دهند، پس می‌توان گفت که اپلیکیشن AirMap و قابلیت‌های ویژه‌ آن، ارزش امتحان کردن را دارند.

در رابطه با دامنه‌های آنلاین نیز بهتر است که UAV Forecast را فراموش نکنید، زیرا منبعی از به‌روزرسانی‌ها، راهنمایی‌ها و ابزارهای مرتبط با صنعت پهپادها است. همچنین در این زمینه می‌توان به انجمن بین‌المللی سیستم‌های وسایل نقلیه بدون سرنشین (AUVSI) نیز اشاره کرد. در این انجمن، علاقه‌مندان شرکتی و عادی، دور هم جمع شده‌اند.

طرز کار با کوادکوپتر

جدا از خبرهای جدی این صنعت، یک دامنه اینترنتی آموزشی نیز در این زمینه وجود داشته که “Know Before You Fly” نام دارد. در این دامنه، کاربران می‌توانند به باید و نبایدهای کلیدی مرتبط با پهپادها، دسترسی پیدا کنند. از جمله این موارد می‌توان به سازمان‌هایی که نباید به آن‌ها نزدیک شد و همچنین پرواز ایمن در اطراف مردم، دستگاه‌ها و فضاهای هوایی کنترل شده، اشاره کرد.

شاید به گواهی‌نامه پهپاد نیز نیاز داشته باشید

با توجه به رویه‌های قانونی، شاید احتیاج باشد که پیش از به پرواز درآوردن پهپاد خود، گواهی‌نامه این کار را اخذ کنید. البته در این زمینه، هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد. در ایالات‌متحده، برای مدل‌های 0.55 پوندی و بیشتر، به گواهی‌نامه پهپاد FAA نیاز دارید. پس از دریافت گواهینامه، باید شماره دریافت شده را بر روی دستگاه خود نوشته و مدارک را نیز همیشه به همراه خود داشته باشید. همچنین باید آیین‌نامه‌ها را نیز رعایت کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که ببینید که آیا در یک منطقه خاص، امکان انجام چنین کاری را دارید یا خیر؟ شاید هم مؤسسه‌هایی در منطقه شما وجود داشته باشند که با ملحق شدن به آن‌ها بتوانید باب میل خود، توانایی‌های پرواز با پهپاد خود را ارتقا دهید.

پرواز در فضاهای هوایی کنترل شده نیز نیازمند کسب مجوز است. پرواز در چنین محیط‌هایی بدون اجازه، می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلالات شود. البته لازم نیست که به جریمه‌های سنگین و اقدامات حقوقی علیه شما نیز اشاره کنیم.

پیش از پرواز، آماده باشید

ابتدا با مباحث تکنولوژیک شروع کنید. مواردی همچون انتخاب، نگهداری و یادگیری پرواز با مدل دلخواه، در این دسته قرار می‌گیرند. در ادامه جهت دسترسی به نقشه‌های پرواز، گزارش‌های هواشناسی و مجوزها، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف کمک بگیرید.

چه عکاس، طراح و یا خوره فناوری باشید، در هر صورت علم و آماده شدن می‌تواند تجربه بهتری از پرواز را برای شما فراهم آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH